După  Sfintele Paşti ne aflăm în „Săptămâna Luminată”, ce conţine două momente însemnate: vineri, cinstim  Izvorul Tămăduirii, iar peste numai două zile  Duminica Tomii.

Din nefericire, anul acesta toate frumoasele noastre tradiții au suferit o modificare dramatică, pandemia de  Coronavirus  obligându-ne să stăm în casă. Dar în  suflete și în inimă  ne putem reculege în tihnă, sperând ca anul viitor lucrurile să reintre pe făgașul normal.

 

Vindecare miraculoasă

 

După cum se cunoaşte,  Izvorul Tămădurii  constituie  un praznic  special. El ne duce cu gândul la Maica Domnului,  care are harul de a vindeca suferinţele oamenilor, dovedindu-se  Izvor al Dumnezeirii, prin Naşterea Mântuitorului.

Numele concret al Sărbătorii îşi are obârşia într-o întâmplare miraculoasă sărvârşită cu multă vreme în urmă, în urma căruia un orb  şi-a recăpătat vederea  după ce s-a spălat pe faţă cu apa unui fântâni situate într-o pădure de lângă Constantinopol. Legenda spune că înainte de a ajunge împărat, Leon cel Mare se plimba printr-o pădure. La un moment dat  întâlneşte un bătrân orb care îi cere să-i dea apă de băut şi apoi  să-l conducă în cetate. Leon  se uită  în apropiere  după vreun izvor, dar iniţial  nu-l  găseşte.

Atunci în mod magic a auzit vocea  Maicii Domnului, care îi şopteşte  să  nu renunţe şi să mai caute. La scurtă vreme viitorul demnitar a  întâlnit, într-adevăr, un izvor din apa căruia îi va da orbului să bea, spălându-i şi faţa. Imediat s-a produs un miracol şi sărmanul  a început să vadă…

Aflându-se nemaipomenita veste, în acel loc  au început să vină bolnavi, oameni cu vechi suferinţe ce apoi s-au însănătoşit în chip înexplicabil, pentru ei   înălţându-se o biserică falnică  ce a primit hramul de Izvor al Tămăduirii.

 

Evocarea Maicii Domnului

 

Conform rânduielilor bisericeşti în prima vineri de după Paşti închinătorii cinstesc Izvorul Tămăduirii, evocând-o în acest context cu devoţiune şi pietate pe Maica Domnului,  aceea care are harul de a alina suferinţele oamenilor.

Ziua este aşezată nu întâmplător în calendarul ortodox  așa, fiindcă tot într-o Vineri – dar în cea  Mare –  Maica Domnului a stat lângă Crucea lui Hristos, din care a izvorât viaţă şi mântuire.  Fecioara Maria este pomenită mereu, fiindcă rugăciunile adresate ei au făcut mereu minuni.

Evanghelia care se citeşte  aminteşte de  alungarea negustorilor din  Templu, subliind faptul că doar Biserica este locul unde găsim vindecare pentru sufletele şi trupurile noastre.

 

Se deschid Porțile Raiului

În popor există credința că odată cu Învierea Mântuitorului se deschid Porțile Raiului pentru sufletele păcătoșilor reținute în prinsoarea iadului și că intrarea simbolică rămâne  deschisă până în Duminica Tomii.

În Săptămâna Luminată  sunt evocaţi din nou  morţii, persoanele dragi care ne-au părăsit. Acest interval este denumit şi Săptămâna Blajinilor sau Paştile Morţilor. În popor se spune că aceia care trec în nefiinţă  în ziua de Paşte şi în prima săptămână ce urmează  merg direct în Rai, indiferent de păcatele pe care le-au comis, pentru că Uşile le sunt deschise.  De asemenea, mai există credinţa că o dată cu sărbătoarea Învierii spiritele morţilor părăsesc  la modul figurat cimitirele pentru a „petrece”  împreună cu rudele vii. Aşa au apărut  obiceiuri legate de aprinderea focurilor  ritual pe dealuri sau în preajma bisericilor, unde se află şi cimitirele.

 

„Joia Verde” şi „Vinerea Scumpă”

 

Ziua de joi din Săptămâna Luminată poartă numele de „Joia Verde” și este momentul în care se cinstesc holdele, grădinile şi grânele. Numai că acela care va munci în această zi la câmp își atrage  asupra lui și a casei nenorocul, aducând  dăunătorii în livadă.  În această zi în unele aşezări au loc  ritualuri dedicate  morților, cum ar fi cărarea  de galeți cu apă, aprinderea de  lumânări în memoria celui plecat dintre cei vii.

Ziua următoare  din Săptămâna Luminată poartă numele de „Vinerea Scumpă” Biserica sfințește din nou fântânile, după slujba de seară. Este sărbătoarea  ce se dedică Izvorului Tămăduirii.

 

 

Aghiasma Mică

 

    În condiții normale, în cursul dimineţii de vineri  în toate bisericile şi mănăstirile  se săvârşeşte  Liturghia. Apoi urma slujba de Sfinţire a apei – aşa numita  Aghiasmă Mică.  Ea are puterea de a alunga duhurile rele din inima şi casele creştinilor, ajutând oamenii să-şi îndepărteze gândurile negre, curăţindu-le mintea şi sufletul.

 

 

 Aşadar, nu numai de Bobotează, dar şi acum, de  Izvorul Tămăduirii se sfintesc din nou apele. De fapt, sfinţirea se poate  efectua de către preot oricând este nevoie, mai cu seamă în zile de Post.

 

Omagiu adus primăverii

 

Cu ani în urmă  avea loc în această zi un frumos obicei popular în anumite sate şi cătune româneşti din zonă:   mulţi flăcăi şi fete se întâlneau  într-o poiană, lângă  un liliac sau alt pom  înflorit, după ce veneau de  la Slujba de Izvorul Tămăduirii. Aduceau cu ei colaci şi cozonaci  stropiţi cu agiasmă, servindu-se unii pe alţii, apoi   cântau şi dansau, glumeau, simţindu-se bine împreună, aducând un omagiu primăverii.

În unele sate, cum ar fi de pildă la Băcel,  preotul  însoţit de  săteni îmbrăcaţi în straie populare se ducea în fruntea alaiului  la o apă curgătoare.  Acolo gospodinele  aruncă în pârâu cojile de ouă roşii de la Paşti, iar slujitorul Domnului oficia un  mic ritual de evocare  a celor morţi.

000

…Sunt datini frumoase care un trebuie să dispară, chiar dacă în primăvara aceasta râduiala străbună s-a stricat.

În tot acest timp oamenii  se salută cu urarea „Hristos a Înviat”  urmată de răspunsul „Adevărat a Înviat” !

Horia C. Deliu

 

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail