Începutul de Florar ne aduce după numeroasele praznice religioase din luna  lui Prier o  sărbătoare laică, răspândită mai cu seamă în mediul rural aceea a Armindenilor. Datina sa perpetuat în timp, având de această dată puţine  conotaţii  biblice, fiind  închinată în mod expres  plenitudinii revenirii la viaţă a naturii şi de anticipare a sezonului cald.   

Omagiu  adus primăverii

O veche legendă spune  că pe 1 mai s-a născut un personaj biblic, Ieremia,  care avea darul prorocirii. Zilei menţionate  i se zicea în Balcani  „Ieremiin Dini”, iar treptat, prin românizare din slavă  şi simplificare s-a ajuns la formula – Armindeni.

Cu timpul  tradiţia populară l-a transformat pe Ieremia într-un simbol al vegetaţiei,  al renaşterii naturii la viaţă, semn al belşugului holdelor şi protector al animalelor din bătătură, viilor şi livezilor.

      Armindenii sunt, de fapt, crenguţele  verzi cu care se împodobesc porţile, uşile şi ferestrele caselor, drept elogiu adus anotimpului florilor, lunii care aşa se şi numeşte în limbaj popular –  Florar –   cea mai frumoasă dintre toate.

Aşa cum am arătat şi în alte articole dedicate tradiţiilor româneşti în judeţul Covasna, am întâlnit de multe ori aceste însemne naturale aninate la casele gospodarilor, mai ales  în aşezări precum Băcel, satele din zona Buzaielor şi Covasnei, reprezentând o manifestare  concretă a credinței, respectului şi recunoștinței faţă de Zeul vegetaţiei.

„Eu am învăţat acest obicei de la părinţi, iar ei de la înaintaşi, ne-a declarat  Gheorghe Boriceanu, din Sita Buzăului. De când mă ştiu ai mei puneau  de 1 mai o mlădiţă prospătă la intrarea în ogradă, ca semn de bun-venit pentru sezonul cald, pentru belşug  şi noroc. Este o datină ce  s-a păstrat în unele locuri, fiind frumoasă. Din păcate,   multe obiceiuri bătrâneşti  sunt uitate ori  pe cale de dispariţie ”…

Într-adevăr, am observat la sate obiceiul    de a fixa  temporar în bătătură ori înaintea casei un  pomişor curăţat de crengi până aproape de vârf, uneori  impodobit cu flori. Armindenul are menirea  să atragă atenţia celor ce trec pe acolo că obiceiul din bătrâni un s-a uitat de tot. Cu ocazia acestei zile are loc  începutul urcării la munte  a turmelor de mioare

Este  momentul specific al declanşării unor  activităţi pastorale şi agrare, dar  şi  al organizării unor petreceri în aer liber. Fiind şi Ziua vinului  de pelin  în popor există strigături specifice, gen: „Frunză amară de pelin/ Să sorbim un strop de vin / Foaie verde dediţel/ Să gustăm carne de miel/ Să fim veseli, sănătoşi/ Şi la faţă …arătoşi”

  Datini  frumoase

Dintre obiceiurile frumoase cu care era întâmpinată în vechime prima zi din Florar mai amintim spălatul ritualic cu…rouă pe faţă. El se practica   dis-de-dimineaţă  de către  fetele mari, în speranţa că vor fi şi mai atrăgătoare şi îşi vor găsi  cât mai curând alesul inimii.  În faţa caselor unde trăiesc fete de măritat se pun de către pretendenţi puieţi de mesteceni, ca un  omagiu şi o aluzie la statutul special al viitoarelor mirese. Bătrânii  credeau  că armindenii protejează nu doar holdele şi animalele,  ci, mai cu seamă, oamenii buni la suflet.

Odinioară mulţi gospodari   aduceau din pădure  mesteceni tineri  şi-i puneau în faţa porţii sau a uşii de la intrare, ca simbol al perpetuării tradiţiei. Pomişorul rămânea acolo  până la seceriş, când era tăiat  şi  aruncat în focul cu care se cocea pâinea preparată din grâul cel nou.

Rol  apotropaic

Prof. univ. I.O. Popa  preciza într-un studiu  că  pentru oamenii simpli armindenii aveau un  rol  apotropaic,  de  apărare a fiinţei umane de duhurile  rele. În mediul rural românesc  a existat o perioadă îndelungată în care lumea practica  ritualuri de protejare împotriva răului, a  duhurilor malefice, superstiţiile şi obscurantismul favorizând perpetuarea unor obiceiuri ce azi ni se par ridicole.

Să nu omitem însă elemental sacru legat de existenţa armindenilor,  sugestie ce dăinueşte încă de pe vremea Naşterii Mântuitorului. Ne referim la episodul omorârii pruncilor sub doi ani în oraşul Bethleem  din porunca  lui Irod cel Mare,  oştenii săi  punând seara  câte o ramură verde la poarta de unde trebuia continuat a doua zi  sacrificial nou-născuţilor. În disperare de cauză, mama unui prunc abia născut ar fi avut ideea de a-şi îndemna vecinii să pună  şi ei ramuri verzi la case, derutându-i pe soldaţii care-l căutau, de fapt,  pe micul Iisus.

 Ziua  pelinului

La Păpăuţi  am  întâlnit, cu ani în urmă,  acest frumos obicei al  atârnării de clanţa porţii a armindenilor  la caselor  unde  se ştia că există fete care doreau să se căsătorească. Flăcăii ce râvneau la inima  lor veneau a doua zi în vizită, fiind cinstiţi cu prăjituri şi vin  amărui de  pelin, care se spune că este indicat pentru subţierea sângelui şi apărarea de boli.

Pelinul este planta căreia românii îi atribuiau încă din vechime numeroase valenţe magice, aflânduse  la loc de cinste în ziua de 1 mai.  Unele fete  poartă în sân o frunzuliţă de pelin să le aducă noroc, iar anumite  gospodine  îl  aşează  în dulap, printre haine. Pelinul este considerat protector faţă de tot ceea ce este negativ, fiind  folosit şi la descântece de boală sau de deochi.

În prima zi de mai, fiind liberă,  s-a perpetuat obiceiul ca oamenii să iasă la iarbă verde, să participe la serbări câmpeneşti, la mici şi bere, prilej ca bărbaţii îşi pun la pălărie flori de liliac.

    Astăzi tot mai puţini semeni mai ştiu semnificaţia zilei de Armindeni, ca şi alte obiceiuri populare româneşti. Tocmai  de aceea încercăm să le readucem în atenţia cititorilor…

 

Horia C. Deliu

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail