. . Conducerea Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Covasna a luat parte la conferința de lansare a proiectul privind Învățământul Secundar din România (Romania Secondary Education Project – ROSE).
Proiectul se va derula pe o perioadă de șapte ani și vizează creşterea calităţii educaţiei prin îmbunătăţirea ratei de tranziţie din învăţământul secundar superior (liceu) în învăţământul terţiar (superior), respectiv sporirea şanselor elevilor români de a finaliza cu succes studiile liceale şi de a fi admişi la facultate.
„Săptămâna trecută, am fost invitați la București la o conferință de lansare a proiectului – „ROSE”. La această conferință a participat doamna inspector școlar general adjunct prof. Marcela Ștefu”, a declarat marți, în cadrul unei conferințe de presă, inspectorul școlar general al ISJ Covasna, prof. Kiss Imre, care a prezentat, apoi, câteva informații legate de compontentele proiectului și în special în ceea ce privește componenta care vizează intervenţii la nivelul liceelor/intervenţii la nivel de sistem:
„Prin această componentă se va susține tranziția elevilor de la învățământul secundar superior la învățământul terțiar, prin acordare de granturi liceelor de stat cu rezultate mai puțin bune la examenul de bacalaureat”, a spus inspectorul general al ISJ Covasna, prof. Kiss Imre.
Acesta a precizat că proiectele vor fi depuse de către licee, ci nu de către Inspectoratul Școlar, perioada de implementare a acestora fiind de patru ani. Valoarea medie a unui grant pentru un liceu va fi de 100.000 de euro.
„Activitățile eligibile vor include printre altele: 1. Activități remediale, de tutoriat, de consiliere, de orientare profesională, mediere și activități de dezvoltare profesională – ceea ce înseamnă 50% din valoarea grantului. 2 – activități extracurriculare, de informare: de exemplu: vizite și excursii de documentare, stagii de formare, participări la competiții și crearea de rețele inter-școlare – până la 30% din valoarea grantului. 3. Mici lucrări de renovare și amenajare a interioarelor clădirilor școlare – până la 20% din valoarea grantului”, a spus inspectorul Kiss Imre.
Ca rezultat general, proiectul vizează ca pe parcursul celor șapte ani să sprijine 1.620.000 de elevi, studenți și cadre didactice, 1.160 de liceeni și 300 de facultăți de stat. Ca țintă este fixată creșterea ratei de promovare la bacalaureat, cu 10% și reducerea abandonului în ultimul an de liceu, de la 6,5%, la 3,5% pentru liceele sprijinite în proiect, a precizat inspectorul general al ISJ Covasna.
Mai exact, conform comunicatului de presă al MECȘ, „Guvernul României și Banca Mondială se așteaptă ca până la finalul implementării proiectului ROSE, de rezultatele acestuia să beneficieze 1,6 milioane de elevi din 1.160 de licee identificate ca având „performanțe scăzute” și studenți din 300 de facultăți ce se confruntă cu riscul de abandon în primul an”.
Potrivit aceleiași surse, „grupurile vulnerabile și marginalizate sunt o prioritate pentru proiect. Sărăcia extremă și alte dezavantaje socio-economice reprezintă constrângeri majore în tranziția către învățământul terțiar și dobândirea de competențe de nivel superior, esențiale pentru succesul pe piața muncii sau pentru atingerea unui nivel mai ridicat de educație”.
Detalii referitoare la modul de depunere a proiectului și alte informații urmează să apară și vor fi prezentate ulterior, a precizat inspectorul general al ISJ Covasna. Acesta a menționat că, în opinia sa, acest proiect este binevenit.
Potrivit comunicatului de presă al MECȘ „Ca parte a angajamentului Băncii Mondiale în România, Proiectul ROSE completează un program mai mare ce sprijină Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice în atingerea țintelor UE 2020, și în implementarea programului UE 2014-2020 în sectorul de educație”.
Comunicatul integral poate fi găsit accesând site-ul www.edu.ro.
v
Lansarea oficială a proiectului privind Învățământul Secundar din România (Romania Secondary Education Project – ROSE) a avut loc săptămâna trecută, în cadrul unei conferințe ce a avut loc la Biblioteca Centrală Universitară „Carol I” – București.
„Proiectul, finanțat printr-un împrumut de 200 de milioane de euro acordat de Banca Mondială, va fi implementat de către Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice până în anul 2022. Acesta va sprijini 80% dintre liceele de stat și 85% dintre facultățile din România, pentru a răspunde problemelor care împiedică tranziția elevilor de la învățământul secundar superior la învățământul terțiar, precum și finalizarea primului an de facultate”, se arată într-un comunicat postat pe site-ul Ministerului Educației și Cercetării Științifice.
„Proiectul ROSE este inovator, deoarece pune împreună provocările cu care se confruntă atât sistemul preuniversitar, cât și sistemul de învățământ superior din România, în contextul mai larg al accesului, calității și echității. În fiecare an, un număr semnificativ de elevi români se confruntă cu probleme în ceea ce privește tranziția la învățământul terțiar, iar sprijinul acordat acestor elevi reprezintă una dintre prioritățile Guvernului României. Angajamentul ministerului de a crește ratele de tranziție și retenție trebuie să fie însoțit de un demers continuu, dincolo de mandatele miniștrilor, astfel încât să se obțină impactul dorit”, a declarat Adrian Curaj, Ministrul Educației Naționale și Cercetării Știintifice, conform comunicatului de presă.
„, a declarat, conform comunicatului, Elisabetta Capannelli, World Bank Country Manager for România and Hungary. „Cu toate acestea, în anul școlar 2011/12 au fost aproximativ 100.000 de tineri fără perspectiva de a trece către învățământul terțiar,reprezentând un procent de 50% dintre elevii înmatriculați în ultimul an de liceu, și aproape 20.000 de studenți au abandonat studiile în primul an de facultate. Astăzi, lansăm un nou proiect, ROSE, pentru a contribui la soluționarea acestor aspecte. Este cel mai mare proiect al Băncii Mondiale în Europa și Asia Centrală în domeniul educației. Suntem mândri de angajamentul românilor de a îmbunătăți tranziția către învățământul superior, retenția studenților în primul an de facultate și calitatea sistemului de învățământ”, a conchis Elisabetta Capannelli, World Bank Country Manager for România and Hungary, conform comunicatului postat pe site-ul MECȘ.
Potrivit aceleiași surse, „proiectul oferă sprijin în abordarea atât a factorilor academici, cât și a factorilor personali ce conduc la abandonul școlar al elevilor sau studenților prin activități remediale, tutorat, consiliere, activități extracuriculare, activități de practică, programe de tip școală de vară și centre de învățare. Printre beneficiari se află elevii din liceele de stat cu performanțe scăzute și studenții din primul an de studii, cât și personalul din aceste instituții de învățământ. În plus, proiectul sprijină intervenții la nivel de sistem, în învățământul secundar superior, inclusiv prin revizuirea programelor școlare, asigurarea formării profesorilor și revizuirea sistemului de evaluare al elevilor”.
În cadrul conferinței – la care au participat ministrul Educației Naționale și Cercetării Științifice, Dl. Adrian Curaj, Ministrul Finanțelor Publice, Dna. Anca Paliu Dragu, World Bank Senior Director for Education Global Practice, Dna. Claudia Costin, World Bank Practice Manager, Dl. Cristian Aedo, World Bank Country Manager for Romania and Hungary, Dna. Elisabetta Capannelli – au fost diseminate informații privind proiectul către factori cheie din sistemul de învățământ, respectiv reprezentanți ai instituțiilor de învățământ publice, ai administrației și societății civile. Totodată, au fost discutate provocările și oportunitățile pe care le are România în sectorul educației, se arată în comunicatul de presă.
Ana Alina Costache
Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail