Pe 24 iunie se cinsteşte  Naşterea Sf. Ioan Botezătorul – care a fost ultimul şi cel mai mare dintre proorocii Legii Vechi – cel ce s-a învrednicit să-l boteze pe Iisus. Tot acum în popor sunt sărbătorite Sânzienele. În unele locuri acetei zi festive  i se mai zice şi  Drăgaica, fiind un obicei vechi, ce s-a păstrat peste ani.

    Povestea zămislirii Botezătorului este plină de pilde.  Părinţi săi, Zaharia şi Elisabeta, un  au putut  avea un urmaş până la bătrâneţe. Dar un şi-au pierdut speranţa, rugându-se mereu să se înfăptuiască vreo minune.   În cele din urmă au primit vestea incredibilă  de la Arhanghelul Gavriil, trimisul lui Dumnezeu, care a grăit astfel: “Nu te teme Zahario, pentru că rugămintea ta a fost ascultată, şi Elisabeta, femeia ta, îţi va naşte un fiu. Şi-l vei numi Ioan şi vei avea bucurie, căci el va fi mare înaintea lui Dumnezeu şi se va umple de Duhul Sfânt încă din pântecele maicii sale”.

Îndoindu-se iniţial de veridicitatea mesajului, chit că era preot, Zaharia a fost pedepsit să nu mai poată  vorbi până la naşterea pruncului. Abia atunci şi-a revenit, rostind numele fiului său, Ioan, spre bucuria soţiei, dar şi a Fecioarei Maria, venită degrabă în casa lor, fiind rudă cu Elisabeta.

Apoi, prin vocea lui  Zaharia a grăit chiar Sfântul Duh, care a anunţat poporul că  Ioan a fost trimis în lume să vestească  venirea lui Iisus, pe care-l va boteza.

Sărbătoarea Naşterii lui Ioan Botezătorul a fost atestată încă din secolele IV-V (“Fericitul Augustin”), luând locul vechilor ritualuri păgâne cu caracter agricol  de după  Solstiţiul de Vară.

 Sânzienele sau Drăgaica

Tot pe 24 iunie  se  sărbătoresc  Sânzienele sau Drăgaica. Acum sătenii culeg flori ce poartă acest nume, cu care împodobesc porţile şi ferestrele  caselor, pentru a se apără de  duhurilor necurate.

Odinioară fetele de măritat culegeau şi împleteau cununi pentru fiecare membru al familiei,  după care le aruncau pe casă. Dacă un alunecau  şi rămâneau pe acoperiş, fata se mărita curând. Dacă florile din cunună   cădeau  era posibil ca un necaz să se abată asupra ei ori a vreunui  membru  din familie.

De Sânziene  cete de feciori mergeau prin sat pesntru a se întâlni cu fetele alese, purtând flori la pălărie.

in multitudinea de legende şi povestiri legate de acest eveniment, să  mai amintim  faptul că  Noaptea de Sânziene este una  magică, reprezentând un moment de linişte şi pace cosmică,  în care se deschid în mod figurat Porţile Cerului şi cei răposaţi pot să ne vadă.

În tradiţia populară Sânzienele apar ca nişte  nişte zâne bune.  Pe timpul zilei se înfăţişează  ca nişte fuioare diafane  purtate vânt, noaptea transformându-se în creaturi cu părul bălai, având rochii albe de abur. Se prind în hore ameţitoare prin grădini, mutându-se dintr-un loc într-altul.

Se crede că aduc fertilitate animalelor şi belşug culturilor agricole.  Ele dau înmiresmează  şi conferă puteri tainice florilor, tămăduiesc  oamenii de boli şi apără lanurile de  dăunători.

Hramul Mănăstirii “Sf. Ioan Botezătorul”, de la Valea Mare

 Ca în fiecare an o mulţime de credincioşi din judeţ, dar şi din Braşov şi alte localităţi se vor deplasa la Valea Mare, pentru a asista la slujba dedicată  Hramului  Mănăstirii “Sf. Ioan Botezătorul” din apropierea comunei covăsnene.

Situată pe  un deal de pe Platoul Lădăuţi,  pentru a fi văzută de departe, aşezarea monahală amintită  se găseşte la circa 30 km. de Sf. Gheorghe, putându-se  ajunge la ea pe Drumul Judeţean 121A, aflându-se  la 7 km.  de Întorsura Buzăului.

Iniţiativa  înălţării acestui  loc de închinăciune şi pelerinaj  le aparţine fraţiilor Gheorghe şi Nicolae Avram, din Valea Mare, şi a apărut imediat după Revoluţie. Gheorghe  Avram a luat calea bisericii, ajungând mai întâi călugăr la Mănăstirea „Cocoşu” din Dobrogea, unde a fost hirotonisit preot, iar  mai apoi a devenit  stareţ la Mănăstirea “Dervent” din Dobrogea. În  septembrie 1998 obţine transferul în localitatea natală şi  aşa a început construirea mănăstirii.

După multă muncă şi sacrifici, în  24 iunie 2000 de Sărbătoarea Naşterii Sf. Ioan Botezătorul avea să se sfinţească noul lăcaş de cult.  Din  nefericire cel care a pus piatra de temelie şi a contribuit cu tăria braţelor şi sudoarea frunţii  la ridicarea  acestui  mândru loc de închinăciune a trecut între timp la cele veşnice, dar lucrare sa pământească a rămas, fiind venerată de localnici şi de pelerinii ce vin aici să se închine.

Horia C. Deliu

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail