În suita manifestărilor culturale de ținută care s-au derulat cu mare succes în această toamnă sau urmează să aibă loc în scurtă vreme în municipiul de sub Tâmpa a mai apărut un „vlăstar” chiar în aceste zile – Festivalul „Perform(d)ance – Zilele Dansului Contemporan la Brașov”.
Manifestări artitsice de ținută
Noul festival se alătură în chip fericit, spre bucuria publicului iubitor de frumos, pleiadei de manifestări artistice de ținută care au avut loc în această toamnă în capitala Țării Bârsei. Ne referim la minunatele „Mari Serate Muzicale”, inițiate și susținute efectiv pe scenă alături de alți virtuozi de către maestrul violonist Anton Niculescu (noul manager al Filarmonicii brașovene), ca și la excelentul Festival Internațional de Operă, Operetă și Balet, păstorit cu succes de directorul Ovidiu Mezei, festival care abia s-a încheiat vineri-seara cu un Concert Extraordinar, avându-l la pian pe însuși…managerul instituției, care împreună cu 23 de soliști au oferit o reprezentație de ținută, aplaudată minute în șir de o sală „ful”.
Să nu uităm nici de apropiatul regal teatral numit Festivalul Internațional de Dramaturgie Contemporană, ajuns la ediţia a XXVIII-a. Este o manifestare tradițională guvernată de muza Thalia, ce va căpăta începând din anul acesta anvergură internațională, după cum am aflat cu prilejul unei recente Conferințe de presă, urmând să aibă loc în perioada 10-19 noiembrie 2017, la Teatrul „Sică Alexandrescu”. O instituție prestigioasă în perisajul teatral național, unde „apele învolburate” s-au liniștit în prezent, iar noul director în persoana actorului Dan Cogălniceanu are planuri mari, ce vor deveni cu siguranță viabile; mai ales că sprijinul autorităților locale este masiv, bugetul total al FIDC ridicându-se la 636.000 lei. Dar asupra mult-așteptatului eveniment vom reveni cu un amplu material în perioada următoare.
Complexul Cultural „Reduta” din Brașov, o gază primitoare
Revenind la noul Festival „Perform(d)ance – Zilele Dansului Contemporan la Brașov”, să precizăm că a ieșit la rampă pe scena Complexului Cultural „Reduta” pe parcursul ultimelor patru zile din săptămâna abia încheiată, constituind prima ediție a unei acțiuni artistice deosebite dedicate dansului contemporan – un gen pe care tot mai mulți spectatori, mai ales tineri, încep să-l cunoască și să-l îndrăgească (și) în România.
Inițiativa a aparținut Centrului Cultural German din Brașov, condus cu competență și dinamism de d-na Roxana Florescu – o persoană cu care redacția ziarului „Mesagerul de Covasna” a avut mereu o colaborare eficientă- manifestare numită plastic „Perform(d)ance”, reprezentând un concept dedicat coregrafiei actuale. Evenimentul a avut loc în perioada 26-29 octombrie 2017, fiind articulat pe trei spectacole de dans și un „workshop” dedicat amatorilor.
Din care însă, toți au de învățat…
Traiectorii imprevizibile
Să repetăm din capul locului un truism: dansul are ca alfabet mișcarea corporală. Ea poate fi lentă sau rapidă, vizând planul de sus, de jos sau la mijloc, putându-se exprima de minune prin poziția spațială. Acțiunea poate fi controlată sau nu. Ea devine mai puternică atunci când e repetitivă, reprezentând un vector al mișcării în grup ori în jurul propriei axe, dansul „desenând” în aer traiectorii imprevizibile.
Titlul evenimentului la care ne referim provine dintr-un mixaj de noțiuni, ambele reprezentând forme de manifestare ale dansului zilelor noastre. Astfel, un „performance” evocă prin procedee stilizate un act artistic, folosindu-se de corpul uman pentru a transmite un mesaj. Avem de-a face cu un spectacol de factură inovatoare, netradițională, de aceea conceptul este mai greu de înțeles de către un public neavizat. Este, în fond, un show coregrafic ce poate îngloba orice: pași de dans, expresii plastice, mișcare sincrionizată sau necontrolată, elemente multi-media, pe un fundal muzical atent ales.
Dansul contemporan trebuie perceput ca o formă de manifestare a artei scenice orientată mai mult spre simplificare, și mai puțin pe latura estetică. Constituie, dacă vreți, un proiect ce se cere privit din cel puțin două direcţii, Astfel, poate să însumeze toate tipurile actuale de dans, specifice timpurilor în care trăim, precum hip hop, tehno, dansuri clasice, dansuri de salon etc. Dar există și un unghi din care se cere privit dansul contemporan şi care evocă un stil diferit, multiplu de mișcare. Fiecare coregraf, practicant sau simplu spectator are propria manieră în care receptează această formă de exprimare personală pe un ring.
Dansul contemporan a luat naştere în secolul XX, ca urmaş firesc al dansului tradițional, îmbinat cu tehnici specifice fiecărei perioade. Date fiind complexitatea, întinderea şi permanenta sa actualizare, găsirea unei definiţii cuprinzătoare este destul de dificilă. Opus baletului clasic, dansul actual nu este asociat deloc cu anumite tehnici, rigori. Soliștii, perechile, grupurile de dansatori explorează energia naturală şi emoţiile propriului trup în mod plenar, dând adesea naştere unor mişcări novatoare.
Transformările nu sunt numai de ordin estetic, ci ţin şi de atitudine. Pe lângă eliberarea de presiuni și clișee vetuste, cei implicați dobândesc graţie în mișcări, reuşind să afișeze un agreabil spectacol interior și exterior.
Dansatorii pot avea experienţe anterioare din orice zonă, începând cu baletul clasic şi terminând cu break-dance, integrând chiar și tehnici aparţinând unor practici spirituale, precum Yoga sau Pilates. Dansul contemporan se concentrează pe conexiunea dintre minte şi trup, iar practicanţii sunt încurajaţi să îşi exploreze emoţiile prin mişcări ce depăşesc barierele convenționale. Noţiunea este una vastă, înglobând un amalgam de forţe inovatoare, cu contururi fluide, cu forme multiple.
Spectacolul de dans contemporan oferă o deconstrucţie a realului prin estetizarea a ceea ce ne este comun. Se oferă o punere în scenă a unor singularităţi fizice şi psihologice, a cotidianului, a gesturilor comune, accentuând frumuseţea şi unicitatea unor aspecte cu care suntem deja obişnuiţi. Mesajul transmis este aprecierea lucrurilor care ne înconjoară, preţuirea banalului fără de care nu putem trăi, dar pe care îl ignorăm, amplificarea trăirilor şi eliberarea sentimentelor.
Într-o societate care adesea ne reprimă simţurile şi ne îndoctrinează până la rigiditate emoţională, o tehnică de eliberare şi de exprimare a sentimentelor prin dans reprezintă o alternativă ce trebuie experimentată.
Trei spectacolele interesante
„Deleted Scenes” s-a numit spectacolul regizat de Sergiu Matiș (un român mutat în Germania în anul 1999), constituind o reprezentație ajunsă acum pentru prima dată și în România. Realizatorul, alături de dansatorii Martin Hansen și Diletta Sperman, a propus asistenței etalarea unor suite nedansate, obiceiuri pierdute și ritmuri adânci provenite dintr-un soi de „unde întunecate”. Scena este locul de exprimare a acestor falsificări ale realității, extrase parcă dintr-o arhivă emoțională.
Un alt show prezentat în festival s-a intitulat „2 femei contemporane”, fiind un performance/spectacol despre condiția reprezentantelor sexului frumos în societatea actuală. Autoarea – Ioana Marchidan – a susținut plastic împreună cu Flavia Giurgiu ideea potrivit căreia de-a lungul istoriei nu s-au schimbat extrem de multe lucruri în ceea ce privește divizarea socială, statutul și condiția femeii. Realitatea este privită de autoare cu umor, dar și seriozitate, oferind o perspectivă interesantă asupra acestei problematici spinoase.
A treia propunere s-a numit „Counterbody”, un spectacol de dans modern, în care elementele pot fi privite ca particule în mișcare permanentă, permutabile și paralele. Conform coregrafei Simona Deaconescu, spectacolul caută un corp nou care funcționează pe principiul contradicțiilor; o combinație tensionată de fragilitate și superputere, alienat și conectat cu exteriorul, dezorganizat și fluid, capabil să absoarbă și să transforme fluxul de informație în moduri halucinante. Dramaturgia și suportul curatorial au fost asigurate de Olivia Nițiș. Au performat Alexandra Bălășoiu, Andreea Belu, Corina Tătărău, Denis Bolborea, George Alexandru Pleșca, Georgeta Corca, Marian „Franke” Octavian şi Simona Dabija
Pe lângă cele trei viziuni, manifestarea a propus două „workshop”-uri, atelierele având girul Mihaelei Dancs, câștigătoarea Premiului CNDB- coregraful anului în 2014. Artista a inițiat atelierele pentru amatori sub geneicul „Totul pentru endorfine”, concluzia stenică fiind că mișcarea armonioasă, dansul liber, muzica potrivită de acompaniament, ambientul induc o stare de liniște și bine pentru oricine.
Horia C.Deliu