S-a demarat distribuirea cardurilor naţionale de sănătate, după ce ministrul Sănătăţii, Nicolae Bănicioiu a semnat contractul de distribuire a acestora cu Compania Poşta Română, la începutul acestei luni. În judeţul Covasna distribuirea cardurilor va începe după data de 23 septembrie.
Poşta Română va distribui la nivel national, în următorii patru ani, un număr de circa 13,6 milioane de carduri de asigurări de sănătate. Directorul Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate (CJAS) Covasna, ec. Ghiţă Drăgoiu, a declarat că în judeţul Covasna distribuirea celor peste 150.000 de carduri se va face în jurul datei de 23 septembrie, după ce doi reprezentanţi ai CJAS Covasna alături de doi reprezentanţi ai Poştei Române din judeţ vor merge la Bucureşti, pentru a prelua prima tranşă de carduri de la Imprimeria Naţională. Astfel că până în luna decembrie a acestui an, fiecare asigurat din judeţ va trebui să aibă cardul de asigurări de sănătate la el.
„E un contract semnat între Casa Judeţeană de Sănătate (CJAS) Covasna şi Poşta Română, în baza căruia trebuie să distribuim la asiguraţii din judeţul Covasna un număr de 152.394 de carduri. Noi le vom prelua de la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, de la sediul Imprimeriei Naţionale şi le vom preda imediat Poştei Române. Până în luna decembrie trebuie, să distribuim aceste carduri, prin Poşta Română”, a declarat ec. Ghiţă Drăgoiu, directorul CJAS Covasna.
Pentru a fi siguri de reuşita acestei acţiuni de mare amploare şi importanţă, conducerea CJAS Covasna a format o comisie din patru personae, care se va ocupa cu distribuirea cardurilor. „Dăm o foarte mare atenţie acestei proceduri pentru că vrem să decurgă corect şi eficient, să nu mai punem oamenii pe drumuri”, a explicat directorul CJAS Covasna.
Cum se procedează, mai exact?
După ce Poşta Română preia cardurie, împreună cu reprezentanţii CJAS Covasna se va începe imediat distribuirea acestora. Totuşi, dacă asiguratul nu este găsit acasă, poştaşul are obligaţia să revină, în termen de 20 de zile, pentru a-i înmâna cardul. Dacă nici de această dată asiguratul nu este de găsit la adresa din cartea de identitate, cardul va fi trimis către CJAS Covasna, de unde va putea fi ridicat personal. „Distribuţia cardurilor naţionale se realizează prin servicii poştale care să dovedească primirea cardului de către asigurat, cu minim două prezentări la adresa de domiciliu a titularului. Operatorul de servicii poştale va face dovada predării cardurilor către asiguraţi pe bază de borderou, care va cuprinde semnăturile de primire ale acestora. Borderoul va fi întocmit pe fiecare casă de asigurări de sănătate şi va fi predat lunar acesteia, împreună cu eventualele carduri nedistribuite asiguraţilor. În situaţia în care, după două prezentări la domiciliul asiguratului, dovedite pe bază de document justificativ, cardul naţional nu a putut fi predat titularului, distribuitorul va asigura transportul şi va preda cardul nedistribuit casei de asigurări de sănătate în raza căruia se află domiciliul asiguratului”, se arată în proiectul Ministerului Sănătăţii.
Cardurile de sănătate sunt destinate numai asiguraţilor care au împlinit vârsta de peste 18 ani, valabilitatea acestuia fiind de 5 ani.
Potrivit directorului CJAS Covasna, cardurile ar trebui să limiteze frauda din sistemul naţional de sănătate, contribuind la îmbunătăţirea mecanismuluide control al costurilor, asigurând, totodată, accesul medicului mult mai rapid la informaţii despre pacient, în deplină siguranţă, conform legislaţiei în vigoare şi recomandărilor Uniunii Europene.
Potrivit declaraţiei Ministrului Sănătăţii dintr-un cominucat de presă emis la dat de 5 septembrie, au fost tipărite circa 9.5 milioane de carduri în valoare de 123 de milioane de lei: „Mă bucur pentru că în ultimele 6 luni de când sunt la Ministerul Sănătăţii şi prin colaborarea cu conducerea Casei Naţionale de Asigurări am reuşit să tipărim cea mai mare parte a cardurilor, undeva la peste 9,5 milioane de carduri printate în ultimele 6 luni, alocând şi cea mai mare parte a sumelor necesare tipăririi – 123 de milioane de lei, până în momentul de faţă, şi având şi banii alocaţi pentru ultima tranşă de un milion de carduri câte mai sunt acum la tipărit. După data de 20 septembrie, cardurile vor începe să ajungă la asiguraţi, astfel încât vom avea un sistem mult mai eficient, mult mai transparent în cheltuirea banului public, în asigurarea serviciilor de sănătate şi bineînţeles într-o satisfacţie mult mai mare a asiguratului, a beneficiarului, a pacientului român. Vreau, de asemenea, să confirm încă o dată efortul Ministerului Sănătăţii şi al Casei de Asigurări pentru a face tot posibilul ca serviciile medicale să fie din ce în ce mai calitative, cheltuirea banilor să fie transparentă şi gestiunea banilor să fie cât mai eficientă”, a declarat ministrul Sănătăţii, Nicolae Bănicioiu, la momentul semnării contractului cu Poşta Română.
Maricela Dan