O locomotivă cu aburi veche de peste o sută de ani, cu vagoane pentru turişti, a circulat sâmbătă şi duminică în localitatea Comandău, cu prilejul sărbătoririi zilelor comunei, dar şi a 125 de ani de la înfiinţarea reţelei de linii ferate forestiere Covasna-Comandău.

Locomotiva construită în anul 1911 la MAVAG Budapesta a circulat în ambele zile între orele 10.00 şi 17.00 din Gara Comandău spre Holom, pe un traseu de circa şase kilometri dus-întors, iar după ora 18.00 a tractat  un tren special cu dubă muncitorească şi trucuri de transport buşteni, până la capătul liniei, respectiv 12 kilometri dus-întors, a declarat, pentru AGERPRES, Papucs Andras, reprezentantul Consiliului Judeţean Covasna şi al asociaţiei „Şiclău”.

. .
Calea ferată Covasna-Comandău a fost folosită pe vremuri pentru transportul buştenilor din pădure, iar la jumătatea ei exista un plan înclinat, care folosea forţa gravitaţională pentru a urca şi coborî vagoanele. Practic, între staţiile aflate la capete opuse exista o diferenţă de nivel de aproape 300 de metri, iar acest lucru permitea ca vagonul gol să fie tras în sus de vagonul încărcat cu lemne care cobora.

Pe măsură ce exploatările forestiere s-au restrâns, calea ferată a rămas nefolosită şi s-a degradat, iar planul înclinat care a funcţionat aproape un secol a fost distrus într-un incendiu în anul 1996. Autorităţile covăsnene vor să refacă acest monument industrial unic în Europa, dar şi calea ferată, şi să le transforme într-o atracţie turistică.

Consiliul Judeţean Covasna a cumpărat de-a lungul timpului mai multe locomotive vechi, cu gândul de a le recondiţiona, iar trei dintre ele sunt expuse în faţa Gării din Sfântu Gheorghe şi la intrarea în Valea Zânelor, mai exact în apropierea Spitalului de Cardiologie din staţiunea Covasna. Celelalte locomotive, de fapt cele mai vechi şi valoroase, sunt ţinute deocamdată în depouri până se vor găsi bani pentru recondiţionarea lor şi repunerea în funcţiune. Printre ele şi o locomotivă Krauss, aflată pe lista obiectelor de tezaur naţional, care a fost fabricată în Germania în anul 1914 şi care se află la Comandău.

„După cunoştinţele noastre, este singura de acest gen din lume. Are un boghiu în faţă, specific locomotivelor de mare vitează, adică un dispozitiv pe roţi pe care e articulat şasiul şi înlesneşte luarea curbelor (…) Anul trecut locomotiva a împlinit o sută de ani de la construcţie, iar anul viitor se împlinesc o sută de ani de la punerea în funcţiune şi acesta ar fi un vis al nostru, să o repunem în funcţiune pentru acest eveniment ”, a mai spus Papucs Andras.

AGERPRES

www.agerpres.ro

www.agerpres.ro

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail