Stagiunea autumnală a demarat cu brio, toate instituţiile de artă oferind spectacole interesante, captivante, concerte menite să atragă un public cât mai larg. În acest context fast se înscrie şi Festivalul Internaţional de Muzică de Cameră intitulat semnificativ „Marile Serate Muzicale” programat pentru finalul acestei săptămâni în municipiul de sub Tâmpa, mai exact la Centrul Cultural „Reduta”.
Maestrul Anton Niculescu, artizanul acestei elevate manifestări muzicale
Festivalul ajuns la cea de-a şaptea ediţie îl are ca director artistic pe maestrul Anton Niculescu, muzicianul care a ştiut să atragă de fiecare dată nume valoroase pe afişul acestei elevate manifestari de un gen aparte. Şi anul acesta sunt prezenţi artişti de primă mărime din România, dar şi de peste hotare, precum celebra soprană dr. Felicia Filip, violoniştii Mario Hossen din Austria, Kosztándi István din Ungaria şi Alina Nauncef de la Filarmonica braşoveană, violiştii Wladimir Kossjanenko din Croația şi Jakab Márton din cadrul Orchestrei simfonice Braşov, violonceliştii Felicitas Stephan din Germania şi Anton Niculescu, Tetsuro Miyoshi din Japonia la contrabas, ca şi o seamă de pianişti talentaţi, ca Bruno Canino din Italia, Kristina Miller din Rusia, Luigi Fracasso din Italia, Koichiro Kanno din Japonia şi prof. braşoveancă Ana Maria Negrea.
În perioada 29 septembrie – 1 octombrie 2017, începând cu ora 19.00, în cocheta Sală „Reduta” vor suna din nou acordurile unor piese celebre din muzica de cameră instrumentală şi lieduri. Vor concerta formații de solo, duo, trio, cvartet, cvintet, sextet şi octet, lucrări scrise de compozitori preclasici, clasici, moderni și contemporani, începând de la L. van BEETHOVEN, W.A. MOZART, L.BERNSTEIN, H. BERLIOZ, A. BORODIN și ajungând la G. ENESCU, G. BOTTESINI, J. SUK sau N. PAGANINI. Invitații speciali ai „Marilor Serate Muzicale” sunt soprana de talie internaţională Felicia Filip şi regizorul de operă, prof. univ. dr. Cristian Mihăilescu (în calitate de moderator), dar trebuie să remarcăm revenirea pe scena festivalului a reputatului pianist italian Bruno Canino, ca şi a talentatului violonist Mario Hossen.
Dragi prieteni, nu trebuie ratat nici un moment al festivalului, deoarece vor fi prezentate lucrări de mare valoare artistică, rar executate în Romania și mai ales la Brașov, astfel că melomanii adevăraţi din zonă, inclusiv cei din judeţul Covasna, se vor putea bucura de un regal al sunetelor.
Staff-ul manifestării a decis împreună cu partenerul organizator, „Fundația Culturală Euterpe”, ca la această ediție intrarea pentru public să fie liberă!
Acest proiect este finantat din bugetul Municipiului Brașov.
Organizatori: „Euterpe” și Centrul Cultural „Reduta”, cu sprijinul Consiliului Județean Brașov și al Agenției Metropolitane. Partener oficial: EXIM BANK.
Iată acum şi câteva date despre sufletul festivalului, maestrul Anton Niculescu. S-a născut la Bucureşti într-o familie de muzicieni. Cu tatăl său, prim-violoncelist al Orchestrei Radio, a început studiul violoncelului. Cu mama sa, pianistă, a avut prima apariţie în public într-un recital la vârsta de 12 ani la Sala Mică a Palatului din Bucureşti, iar doi ani mai târziu a apărut ca solist în compania Orchestrei simfonice a Filarmonicii „Moldova” din Iaşi, cu concertul de E. Lalo.
După absolvirea cu nota 10 a Conservatorului din Bucureşti la clasa profesorului George Iarosevici, se perfecţionează cu maeştri Radu Aldulescu, Antonio Janigro şi Daniil Safran.
Începe apoi o intensă activitate concertistică şi în paralel ocupă posturi de mare prestigiu ca cele de prim-violoncelist al Teatrului „Scala” din Milano şi la „Teatro Comunale” din Florenţa. Datorită talentului său de excepţie, sensibilităţii, muzicalităţii, tehnicii şi seriozităţii sale, numele lui Anton Niculescu se impune din ce în ce mai mult în viaţa muzicală, astfel că este invitat să cânte pe scene de mare renume din Europa, Asia, America de Sud, America de Nord şi Africa. Timp de 10 ani a fost directorul artistic al Festivalului Internaţional „Meersburger Winter” din Germania.
A făcut parte din renumite formaţii camerale, precum „Zürcher Streichtrio” din Zürich, „Ansamblul Oistrach” şi „Trio di Vienna”, an de an fiind invitat în juriile diferitelor concursuri internaţionale din întreaga lume.
Din 1997 este Membru de Onoare al Academiei Filarmonice din Bolonia (Italia), academie fondată în anul 1666 care l-a avut ca membru chiar şi pe W. A. Mozart.
Repertoriul său cuprinde toată bibliografia violoncelistică, interpretând adesea prime audiţii ale unor concerte importante la instrumentul care l-a consacrat.
O sală vestită – “Reduta”
Iubitorii de frumos din Ţara Bârsei şi din judseţele limitrofe au auzit de sala „Reduta”, de fapt un adevărat Centru cultural din această parte a ţării, gazda „Marile Serate Muzicale”. Pentru tinerii noştri cititori, care poate nu sunt familiarizaţi cu unele elemente de ţin de istorie şi tradiţiile artistice, să spunem că imobilul amintit a fost înălţat în anul 1794 de către un personaj potent financiar, Samuel Abraham. La început a adăpostit prima sală de spectacole la Braşov (străvechiul burg Kronstadt), fiind destinată spectacolelor de teatru, concertelor, dar şi balurilor- o distracţie la modă, foarte apreciată în acele timpuri.
La primul său concert, Societatea Filarmonica braşoveană a prezentat în data de 6 mai 1878, Uvertura la opera „Flautul fermecat” de Mozart şi Simfonia a VI-a de Beethoven, sub bagheta lui Anton Brandner, considerat fondatorul şi primul dirijor al acestei Societăţi.
La Brașov a concertat în anul 1848 și vestitul compozitor Johann Strauss, iar în septembrie 1879 violonistul Johann Joachim, acompaniat la pian de Johannes Brahms (în cadrul turneului lor transilvan). Vechea clădire s-a degradat în timp şi a fost reconstruită în anul 1894 cu destinaţia de sală de concerte (Konzerthaus).
A purtat numele de „Reduta” după o vestită sală din Viena. Noua „Reduta” (sau Casa de Concerte) s-a ridicat după planurile inginerului Christian Kertsch, în stilul baroc cu elemente rococo. Pe faţadă, în stilul Renaşterii italiene se află busturile lui Wagner, Schumann, Mozart şi Beethoven, alături de cele ale lui Goethe, Schiller, Shakespeare.
Chiar şi Mihai Eminescu se pare că a ajuns aici în anul 1865 cu Trupa de teatru „Fanny Tardini” (în calitate de…sufleur).
Continuăm scurta incursiune în istoria acestei glorioase instituţii de artă, precizând că în 1948, clădirea a fost dată în folosinţă Teatrului de Stat, până în martie 1959. Din acel an a fost transferată Palatului Culturii, care în prezent poartă numele de Centrul Cultural „Reduta”.
Complet renovată şi modernizată între 1997-2004, clădirea reprezintă una dintre cele mai elegante şi atractive aşezăminte culturale din ţară, dispunând de o sală de spectacole cu un număr de 370 de locuri, dotată cu sisteme de sonorizare şi iluminare moderne, destinată spectacolelor de teatru, muzică, dans, cât şi pentru conferinţe şi lansări de carte sau diverse activităţi educative.
Programul festivalului
Vineri, 29 septembrie, ora 19,00. Deschiderea manifestării.În program Ludwig van Beethoven – Trio cu pian op.11 „Gassenhauer”, interpretat de Kosztándi István – vioară, Anton Niculescu – violoncel, Kristina Miller-pian; B. Martinu – „Variaţiuni pe o temă slovacă”; N. Boulanger – Trei piese pentru violoncel şi pian, protagonişti Felicitas Stephan – violoncel şi Ana Maria Negrea- pian.
După pauză urmează M. Glinka – „Trio patetic”, cu Mario Hossen- vioară, Anton Niculescu – violoncel şi Ana Maria Negrea – pian; E.von Dohnanyi – „Cvintet cu pian op.1 în do minor”, performeri Kosztándi István – vioară, Alina Nauncef – vioară, Wladimir Kossjanenko-violă, Felicitas Stephan – violoncel, Kristina Miller-pian
Moderator – Cristian Mihăilescu.
Sâmbătă, 30 septembrie, ora 19,00. G. Enescu -„Doină” pe versuri de V.Alecsandri,W.A. Mozart – „Das Veilchen”, H. Berlioz – „La Captive”, pe versuri de Victor Hugo, L.Bernstein – „Dream with Me”; W.A. Mozart – „Ridente la calma”; A. Borodin – „Krasaviţa rubaska”. Interpretează soprana Felicia Filip
Anton Niculescu – violoncel, Koichiro Kanno – pian. Urmează în Primă audiţie în România lucrarea lui N. Paganini – „Primavera” cu Mario Hossen la vioară şi Bruno Canino la pian.
După pauză programul continuă cu G. Bottesini -„Elegia”, interpretează Tetsuro Miyoshi -contrabas şi Bruno Canino – pian. J. Suk – „Cvartet cu pian în la minor op.1”, cu Mario Hossen – vioară, Wladimir Kossjanenko – violă, Anton Niculescu – violoncel, Kristina Miller- pian. Moderator – Cristian Mihăilescu.
Duminică, 1 octombrie, ora 19,00. Încheierea festivalului cu un program variat. Bach / Busoni – „Ciaccona”, V.A. Mozart – „Fantezia în re minor KV 397”
Luigi Fracasso – pian . A. Glazunov -„Chant du Menestrel”; P.I. Ceaikovski – „Pezzo capriccioso”; R. Scedrin – Cadril din „Not love alone”. Interpretează Anton Niculescu – violoncel, Bruno Canino – pian. Pauză. Felix Mendelssohn Bartholdy „Sextet cu pian în Re major op.110” cu Mario Hossen – vioară, Wladimir Kossjanenko – violă, Marton Jakab -violă, Anton Niculescu – violoncel, Tetsuro Miyoshi -contrabas şi Bruno Canino – pian.Moderator ca în fiecare seară distinsul om de cultură, Cristian Mihăilescu.
Mult succes!
…În încheiere, le urăm distinşilor artişti mult succes în cea de-a VII-a ediţie a Festivalului Internaţional de Muzică de Cameră „Marile Serate Muzicale” programat pentru finalul acestei săptămâni în municipiul de sub Tâmpa, mai exact la Centrul Cultural „Reduta”. Îi asigurăm că ziarul „Mesagerul de Covasna” le va fi alături, încercând să rămână acelaşi corect şi informat partener de presă!
Horia C. Deliu
Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail