Dragi cititori, urmează în acest final de săptămână  şi în prima zi din cea următoare, respectiv   în zilele de duminică, 27  şi luni, 28 mai 2018 marea Sărbătoare a Rusaliilor. Creştinii au motiv de bucurie prăznuind două întâmplări importante, anume Pogorârea Sfântului Duh, urmată de Sfânta Treime,  ziua de luni fiind declarată nelucrătoare pentru majoritatea salariaţilor, în special, bugetari.

                                                  

Pogorârea Sfântului Duh

 

     Rusaliile  semnifică  Pogorârea Sfântului Duh, iar evenimentul mai e cunoscut  în popor şi sub denumirea de Duminica Cincizecimii, întrucât se prăznuieşte la cincizeci de zile după Învierea Domnului.  Numele provine de la „Rosalia”,  solemnitate din lumea romană  dedicată cinstirii trandafirilor, fiind consacrată Cultului celor trecuţi în lumea veşnică. Tocmai de aceea sâmbata dinaintea Rusaliilor este dedicată pomenirii celor morti,  zi ce poartă apelativul de Moşii de Vară.

Împreună cu Sfintele Paşti,  Rusaliile reprezintă cea mai mare şi veche Sărbătoare creştină, fiind venerată încă de pe vremea Apostolilor.

După trecerea perioadei  de 50 de zile de la Înviere,  Duhul Sfânt  a  pogorât peste  Apostolii  Mântuitorului, aceştia primind în mod miraculos darul comunicării în felurite idiomuri, putând astfel să propăvăduiască învăţăturile lui Iisus în lumea largă.

Prin lucrarea Duhului Sfânt, Dumnezeu-Fiul a coborât din înălţimi şi s-a întrupat, împărtăşind muritorilor  viaţa sa celestă.

Încă de la săvârşirea acestor miracole  erau oprite îngenuncherea şi postirea în toate zilele Cincizecimii. De asemenea, nu se permitea desfăşurarea unor  spectacole păgâne. Obiceiul împodobirii caselor  cu flori şi ramuri verzi de nuc sau de tei s-a perpetuat până în zilele noastre.

Creaturi din mitologia populară românească

 

În mitologia populară românească Rusaliile  sunt descrise ca  nişte fiinţe fantastice, numite şi Iele.  Potrivit folcloristul Ioan Paler, din Vâlcele, aceste făpturi  graţioase sunt fiicele lui Rusalim Împărat, după cum relatează legendele. Reprezintă  duhuri feminine  vaporoase, făpturi  supranaturale cu puteri magice şi o mare forţă de seducţie.

Poartă  şi  alte nume, unele stilizate cum ar fi  Naiade, Sirene sau Nimfe, ori neaoşe, precum  Măiestrele, Fiicele Codrilor ori Împărătesele Văzduhului.

Se spune că ar vieţui ascunse de privirile muritorilor prin peşteri întunecoase, în desişul codrilor sau pe malul  apelor, scăldându-se la izvoare şi făcându-şi apariţia numai noaptea,  la   lumina Lunii.

 

Mituri și legende

 

În multe povestiri  sunt evocate Rusaliile ca nişte duhuri ale unor femei frumoase, pline de seducţie. Există multe  superstiţii populare ce vorbesc despre faptul că aceste creaturi au înfăţişare diafană, uneori voluptoasă, plutesc prin văzduh, dar  pot provoca multe suferinţe acelora care nu le respectă obiceiurile.

Circulă dintotdeauna în lumea satului  legende şi basme potrivit cărora Rusaliile se scaldă goale şi despletite  fiind luminate de Selena, invocând descântece. Apoi se prind în Hora  Ielelor, dansând cu patimă într-un cerc, cu pieptul dezgolit,   înveşmântate în voaluri transparente. Au părul lung şi despletit, purtând clopoţei la picioare.

Aceste creaturi supranaturale se spune că  execută un  ritual straniu, plin de taine, ce nu poate fi descifrat de muritori. Dacă se nimereşte cineva prin preajmă  şi priveşte dansul lor, îi sunt luate pe loc minţile.

 

“Jocul Ielelor” de Camil Petrescu

 

Referindu-ne la temă, trebuie să evocăm şi o celebră piesă de teatru  românească scrisă de Camil Petrescu, intitulată  semnificativ “Jocul Ielelor”. Scrisă în  anul 1916 şi definitivată în  după Război, 1945, capodopera  este o dramă de idei la baza careia stau binecunoscutele mituri specifice autorului: al jocului ielelor şi al patului procustian. Într-o notă care însoţeste lista personajelor, autorul arata ca lucrarea  poate fi socotită  “o drama a absolutului”.

Piesa  “Jocul Ielelor” are trei  acte  şi 12 tablouri,  de-a lugul cărora se dezvoltă un conflict bine gradat, rezolvat, în final, prin moartea personajului central, Gelu Ruscan.

Acţiunea se petrece în Bucuresti în luna mai a anului 1914 în redacţia  unui jurnal de orientare socialistă, aducând în scenă  personaje şi partide de ficţiune.

 

Luni se cinstește  Sfânta Treime

 

Cum arătam şi la început, a  doua zi după Duminica Pogorarii Sfântului Duh, în Lunea Rusaliilor,  se cinsteşte Sfânta Treime – Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh.   Este un moment special ales de Biserica ortodoxă spre a preamări Sf. Duh, ce alcătuieşte tripticul Sfintei Treimi.

„Întru această  zi  prăznuim pe însusi Preasfântul şi de viaţă făcă­torul şi întru tot puternicul Duh, care este unul din Treime Dumne­zeu”, se spune într-un text sacru.

Pogorârea Duhului Sfânt este descrisă  în cartea „Faptele Apostolilor”. Se spune că „Duhul Sfânt Se pogoară din cer ca un vuiet mare de vânt şi Se împarte deasupra capului fiecăruia din cei prezenţi, în chip de limbi de foc”.

Penticostarul, la Sinaxarul Utreniei din Lunea Cincizecimii precizează „Întru această zi, prăznuim pe însusi Preasfântul şi de viaţă făcă­torul şi întru tot puternicul Duh, Care este unul din Treime Dumne­zeu”.

Sintagma amintită are şi  o influenţă  catolică, fiindcă Sfânta Treime este sărbătorită de către credincioşi în prima  duminică după Rusalii.

 

Minivacanță

 

Să pomenim, aşadar, cu respect morţii în aceste zile speciale, iar cei vii să ne bucurăm de Viaţă, de sezonul estival care se apropie. Iar pentru  a ne face ”încălzirea” o nouă  minivacanţă este bine venită, fiind petrecută  alături de cei dragi!

Tradiţia spune că dacă de Rusalii este timp bun, toată vara  o să fie  frumoasă şi rodnică.

Horia C. Deliu

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail