Sofronie Handrabura este biciclistul care a făcut turul României, pentru ca mai apoi să ajungă pe două roți până la Berlin, la Olimpiada din 1936.

Jurnalul său, de peste 1000 de pagini, era semnat de un trecător sau de un reprezentant al administrației locale, în fiecare localitate în care poposea până la destinație. Astfel, paginile acestui jurnal adună mii de mărturii, mii de oameni și locuri, îndemnuri sau simple certificări ale prezenței lui într-un anume loc, la o anume dată, uneori chiar și cu specificarea orei. În jurnal au scris printre alții, un secretar, un șef de Poliție și unul de Judecătorie, un prefect, un comisar, directori de fabrici și nu numai. Pe unele pagini descoperim doar o semnătură și o ștampilă, cum e cea de la Banca Națională a României, filiala Turda, Fabrica de Bere Azuga sau diverse alte fabrici și întreprinderi.

Unele adnotări anunță trecerea turistului biciclist prin locuri precum Mangalia, Constanța, Rădăuți, Comănești, Azuga, Turda, București…

Astfel, în 24 octombrie 1940, șeful Oficiului de Asigurări Sociale din Comănești, scria în jurnalul biciclistului: “Vă urez să fiți în toate locurile primit cu aceeași bunăvoință ca în această Țară Românească și totodată vă rog călduros să recomandați cinstea și munca pe unde treceți. Dacă sunteți români, duceți și-n alte țări salutul românesc și arătați-le tuturor că românii sunt demni și cinstiți.”

Prefectul de Rădăuți de la acea vreme nota: “Văzut la trecerea prin Rădăuți, azi 19 Aprilie 1937. Prefect, D.S.”

În turul său s-a oprit la noi și l-am întâmpinat cu admirația cuvenită. / Judecător șef, C.B.”;

“Domnul Handrabura, a trecut prin comuna noastră – Perșani, azi la 7 februarie 1936 / Secretar: Gheorghe Comșa”, ștampilă Notariatul Comunei Perșani, jud. Făgăraș;

Sosit Mangalia, 2/VIII/1935. plecat Techirghiol la 3/VIII/1935. Șeful Comisariatului de … / Comisar, …”;

Văzut la sosirea în stațiunea balneară Carmen Silva, astăzi trei August 1935. Șef Poliția …”

Jurnalul de călătorie al lui Sofronie Handrabura, a ajuns la MNCR în anul 2008. În perioada respectivă,  jurnalul era deținut de o nepoată de-a lui Handrabura, care avea domiciliul în localitatea Ozun, jud. Covasna, însă nu a fost achiziționat de MNCR pentru că suma solicitată depășea cu mult posibilitățile muzeului. În prezent, nu mai avem date cu privire la situația actuală a Jurnalului de călătorie a lui Sofronie Handrabura.

Cutreierând Europa pe bicicletă, cu 125 de ani în urmă

Înaintea lui Handrabura au mai fost bicicliști care au vrut să vadă Europa de pe două roți. De fapt, cu 130 de ani în urmă, conform sursei citate mai jos, în Cluj apăreau primele biciclete, iar primii cicliști au fost sportivii clubului atletic. În anul 1887 se organiza la Târgu Mureș (pe atunci Marosvásárhely) un concurs atletic cu participarea sportivilor locali, dar și a celor din Cluj.

La acest concurs a fost invitat și Lajos Vermes, cel mai bun ciclist din Ungaria la acea vreme. Vermes a sosit în Marosvásárhely pe bicicletă, pornind de lângă Szabadka (Subotica, Voivodina Autonomă, Serbia). După ce a parcurs peste 500 km a ținut o demonstrație de exerciții pe biciclete, exerciții ce n-au fost făcute până atunci de nimeni în Transilvania.

Cicliștii din Kolozsvár (Clujul de azi) – influențați de Vermes – au început și ei excursiile pe bicicletă. Întâi au cutreierat județele vecine, iar din 1888 au vizitat Bucovina și zona Bucureștiului. Despre traseele parcurse, cicliștii au completat formulare care conțineau date despre locațiile vizitate, lungimea traseului, calitatea drumurilor, precum și recomandări și atenționări către colegi.

Primul biciclist care a parcurs peste 2000 km a fost chiar președintele secției de ciclism, profesorul universitar Gyula Istvánffy, profesor de biologie la Universitatea din Kolozsvár (Cluj), renumit pentru acuratețea cercetărilor sale.

Din anul 1889, turismul pe bicicletă a evoluat într-un concurs între reprezentanții cicliștilor din clubul atletic clujean. Obiectivul era parcurgerea pe bicicletă a unei distanțe cât mai mari. În acel an, opt cicliști au parcurs mai mult de 500 kilometri.

Dintre ei György Borbély a parcurs 5549 km, pe traseul Turda-Cluj-Paris-Torino-Cluj (György Borbély (1860-1930) – profesor, a fost primul campion al Clubului Atletic Clujean în proba de 2 mile, recordman al clubului pe mai multe distanțe. Ciclist distins, a parcurs în 1889 drumul Cluj-Paris-Cluj pe bicicletă.

Sursa: KILLYÉNI ANDRÁS, Începuturile ciclismului în oraşul Cluj. În Studia Universitatis Babeş-Bolyai, Educatio Artis Gymnasticae, LII, 2, 2007, p. 93 – 97

https://muzeu.mncr.ro/

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail