După cum arată starea de lucruri actuală, nu toate transformările suferite de societatea românească de după 1989 s-au dovedit benefice. Multe dintre ele au dus la degradarea societății din punct de vedere educativ și moral. O parte din tinerele generații se pare că „a scăpat de sub  control”. Îmboldiți de mirajul libertății, prost înțeleasă, adică „sunt liber și fac ce vreau, e dreptul meu”, și de dorința de parvenire rapidă cu eforturi minime, se manifestă ca atare. Mulți dintre tinerii zilelor noastre au devenit lipsiți de respect și bun simț, agresivi în limbaj și fapte, și doritori să guste din toate plăcerile lumii, fără să le pese prea mult de viitorul lor. O dovedesc evenimentele zilnice în care sunt implicați aceștia.

Fumatul, consumul de alcool și droguri, scandalurile, violul, prostituția, hoția nu sunt apanajul doar al tinerilor majori, ci, din nefericire, au pătruns și în școli, chiar și la clasele gimnaziale. Respectul față de educatori, ordinea și disciplina sunt acum cuvinte perimate, lipsite de conținut, căci elevul face ce vrea, fără teamă de sancțiuni, dacă vrea poate să-l și înjure pe profesor ori chiar să-l lovească, deoarece așa este educat, iar educația se formează în primul rând în familie. Când copilul a manifestat un comportament reproșabil și părinții vin la școală să se certe cu cadrul didactic în loc ca părinții să-și „strunească” odrasla, aceasta înseamnă de fapt o educație greșită și un îndemn pentru copil spre alte fapte rele.

Se înțelege că vorbim despre „o parte” din tinerimea română, despre cei care de mici se îndreaptă pe o cale greșită și care, dacă nu sunt ajutați să se îndrepte, mai târziu vor fi „pierduți” pentru societate, iar viitorul lor va fi sumbru.

Și dacă tot vorbim despre instruire și educație, ne-am întreba cum se face că, la recentele simulări pentru bacalaureat procentajul național al celor care au obținut note sub 5 este de 40%?! În primul rând pentru că există multă superficialitate și mult dezinteres pentru studiu și pentru propria pregătire. Tentațiile vieții sunt extrem de multe și diversificate; acestea estompează învățătura și studiul aprofundat, iar rezultatele se văd. Sunt mai puțini elevii care au înțeles rostul învățăturii și depun eforturi susținute pentru obținerea, pe meritate, a unor diplome care să-i ajute în viitoarea carieră.

Slaba pregătire a unor elevi este dovedită, nu doar de notele din catalog, ci mai ales de lucrările scrise. Citind câteva din „perlele de la BAC”, apărute și în presă, poți să-ți dai seama de enormitatea situației, și nu ne referim aici doar la corectitudinea scrisului, ci mai ales la conținut, la confuziile din cunoștințele însușite de autorul lucrării sau mai degrabă la lipsa de cunoștințe. Astfel de elevi au puține șanse de a accede la niveluri superioare în carieră.

Accesul tinerilor la rețelele de socializare și la „site-uri interzise”, lipsa unei educații corecte și influența noilor curente ideologice duc la scăderea nivelului moral și la degradarea societății. Debusolați, tinerii nu-și mai găsesc locul în această societate și-și încearcă norocul prin alte țări, unde ei speră „să se descurce” și fără învățătură și diplome, numai că adesea viața te pune în situații „fără ieșire” la care nu te așteptai, și de la mirajul îmbogățirii ușoare ajungi la întunecimea unei celule, dacă vei continua să mergi pe calea greșită.

Poate că Învățământul actual ar trebui centrat mai mult pe axa educativă și pe partea practică a instruirii, pentru o mai bună eficiență a formării abilităților elevilor, în funcție de cerințele societății, iar autoritățile ar trebui să aplice Legea mai strict pentru combaterea infracțiunilor și a comportamentului antisocial în rândul tinerilor; acolo unde individul nu înțelege de vorbă bună, se impune aplicărea durității legii. Desigur, fără excese. Neluarea măsurilor care se impun, duce la creșterea numărului de infracțiuni.

Să sperăm că, noile autorități de după alegeri vor fi mai atente și la aceste aspecte.

     Mihai Trifoi

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail