Abordările tradiționale ale procesului de predare-învățare-evaluare nu mai fac față noilor cerințe ale unei societăți moderne, informaționale. Elevii sunt și ei altfel motivați, sunt expuși unor influențe externe complet noi, au alte aspirații și perspective. Ca o necesitate a adaptării la o lume în continuă schimbare, profesorii metodiști și formatori ai Casei Corpului Didactic „Csutak Vilmos” Covasna au aprofundat cunoștințele lor despre metodele de predare și învățare prin cooperare și au făcut cunoștință cu metode de evaluare creative și variate pentru educația secolului XXI.

 

Scopul proiectului, depus în 2019 în cadrul programului de Educație, Burse, Ucenicie și Antreprenoriatul Tinerilor în România, finanțat prin Granturile SEE – Mecanismul Financiar 2014-2021, a fost de a oferi noi oportunități de formare continuă pentru formatorii Casei Corpului Didactic. La cursurile din cadrul proiectului profesorii metodiști/formatori au putut însuși metode de predare interactive și principii noi de evaluare. Pe baza experienței și cunoștințelor acumulate în timpul cursurilor, instituția își poate extinde oferta cu programe de perfecționare care să răspundă nevoilor profesorilor interesați de noutățile în educație.

În martie 2022, patru profesori metodiști/formatori au avut ocazia de a participa la un curs de perfecționare intitulat „Diverse Society-Diverse Classrooms” („Societate diferită-săli de clasă diferite”), organizat de InterCultural Iceland din Borgarnes, Islanda. În cadrul acestui curs participanții au aflat noutăți despre diferitele forme de predare interactive și metode de învățare prin cooperare. În timpul lucrului în echipă, au putut testa eficiența noilor metode și totodată au putut remarca atât punctele tari cât și eventualele puncte slabe ale metodelor și din perspectiva elevului. Rezultatele învățării prin cooperare arată că elevii care au ocazia să învețe prin acest mod învață mai repede și mai eficient, rețin mai ușor și privesc cu mai multă plăcere procesul educativ. Esența metodelor de învățare prin cooperare este că profesorul implică toți elevii în mod egal în activitate. În cadrul grupurilor, fiecare elev are o sarcină specifică, fiecare elev este antrenat în realizarea proiectului. Succesul grupului depinde de succesul în muncă al fiecăruia.

În luna aprilie, încă patru profesori metodiști/formatori ai casei Corpului Didactic au participat la cursul intitulat „Creative and diverse assessment methods for education for the 21st century” („Metode de evaluare creative și variate pentru educația secolului XXI”), organizat de InterCultural Iceland din Borgarnes, Islanda.

Conținutul cursului a pus accent asupra modului de utilizare a evaluării învățării și, mai ales, asupra evaluării pentru învățare.

Obiectivele cursului au urmărit ca participanții să învețe cum să creeze un mediu de învățare incluziv și creativ, să aibă o perspectivă nouă asupra strategiilor creative de învățare prin cooperare, să învețe cum să creeze sarcini de învățare prin cooperare și evaluare, să învețe cum să ofere o evaluare semnificativă și reală, să învețe metode și criterii de evaluare noi și variate, să ia în considerare metode de feedback creative și constructive.

Pe parcursul activităților s-a urmărit în mod deosebit utilizarea evaluării pentru îmbunătățirea învățării, în ideea că, evaluarea ar trebui să susțină învățarea, precum și să măsoare nivelul de reușită al acesteia. O modalitate simplă de a aprecia metodele de evaluare pe care un profesor le folosește cu elevii este de a pune întrebarea: este aceasta o evaluare a învățării sau este evaluarea pentru învățare?

În acest sens, evaluarea ar trebui să fie o parte integrantă a procesului de învățare: evaluarea pentru învățare sau evaluarea formativă poate fi privită ca mișcarea feedback-ului în ambele sensuri, atât de la profesor către elev, cât și invers.

În timpul activităților pe grupe și prin activitățile propuse, formatorii au scos în evidență faptul că evaluarea pentru învățare produce îmbunătățiri impresionante în ceea ce privește rezultatele elevilor, față de evaluarea învățării. Cu alte cuvinte, metodele de evaluare formativă, concentrate pe feedback care să arate ce au fiecare de făcut elevul și profesorul mai departe sunt mult mai importante pentru învățare decât metodele sumative de feedback, cum ar fi notele și calificativele. Cea mai importantă evaluare are loc nu la final, ci în timpul învățării, atunci când încă mai ai timp să faci ceva în privința a ceea ce trebuie corectat.

Beneficiile participării profesorilor metodiști ai Casei Corpului Didactic „Csutak Vilmos” Covasna la aceste cursuri vor fi diseminate la Conferința interjudețeană „Noutăți în educație”, care va avea loc la Colegiul Național „Mihai Viteazul”, în data de 14 mai 2022.

 

 Gabriella Rusznák, profesor metodist CCD „Csutak Vilmos” Covasna

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail