La limita județelor Harghita și Covasna, pe traseul DJ 131, a avut loc ieri evenimentul de semnare a ultimelor două contracte de finanțare privind reabilitarea drumurilor județene regionale, aflate în faza precontractuală în Regiunea Centru, pentru modernizarea traseului interjudețean care pornește din Baraolt și merge până la Odorheiu Secuiesc, aproape paralel cu DN13/E60, într-o zonă cu frumuseți naturale deosebite, între care se remarcă Cheile Vârghișului.
Este vorba despre atragerea de fonduri nerambursabile pentru reabilitare unor componente din DJ131 – DJ 133 si DJ 137A, în județele Harghita și Covasna, pe traseul Baraolt – Vârghiș – Ocland –– Sânpaul – Mărtiniș – Văleni – Feliceni, cu legătură către DN13A și municipiul din estul județului Harghita. Proiectele semnate au denumirile „Reabilitarea DJ 131–DJ 133 –DJ 137A lot 3–DJ 131 KM 38+621 – 54+984; DJ 133 KM 25+000 – 41+866; DJ 137A KM 0+000 – 16+000”, pentru partea din Harghita, precum și „Reabilitare drum județean „Interjud. Covasna – Harghita”, tronson Covasna DJ131 km 22+830 – 38+621”, pentru județul partener. Proiectele au fost semnate de președinții celor două Consilii Județene, pentru Covasna de domnul Tamás Sándor și pentru Harghita de domnul Borboly Csaba, împreună cu Simion Crețu, director general ADR Centru, în prezența reprezentanților administrației publice din localitățile de pe traseul acestor drumuri. Finanțarea modernizării acestor artere rutiere, în valoare totală cumulată de peste 171 milioane lei (cca 38 milioane euro), este asigurată de Programul Operațional Regional 2014-2020, Axa prioritara 6 – care vizează îmbunătățirea infrastructurii rutiere de importanță regională, respectiv Prioritatea de investitii 6.1 – „Stimularea mobilității regionale prin conectarea nodurilor secundare și terțiare la infrastructura TEN-T”, la care se adaugă contribuția beneficiarilor, judeșele Harghita și Covasna.
Ca urmare a corelării intereselor de dezvoltare ale județelor Harghita și Covasna, au fost pregătite două cereri de finanțare pentru reabilitarea acestor drumuri judetene, care asigură o conectivitate mai bună a zonei adiacente orașului Baraolt, pe de o parte, cu principalele artere rutiere din sud-estul Transilvaniei, respectiv DN 13, și pe de altă parte, cu ruta din zona de mijloc a Regiunii Centru, care leagă județul Mureș, prin Sovata și apoi Praid, cu Odorheiu Secuiesc și Miercurea Ciuc. Acest traseu trece printr-o zonă turistică mai puțin cunoscută, de o frumusețe sălbatică, prin care a mai fost reabilitat un drum județean, DJ132 din Harghita, pe ruta nord-sud. Pentru a valorifica mai bine această zonă și pentru a crește mobilitatea într-un areal tot mai căutat de turiștii români și străini, Consiliile Județene din Covasna și Harghita au pregătit cele două inițiative, care vor asigura modernizarea unui drum important pentru traficul de persoane și bunuri din zona de mijloc a Regiunii Centru, aflată și în apropierea județelor Brașov, Sibiu și Mureș. Proiectele sunt pregătite de așa manieră încât să răspundă prevederilor acordului de colaborare semnat în urmă cu un an între cele două Consilii județene. Aceste cereri de finanțare, alături de proiectele deja semnate luna trecută, de județele Covasna și Brasov, fac parte din strategia regională de dezvoltare, care urmărește reabilitarea infrastructurii rutiere în Regiunea Centru, cu accent pe creșterea mobilității în zonele unde s-au realizat mai puține investiții în ultimii ani. Concret, prin toate cele patru proiecte depuse de județele Brașov, Harghita și Covasna (cu două cereri de finanțare) se va moderniza o legătură rutieră importantă între DN13 și zona Sovata-Praid, prin Baraolt – Odorheiu Secuiesc. Astfel, se completează traseul drumurilor județene din Regiunea Centru cu conexiuni către cele mai importante trasee rutiere, către căile ferate de mare viteză, dar și către aeroporturile existente, sau în curs de dezvoltare, într-un areal foarte intins, unde locuiesc peste o treime din cetățenii regiunii.
Documentația tehnico-economică, devizul general și indicatorii tehnico-economici pentru proiectul de reabilitare a DJ131, de la km 22+830 până la km 38+621, până la limita cu județul Harghita, pe o distanță de aproape 16 kilometri, indică faptul că valoarea totală a investiției este de peste 47 milioane lei, respectiv circa 10,4 milioane euro, din care circa 10 milioane euro sunt sume nerambursabile, restul fiind reprezentat de contribuția beneficiarului, Consiliul Județean Covasna. Investițiile pe traseul acestui drum, corelate cu cele din sud, de pe ruta Augustin (BV) – Baraolt – Biborțeni – Micfalău, sunt programate să se finalizeze până în ianuarie 2022.
„În ultimii ani am convenit cu colegii mei din conducerile județelor Harghita și Brașov să gândim strategic, pentru viitor. Este important să ne unim forțele, să generăm proiecte comune, să ne completăm investițiile deja demarate, sau să creăm legături mai trainice între ceea ce am realizat până acum. Acest proiect, dezvoltat în parteneriat cu județul Harghita, completează investițiile pe care le derulăm prin actualul program de finanțare, REGIO 2014-2020, dar are legatură și cu ceea ce am început în urmă cu mai bine de șapte ani, prin reabilitarea DJ 121, tot cu fonduri europene. Investim pentru a susține viitorul acestui areal din zona mediană a Regiunii, pentru a atrage oamenii către noul traseu al apelor minerale, Baraolt-Biborțeni-Malnaș Băi, pentru a facilita legăturile către punctele de mare interes Sovata și Praid, dar și pentru a reabilita drumurile care nu sunt într-o stare foarte bună, ca să răspundem doleanțelor cetățenilor. Suntem siguri că vom facilita nu doar accesul rutier, dar și posibilitatea de interconexiune cu căile ferate, fie pe magistrala Brașov-Sighișoara-Teiuș, cu oprire la Augustin, fie pe ruta Brașov-Sfântu Gheorghe-Toplița-Deda. După această investiție, va crește siguranța circulației și atractivitatea turistică a acestei zone”, a declarat Tamás Sándor, președintele CJ Covasna.
Porțiunea de DJ 131 și traseele reabilitate de pe parcursul DJ 133 și respectiv 137A din județul Harghita, reprezintă peste 48 km aflați în acest moment într-o stare precară, dar care au legatură către unul din drumurile reabilitate cu fonduri REGIO în precedenta perioadă de finanțare, DJ 132, de la Vlăhița la Ocland, prin Lueta. Circulația între localitățile Ocland –– Sânpaul – Mărtiniș – Ulieș – Văleni – Feliceni se desfășoară cu dificultate, iar conexiunea orașului Baraolt cu Odorheiu Secuiesc este foarte dificilă. De aceea a fost pregătită cererea de finanțare pentru reabilitarea celor două drumuri din Harghita, cu fonduri REGIO 2014-2020, parte a conceptului general de dezvoltare a infrastructurii rutiere din Regiunea Centru, cu conectivitate către județele Brașov și Mureș. Valoarea totală a proiectului este de peste 124 milioane lei, peste 27,5 milioane euro, din care circa 26 milioane euro reprezintă sume nerambursabile, la care se adaugă cofinanțarea Consiliului Județean Harghita. Se estimează că lucrările să se încheie până în luna mai 2022.
„Dezvoltarea infrastructurii de transport în județul Harghita este pentru noi principala prioritate. Din păcate, am întâmpinat anumite probleme cu regimul de proprietate, dar am beneficiat de sprijinul colegilor noștri și am reușit să definitivăm această cerere de finanțare, astfel, conexat cu precedenta investiție din fonduri nerambursabile, vom asigura o bună infrastructură de transport în zona Homorodului” – a declarat Borboly Csaba, președintele Consiliului Județean Harghita.
„Localitățile din zona Odorhei, și municipiul Odorheiu Secuiesc, ca motoarele principale ale economiei județene, merită și au nevoie de o bună conectivitate între zona din nordul județului Brașov, cu județul Covasna, cu zona apelor minerale. Aceste meleaguri sunt zone extrem de atrăgătoare, iar prin finalizarea acestui proiect, accesul turiștilor în zonă se va face mult mai comod” – a subliniat importanța proiectului domnul Bíró Barna Botond, vicepreședintele CJ Harghita.
„Prezentul proiect este cea mai mare investiție în infrastructura de transport din județul Harghita din ultimii ani, iar odată cu definitivarea rețelei rutiere din acest areal, ne putem concentra și pe atragerea de fonduri pentru alte proiecte prioritate pentru cetățenii din Harghita și din regiune” – a precizat domnul Barti Tihamér, vicepreședintele CJ Harghita.
Cu cele două contracte semnate ieri, 29 martie 2018, la nivelul Regiunii Centru sunt semnate zece contracte de finanțare în cadrul Axei prioritare 6 din cadrul POR 2014-2020, pentru modernizarea rețelei de drumuri județene care asigură conectivitatea directă cu rețeaua europeană TEN–T, fie prin drumuri județene legate direct, fie indirect (drumuri legate de rețea prin intermediul unui drum național modernizat). Valoarea totală a celor zece proiecte de reabilitare a infrastructurii rutiere din Regiunea Centru este de aproape 1,17 miliarde lei, respectiv circa 259 milioane euro, din care peste 250 milioane euro sunt sume nerambursabile, pentru reabilitarea a mai mult de 362 kilometri de rețele rutiere. Astfel, sunt depășiți indicatorii din precedenta perioadă de finanțare, 2007-2013, când, prin 20 de contracte semnate, au fost reabilități circa 290 kilometri de drumuri județene în Regiunea Centru. Detalii pot fi regasite pe pagina de internet www.regio-adrcentru.ro.
„Susținem cu toată încrederea parteneriatele destinate îmbunățățirii mobilității rutiere interregionale. Am finalizat procesul de contractare, fiind semnate toate contractele de acest gen, cu toate județele Regiunii. Am completat cu bine lista proiectelor prioritare, finanțate din programul REGIO 2014-2020, pentru modernizarea drumurilor județene care unesc zonele și oamenii regiunii. Se dezvoltă astfel căi de circulație moderne care străbat intregul podiș transilvan, aducând cetățenii mai aproape de principalele căi de transport internaționale. Ne implicăm instituțional, alături de partenerii noștri din administrația publică județeană, să căutăm soluțiile optime pentru dezvoltarea investițiilor destinate centrelor de transfer intermodal, pentru o și mai bună fluidizare a circulației bunurilor din Regiunea Centru. Activitatea noastră urmărește creșterea competitivității regiunii, atragerea investitorilor în zonele care au fost până acum mai puțin atractive, pentru a îmbunătăți viața locuitorilor și pentru consolidarea procesului de dezvoltare economică, locală și regională, prin înlesnirea legăturilor dintre zonele urbane și cele rurale”, a spus domnul Simion Crețu, director general ADR Centru, referindu-se la importanța proiectelor REGIO 2014-2020 prin care se modernizează rețeaua regională de transport rutier.