Astăzi , 18 ianuarie , în calenadarul ortodox , se pomenesc Sfinții Atanasie și Chiril.
Sfinții Atanasie și Chiril au luptat împotriva a două dintre cele mai mari erezii: arianismul și nestorianismul.
Sfântul Atanasie a luat parte la primul sinod ecumenic de la Niceea, din anul 325, unde l-a combătut pe Arie (arianismul), care susținea că Fiul lui Dumnezeu este cea dintâi ființă creată. Sfântul Atanasie s-a născut în anul 295, în Alexandria. A fost făcut citeț în anul 312 și diacon în 318, data după care el a ajuns secretarul patriarhului Alexandru. Ca diacon și secretar, el îl însoțește pe patriarh la Sinodul de la Niceea, în 325, unde joacă un rol decisiv în combaterea arianismului și în condamnarea lui Arie. Datorită scrierilor sale, Sinodul de la Niceea a condamnat erezia ariana și a formulat un simbol de credință , cunoscut sub numele de Simbolul niceean, în care se afirmă ca Fiul este născut din veșnicie din Tatăl, de o ființă cu El. Este ales episcop al Alexandriei, odată cu moartea Sfântului Alexandru – 8 iunie 328. A trecut la cele veșnice la 2 mai 373, după 45 de ani de episcopat, din care aproximativ 20 ani au fost petrecuți în exil.
„Dar noi ne ținem cu îndrăzneală de dreaptă credință, pe temeiul dumnezeieștilor Scripturi, punând-o ca un sfesnic în candelabru și zicând: Acesta este Fiul adevărat al Tatălui, prin fire, propriu ființei Lui, Înțelepciunea unic născută și Cuvântul adevărat și unic al lui Dumnezeu. Nu este creatură și făptură, ci Născutul propriu al ființei Lui. De aceea e Dumnezeu adevărat de o ființă cu Tatăl adevărat.” (Sfântul Atanasie cel Mare)
Sfântul Chiril al Alexandriei l-a combătut pe Nestorie la Sinodul al III-lea ecumenic din Efes (431). Nestorie susținea ca în Iisus Hristos există două-persoane – persoana divină a Fiului lui Dumnezeu, născut din Tatăl mai înainte de toți vecii și persoana umană sau istorică a lui Iisus Hristos, cu care s-a născut din Fecioara Maria. De aceea erezia lui Nestorie s-a numit dioprosopism sau nestorianism. Această concepție eretică despre existența a două persoane în Iisus Hristos ducea la afirmația că Dumnezeul-Tatăl a avut doi fii. Consecința acestei erezii era că Fecioara Maria n-a născut pe Fiul lui Dumnezeu ca să merite a fi numită „Născătoare de Dumnezeu” ci a născut pe omul Hristos și de aceea trebuie numită „Născătoare de om”, sau cel mult „Născătoare de Hristos”.
Datorită Sinodului de la Efes, i se recunoaște Fecioarei Maria atributul de Născătoare de Dumnezeu.
„Dacă cineva nu mărturisește ca prin Cuvantul lui Dumnezeu-Tatal S-a unit cu trupul după ipostas și că Hristos este numai unul cu propriul Său trup, Același, adică Dumnezeu și om deodată, să fie anatemă!” (Sfântul Chiril al Alexandriei)
Tot în această zi, facem pomenirea: Sfintei Mucenite Xenia; Sfântului Cuvios Marcian din Cipru