Uneori unele lucruri sunt „scoase pe piață” pentru a face valuri, apoi sunt lăsate un timp în conul de umbră al uitării, și reactivate atunci „când este nevoie”, așa cum s-a întâmplat și cu mult discutatul proiect „România Educată”, care, în 2016, i-a adus lui Klaus Iohannis „gloria eternă”.

      În viziunea Președintelui, acest proiect este menit să schimbe fața României în viitorii 100 de ani: „Proiectul „România educată” își propune să fie punctul de pornire pentru tot ceea ce ar trebui să însemne un Proiect de țară autentic. „România Educată” este proiectul generațiilor viitoare, fundamentul pe care să putem construi România următorilor 100 de ani. Un proiect de o asemenea importanță pentru destinul unei națiuni trebuie să fie deschis către toți cei care vor să contribuie, cu responsabilitate, pentru a face posibilă punerea lui în practică.” (sursa: romaniaeducata.eu).  

Un proiect de anvergură, destinat a trezi în inima patrioților români acel entuziasm chinezesc pentru înfăptuirea lucrurilor mari. Întrebarea este câți români patrioți se vor găsi acum, când poporul a fost dezbinat și împrăștiat, pentru a face posibilă „punerea lui în practică”?! Probabil că punctul de la care a pornit inițiativa a fost recunoașterea unei realități dureroase: existența a două Românii: „România educată” și „România needucată”. O realitate pe care ne-o arată și statisticile: „România a fost pe ultimul loc în UE la numărul de absolvenți de studii superioare cu vârsta cuprinsă între 30 și 34 de ani, conform datelor Eurostat.” (sursa. Redacția Descopera.ro 07.24.2021). Din aceeași sursă aflăm că în timp ce în Luxemburg procentul este de 62,2%, în Cipru 59,8%, în Lituania 59,6% etc., în România procentul este  de 26,4%, în Italia 27,8% și Ungaria 33,2%…. De ce am ajuns noi, românii, în această stare deplorabilă?! De mai bine de 30 de ani de după Revoluție, guvernanții noștri ne tot educă, iar rezultatul acestei educații se vede, mereu ajungem săracii Europei. Și atunci unde este greșeala sau mai bine zis a cui este greșeala: a celor care ne educă sau a celor „educați”? Dacă nu suntem în stare să facem nici măcar un proiect viabil pentru a primi banii „dăruiți” de UE, atunci cum vom fi capabili să implementăm mărețul Proiect faraonic „România Educată”, mai ales că viziunea Președintelui se întinde pe durata unui secol?!

E minunat când poți visa frumos, dar între conceperea unui plan și realizarea lui se interpun mii de obstacole și ne este teamă că vom bate de multe ori pasul pe loc ori nu vom avea suficientă înțelepciune să mergem înainte. Experiențele trecute, cu tot felul de planuri de dezvoltare, care ori au dat greș ori au fost abandonate, nu ne face deloc optimiști. Unde sunt toate autostrăzile promise, în ce stare se află acum Căile Ferate Române, unde este bunăstarea oamenilor mereu promisă, dar niciodată realizată cu adevărat, mai ales în cazul pensionarilor obișnuiți?! Pe șoselele României în fiecare zi mor oamenii ca la război, prin satele și orașele țării se întâmplă tot felul de fapte odioase, zi de zi auzim despre crime, violuri, scandaluri, jafuri, corupție etc., încât oamenii și-au pierdut încrederea în capacitatea autorităților statului de a le rezolva problemele și a le face viața mai ușoară și mai sigură.

Toate acestea ne arată că trăim de fapt într-o Românie încă insuficient „educată”, așadar să-i dăm o șansă Președintelui Klaus Iohannis, inițiatorul Proiectului, să-și expună mai detaliat inițiativa și să treacă de la teorie la practică și poate, în viitorii cel puțin 30 de ani, vom vedea cât de educată va ajunge România, dar, dacă vom continua să îndatorăm țara în același ritm ca și până acum, s-ar putea să ne trezim într-o bună zi că ne aflăm în „România vândută”, nu în România educată…

Mihai Trifoi

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail