…Şi, iată, a mai trecut o stagiune din glorioasa istorie de şase decenii a venerabilei instituţii de cultură şi artă, care este Opera Braşov. Spectacolul care va încheia în mod apoteotic sezonul nu putea fi decât  capodopera „Traviata” de  Giuseppe Verdi.  Făcându-se această programare   inspirată se închide un cerc fructuos al reprezentaţiilor pe scena braşoveană, deoarece şi deschiderea stagiunii s-a produs  conform unei  frumoase tradiţii  tot cu celebra creaţie verdiană pe 21 septembrie 2013.

                                 

                                  Din nou o strălucitoare „Traviata”              

      De data aceasta, sâmbătă  28 iunie 2014, de la ora 18,30 are  loc la Opera din Braşov  ultimul   spectacol al sezonului cu „Traviata”, o reprezentaţie extraordinară, cu  invitaţi de excepţie. În fruntea distribuţiei se  află frumoasa şi talentată soprană (de origine braşoveană) Aurelia Florian, „acompaniată” de  tenorul Cristian Mogoşan –  considerat  solistul cu „Cea mai bună voce masculină de operă”  conform Premiului acordat în cadrul primei Gale de specialitate de la Iaşi în 2013 – precum  şi de baritonul Lucian Petrean, ultimii doi fiind colegi la Opera Naţională din Cluj. Alături de ei vor evolua îndrăgiţii artişti din partea gazdelor, Carmen Topciu, Sonia Hazarian, Mugurel Oancea (debut), Cristian Fieraru, Paul Tomescu, Marian Reşte, Dan Ionescu, Florin Grama (debut).

      Montarea îi aparţine regretatului maestru al scenei Dumitru Tăbăcaru, nimeni altul decât tatăl distinsei regizoare Anda Tăbăcaru-Hogea, care continuă peste ani activitatea inspirată a acestei  familii  de artişti redutabili.

     Dirijororul vine din Italia şi este o cunoştinţă mai veche a spectatorilor braşoveni,  maestrul Giuseppe Carannante.

    După cum marea majoritate a melomanilor ştiu, “Traviata” constituie o creaţie melodramatică  în patru acte,  având o muzică divină compusă de  Verdi,  pe un libret de Francesco Maria Piave.  Premiera a avut loc  la Veneţia în anul 1853 şi după mai bine de un secol şi jumătate impresionează la fel de mult publicul de astăzi, demonstrând că arta  adevărată  rămâne  nemuritoare.

Soprana Aurelia Florian,  „noua Violetta Valery”

    Din bogatul CV al interpretei am reţinut că   tânâra soprană Aurelia Florian  s-a născut la Braşov.  La ora actuală  este considerată „noua Violetta Valery”, eroina din „Traviata”. Anul acesta s-a dovedit fast pentru ea cu acest rol, deoarece a  repurtat importante succese pe marile scene de peste hotare. De pildă, la finele  lunii aprilie a înlocuit-o în ultimul moment pe Sonia Yoncheva  într-o reprezentaţie ce a avut loc  la München,  primind ovaţii din  partea publicului şi critici extrem de favorabile. De asemenea, a mai interpretat-o pe Violetta Valery pe scena Operei  din Pamplona şi la „Deutsche Oper” din Berlin.

   A studiat la Facultatea de Muzică din cadrul Universităţii „Transilvania” Braşov, fiind  îndrumată de celebra  soprană de talie internaţională Mariana Nicolesco.  A intrat în atenţia  melomanilor în 2007, după ce câştigat Marele Premiu  „Darclée” la Brăila, pentru ca în anul următor să repurteze un succes de anvergură internaţională. Artista a interpretat, în premieră absolută, în Catedrala „Saint Michel” din Bruxelles şi în Bazilica „Saint Christophe” din Charleroi partea sopranei din „Requiem”-ul compozitorului român Marian Mitea, stabilit în Belgia. Artista  a fost aplaudată chiar  de reprezentanţii  familiei regale belgiene, prezenţi la spectacol.

 La Opera Naţională Bucureşti Aurelia Florian a fost aclamată în rolurile titulare din „Gemma di Vergy” şi, respectiv, „Parisina d’Este”, opere rare de Gaetano Donizetti, prezentate în premieră absolută în România,  bucurându-se de un mare succes în reprezentaţiile de la Castelul Peleş din Sinaia. Premiera cu opera „Celan” de Peter Ruzicka la Opera Naţională Bucureşti, în cadrul Festivalului G. Enescu, dirijată de compozitor a reprezentat un alt  triumf remarcat de presa din ţară şi din străinătate.

   În 2011  a câştigat Premiul I la Concursul „Spiros Argiris” din Sarzana, succes urmat de debutul său în „Traviata” la Festivalul de Operă din Sarzana, apoi la Pescara şi Massa Marittima.   A studiat apoi cu soprana Raina Kabaivanska la Instituto Superiore di Studi Musicali „O. Vecchi – A. Tonelli” din Modena.

   În octombrie 2012, în cadrul Festivalului Verdi din Parma, se face remarcată interpretarea sa extraordinară în rolul Lida din opera „La Battaglia di Legnano”.

În ianuarie 2013, debutează cu succes în „Luisa Miller” de G. Verdi la Opera din Tel Aviv, sub bagheta dirijorului Daniel Oren. În iunie 2013, se reîntoarce pe scena din Israel pentru a repurta un triumf răsunător în rolul Violettei Valery din „Traviata”. Tot în 2013, cântă în opera „Masnadieri” de G. Verdi în cadrul Festivalului Verdi din Parma, dar şi la Berlin. Acelaşi rol l-a interpretat în prima parte a acestui an  la Berlin.

    În stagiunea 2014-2015, la “Israeli Opera” din Tel Aviv, va fi distribuită, alături de Angela Gheorghiu, în rolul Magda din premiera „La Rondine” de G. Puccini, în care va cânta şi un alt braşovean, tenorul Marius Brenciu. Acelaşi rol din opera „La Rondine”, de data aceasta regizată de Rolando Villazon, o va duce pe scena de la “Deutsche Oper” Berlin.

   Printre proiectele  sopranei Aurelia Florian, intră interpretarea rolului principal din „Traviata” şi la “Oslo Opera House” din Norvegia, dar şi la “Savonlinna Festival” din Finlanda.

 

                               Opera Braşov- peste şase decenii de existenţă

       Anul trecut, la deschiderea stagiunii  scriam cu emoţie că   Opera Braşov a împlinit o vârstă frumoasă – 60 de ani. Să amintim  pentru citiorii mai tineri  câteva dintre marile staruri ale genul care au fost prezente   pe scena  amintitei instituţii de cultură. Unele nume au devenit  legende, precum  Elena Cernei,  Virginia Zeani, Eugenia Moldoveanu, Cleopatra Melidoneanu, Ion Dacian, Nicolae Herlea, Ludovic Spiess, David Ohanesian, Octav Enigărescu, Pompei Hărășteanu, Dorin Teodorescu. Nu putem omite  stelele de azi, care au cântat aici, cum ar fi  Liliana Ciobanu Văduva, Felicia Filip, Nelly Miricioiu etc.

     Evocăm, de asemenea, numele unor regizori de notorietatea internaţională, precum Jean Rânzescu, Hero Lupescu, George Zaharescu, Dumitru Tăbărau, Carmen Dobrescu,  maestrul Cristian Mihăilescu, cel care a  reuşit sub directoratul său transfomarea vechiului Teatru Liric în Opera Braşov.

    În această succintă trecere în revistă  trebuie să   consemnăm şi participarea unor dirijori celebri: Jean Bobescu, Petre Sbârcea, Cornel Trăilescu, Ilarion Ionescu Galați, Jean Marie Juan (Franța), Ladislau Roth (Mexic), Alfonso Saura (Spania), Dorel  Munteanu,  precum şi a  actualului maestru al baghetei, tânărul Traian Ichim.

    An de an colectivul Operei din  Braşov a oferit numerosului public care a umplut săptămână de săptămână cocheta sală din strada Bisericii Române (mulţi fiind iubitori ai artei sunetelor veniţi  din judeţul Covasna) spectacole diversificate, numeroase titluri din creaţia lirică universală.

    Aşa  au stat lucrurile şi în stagiunea 2013-2014 care se încheie peste două zile. S-au prezentat spectacole de operă, operetă şi  balet, precum şi un repertoriu  special dedicat copiilor. Pe lângă activitatea de la sediu, majoritatea soliştilor au  evoluat şi la Muzeul „Casa Mureşenilor  sub genericul „Recitalul de la Ora 5”.

     Să nu uităm că toamna trecută a avut loc cea de-a XI-a ediţie a Festivalului Internaţional de Operă, Operetă şi Balet, manifestare de prestigiu aşteptată an de an cu mare interes de spectatori, constituind  o „probă de foc” pentru  întegul colectiv.

                                            Evenimente deosebite

  

    Nu  ne-am propus o trecere exhaustivă  în revistă a întregii stagiuni,  dar aflându-ne la finalul ei am dori să facem câteva precizări. Au fost  nouă luni de spectacole izbutite, repetiţii febrile, emoţii, succese, bucurii. Un mare câştig pentru  toată lumea (angajaţi, public) l-a reprezentat definitivarea staff-ului instituţiei, alături de  d-na director Cecila Doiciu, fiind  desemnaţi în urma câştigării unui concurs profesional pianistul Ovidiu Mezei, în calitate de director artistic, respectiv  cunoscuta  şi apreciata directoare de scenă, Anda Tăbăcaru-Hogea în onoranta funcţie   de regizor al Operei Braşov.

     Ca atare s-a pus în aplicare o strategie coerentă de repertoriu, marekting, advertising, lărgindu-se colaborarea cu alte colective din  domeniu,  fiind invitate la spectacolele braşovene vedete din lumea operei, operetei şi baletului din ţară şi străinătate.

                                            Artişti tot unul şi unul…

    Unii artişti au devenit colaboratori permanenţi, adoptaţi cu dragoste  de către publicul local, amintind aici doar  câţiva solişti: Cosmin Marcovici (de la Opera Naţională Iaşi),Octavian Vlaicu, Cristian Bălăşescu  ( de la Opera Naţională Timişoara), Lucian Petrean, Marian Pop, Cristian Mogoşan,  Fülop Marton  (de la Opera Naţională Cluj),  Ştefan Ignat (Bucureşti), balerinul şi maestrul coregraf Horaţiu Cherecheş (Constanţa) etc.

    Printre invitaţii de marcă de peste graniţă s-au numărat balerinii Cristina  şi Alexei Terentiev de la Opera Naţională din Chişinău, ca şi o prezenţă exotică venită tocmai din Japonia, balerina Mayura Misawa. Să enumerăm, totodată, numele altor invitaţi: Mihaela Ungureanu-Binder (Viena), Hector Lopez (Mexic), Ileana Tonca (Austria), Teodora Gheorghiu-Spiess (Elveţia), Dragana Radakovic (Serbia), unii luând parte la cea de-a XI-a ediţie a Festivalului Internaţional de Operă, Operetă şi Balet de la Braşov.

   Au avut loc  în ultima stagiune premierele cu „Il Trittico” de G. Puccini, „Trubadurul” de G.Verdi şi basmul „Gulliver în Ţara Piticilor”, un musical de Silvia Kerim şi Marius Ţeicu, toate jucate în două şi chiar trei distribuţii paralele,  bucurându-se de săli arhipline şi aplauze la scena deschisă.

     Protagonişti  săptămână de săptămână au fost artiştii gazdă, nume intrate în conştiinţa publicului, amintind într-o ordine aleatorie  doar pe câţiva: Valentina Mărgăraş, Anda Pop, Cristina Radu,  Nicoleta Chirilă, Asineta Răducan, Gabriela Hazarian, Carmen Topciu, Maria Petcu Catrina,  precum şi pe  soliştii  Adrian Mărcan, Alexandru  Aghenie, Liviu Iftene, Mihai Irimia, Dan Popescu, Valentin Marele, Cristian  Fieraru,  Marian Reşte,  Mugurel Oancea.  De asemenea,  să nu-i uităm pe maeştri de balet Nermina Damian şi Ioan Dorin Coşeriu,  care împreună cu colegii lor, soliştii Anca Branea, Ramona Mezei, Iulia  Coşeriu, Genoveva Breaz, Cristina  Rotundu, Adrian Scriminţ, Dorin Mirea, ca şi ceilalţi balerini  ne-au încântat în spectacolele lor.

     Să nu omitem nici  aportul covârşitor al Orchestrei Operei, dirijată pe rând de  Traian Ichim, Dorel Munteanu, Ciprian Teodoraşcu (Bucureşti), Giuseppe Carannante (Italia),  al Corului  ce a progresat extraordinar sub îndrumarea  prof. Ciprian Ţuţu – el însuşi un interpet talentat – ca şi de scenografiile şi costumele inspirate ale artistei plastice Rodica Garştea. Scuze,  dacă „în graba mare” cumva n-am…spart un geam, cum zice romanţa,  ci am omis pe cineva.

 

  Ne revedem la…toamnă

      …Ce ar mai fi de adăugat? Doar că harul şi munca acestor oameni minunaţi sunt apreciate şi răsplite  de fiecare dată cu ropote de aplauze, semn că şi-au atins ţelul. Felicitări tuturor ţi vacanţă plăcută! Aşteptăm  să ne revedem la…toamnă.

                                                                                                  Horia C. Deliu

                                                                     

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail