Festivalul coral „George Sbârcea” s-a încheiat la sfârșitul săptămânii trecute, cu un program cuprinzând o incursiune în lumea instrumentelor muzicale tradiționale, un amplu spectacol coral, dar și alte momente muzicale. Alături de corurile din județ și din afara județului, printre invitații evenimentului derulat la Sfântu Gheorghe în organizarea Fundației „Mihai Viteazul” din municipiu, s-au numărat specialiști din domeniul muzicii, iubitori și promotori ai culturii.
Președinta Fundației, prof. ing. Maria Peligrad, a declarat că evenimentul a făcut parte din programul manifestărilor organizate sub genericul „Primăvara culturală, la Sfântu Gheorghe”. Festivalul a fost deschis, ca și ediția precedentă, prin atelierele corale dedicate copiilor și desfășurate, pe parcursul lunii martie, sub coordonarea profesorului Alexandru Popovici, a amintit prof. ing. Maria Peligrad.
„Știind că muzica unește, am dorit ca prin organizarea evenimentelor din cadrul Festivalului să împletim sunetele muzicii, cu sentimentele frățești de bunătate și să prezentăm publicului și ceea ce au făcut înaintașii noștri pentru noi toți, pentru dăinuirea noastră pe acest pământ” – prof. ing. Maria Peligrad.
Inițiat în anul 2012, Festivalul îi este dedicat lui George Sbârcea, unul dintre cantautorii şi compozitorii de marcă ai României interbelice, cunoscut şi sub pseudonimul „Claude Romano”, printre obiectivele evenimentului numărându-se promovarea muzicii corale românești și a corurilor din județ și din afara acestuia, a declarat președinta Fundației „Mihai Viteazul” din Sfântu Gheorghe, prof. ing. Maria Peligrad.
„Festivalul coral <<George Sbârcea>> se află la a șasea ediție. Evenimentul se desfășoară anual, primăvara, în lunile martie sau aprilie, ca un omagiu la adresa patronului nostru muzical spiritual, George Sbârcea, care s-a născut la Toplița în 27 martie (…). George Sbârcea – Claude Romano, este o figură emblematică, fiind, în egală măsură, compozitor, dirijor, culegător de folclor, critic muzical și ziarist, și unul dintre cei mai cunoscuți autori ai multor tangouri și din perioada interbelică. George Sbârcea a fost, ani la rând, președintele juriului în cadrul festivalului de folclor <<Miorița>>, de la Toplița, precum și președinte al juriului Festivalului de muzică ușoară <<Nufărul>>, care s-a desfășurat la Reci până în 1988. Cu această ediție, noi Fundația <<Mihai Viteazul>>, ca partener al societății românești, am încheiat <<Primăvara culturală, la Sfântu Gheorghe.>> Acest festival a debutat în anul 2012, urmărind promovarea muzicii corale românești, folclorul prelucrat, folclorul românesc. De asemenea, am dorit crearea unei solidarități profesionale între corurile noastre și cele existente în țară și o solidaritate umană a locuitorilor din județul nostru cu cei din țară. Știind că muzica unește, am dorit ca prin organizarea evenimentelor din cadrul Festivalului să împletim sunetele muzicii, cu sentimentele frățești de bunătate, să prezentăm publicului și ceea ce au făcut înaintașii noștri pentru noi toți, pentru dăinuirea noastră pe acest pământ.” – a declarat prof. ing. Maria Peligrad.
Cercetători, specialiști din sfera muzicii și iubitori ai culturii, invitați la colocviul din cadrul festivalului
Sâmbătă, 1 aprilie, la Centrul Ecleziastic de documentare „Mitropolit Nicolae Colan”, s-a derulat colocviul cu tema „Instrumente muzicale tradiționale românești”, colocviu moderat de către dr. Constantin Secară, etnomuzicolog de la Institutul de Etnografie și Folclor „Constantin Brăiloiu” al Academiei Române.
La această componentă a programului, au participat oaspeți de seamă – cercetători, specialiști, personalități din domeniul culturii, materialul prezentat fiind foarte amplu și chiar însoțit de activități demonstrative.
„Este o necesitate stringentă ca generațiile actuale să redescopere instrumentele tradiționale, să redescopere acest tezaur inestimabil al culturii și spiritualității românești și tocmai de aceea m-am gândit să îl invităm pe prietenul și colegul meu Ovidiu Papană, ca să prezinte o parte din colecția sa fabuloasă de instrumente tradiționale. El este cel mai avizat specialist în instrumente tradiționale, în instrumente muzicale tradiționale, nu doar din România, ci și din Europa; este o personalitate de prim rang a organologiei și a etnomuzicologiei; este invitat la congrese și simpozioane internaționale; este, din păcate, foarte puțin cunoscut, sau este cunoscut numai de noi, specialiștii și faptul că am reușit să îl conving să facă acest efort substanțial, să călătorească zece ore cu trenul de la Timișoara la Sfântu Gheorghe, pentru noi este o bucurie și chiar nu știu cum să mă revanșez.” – ne-a declarat dr. Constantin Secară, etnomuzicolog de la Institutul de Etnografie și Folclor „Constantin Brăiloiu” al Academiei Române.
Astfel, prin prezentarea „Instrumente tradiționale – drumul unei redescoperiri, între muzeificare și revitalizare”, prof. univ. dr. Ovidiu Papană, de la Universitatea de Vest din Timișoara, a adus în atenția publicului câteva zeci de instrumente muzicale tradiționale din colecția impresionantă pe care o deține.
Domnia sa ne-a declarat că inițiativa derulării acestui colocviu este binevenită:
„Orice astfel de inițiativă culturală este foarte, foarte binevenită, în primul rând pentru că generația actuală și în general oamenii din ziua de astăzi, nu au contact cu trecutul și este foarte important ca mai ales noi, cei care am tezaurizat cât de cât, să facem legătura – noi suntem un fel de <<oameni – ștafetă>> între cei de astăzi și cei care au fost. Altfel, vom fi niște oameni cu pete albe culturale (…). Eu fac întotdeauna astfel de prezentări. Am adus (la Sfântu Gheorghe – n.r.) peste 40 de instrumente, aici, dar în colecție sunt 186, numai de expoziție, iar cu dubluri, până la 250, deci sunt toate instrumentele din toate zonele țării. Ce instrumente n-am mai găsit, am pozat, am filmat și am reprodus. Eu sunt și meșter. Am reprodus tot ceea ce n-a mai existat (…). Am muncit mult. (…) Este o colecție privată pe care îmi bazez de obicei scrierile, pentru că scriu despre tot ce am în colecție și voi lăsa scris tot, de la cum se fac, tot.” – ne-a declarat prof. univ. dr. Ovidiu Papană.
Colocviul a continuat cu prezentarea intitulată „Instrumente muzicale tradiționale românești – mit și simbol, ritual și funcționalitate” – realizată de dr. Constantin Secară, de la Institutul de Etnografie și Folclor „Constantin Brăiloiu” al Academiei Române, București, prezentare pe parcursul căreia, cei prezenți au avut ocazia să asculte câteva înregistrări ale unor piese interpretate la instrumente tradiționale.
A urmat apoi prezentarea cu titlul „Cântecul viețuiește prin instrumentele muzicale și interpreții săi”– susținută de lector univ. Nicolae Bucur, de la Universitatea „Sapientia”, Miercurea – Ciuc. „Eu, cum am spus și în prezentare, nu sunt specialist muzicolog, dar tema colocviului este foarte interesantă, iar arta muzicii pentru mine a fost insuflată – și muzica în general – de maestrul Sbârcea, așa că eu nu pot să spun <<absent>> la o astfel de manifestare. Lucrarea mea a fost mai mult teoretică (…). Lucrarea mea a vrut să reflecte puțin și legătura celor două județe, Covasna și Harghita, cu cele două naționalități, în care fluierul e fluier și pentru români și pentru maghiari (…).” – ne –a spus, la finalul colocviului, lect.univ. Nicolae Bucur.
Acesta a precizat și că și-ar fi dorit ca la această manifestare din cadrul festivalului „George Sbârcea”, publicul să fie mai numeros:
„Pe mine mă derutează un aspect, de vreo câteva ediții: de ce nu avem acel auditoriu care ar trebui să vină aici și să învețe niște lucruri pe care le primesc aici de-a gata, dacă vine o personalitate de la o depărtare cum e Timișoara sau București, și îți aduce lucruri absolut inedite, pe care nu le vezi nici la televizor, nu le auzi nici la radio și în presă mai puțin? S-au prezentat lucruri foarte interesante.” – a spus lect. univ. Nicolae Bucur.
Colocviul a continuat cu prezentarea „Observații legate de folosirea unor instrumente muzicale populare (fluier, caval, drâmbă) și impactul acestora asupra comunităților din Zona Buzaielor”– susținută de prof. Radu Iosif, director Școala Gimnazială „Nicolaie Rusu”, comuna Sita Buzăului, județul Covasna. Dumnealui a prezentat, apoi, la fluier, câteva piese sau fragmente muzicale. La finalul colocviului, ne-a declarat că această componentă a festivalului, ar trebui extinsă în tot județul:
„Tematica este una foarte stufoasă și păcat că ea se adresează unui public atât de restrâns. (…) Recomandarea ar fi ca pe viitor, această manifestare să fie ramificată în tot județul și să participe copii din tot județul la asemenea festivități.” – a spus prof. Radu Iosif.
A urmat apoi prezentarea lucrării intitulate „Fanfara Centrului de Instrucție a Infanteriei, o prezență activă în viața publică a orașului Sfântu Gheorghe, în perioada interbelică” – realizată de dr. Ioan Lăcătușu, directorul Centrului European de Studii Covasna – Harghita, din Sfântu Gheorghe și a volumului „George Sbârcea sau armonia pe note” – volum realizat de Biblioteca Municipală „George Sbârcea” și apărut la Editura „Eurocarpatica”, Sfântu Gheorghe – 2016, după care Ansamblul folcloric „Plaiuri tulgheșene” – din com. Tulgheș, județul Harghita – coordonat de doamna rapsod popular Lăcrămioara Pop, a oferit un moment muzical prezentat la dobă și fluier.
Cei prezenți s-au îndreptat apoi spre Liceul Tehnologic „Constantin Brâncuși”, unde programul prezentat de tulgheșeni a continuat.
Se dorește introducerea Festivalului coral „George Sbârcea”, în rândul celor promovate de Asociația Corală Română
Dr. Constantin Secară, etnomuzicolog, a afirmat că festivalul este unul important în peisajul cultural de la Sfântu Gheorghe și a declarat că introducerea acestuia pe „harta” evenimentelor corale promovate de Asociația Corală Română ar reprezenta un pas important (pentru creșterea vizibilității evenimentului n.r.).
„Acest eveniment este important în peisajul cultural de la Sfântu Gheorghe, în primul rând (…). Ne dorim împreună cu conducerea Fundației <<Mihai Viteazul>> să introducem acest festival în Asociația Corală Română. Asociația Corală Română este de fapt o federație de asociații corale, din toată țara și este un organism foarte important și în momentul în care festivalul va fi inclus pe harta evenimentelor corale de acest gen, sunt sigur că va câștiga și mai multă importanță și sperăm să îi <<trezim>> cumva pe cei care absentează, care nu știu ce pierd absentând.” – a spus dr. Constantin Secară, care a transmis și un mesaj covăsnenilor:
„Mesajul este tocmai acesta: să se implice mai activ, să participe la cât mai multe evenimente culturale, pentru că sunt niște vremuri în care ne putem autodefini în primul rând prin cultură. Din păcate, socialul și mai ales politicul ne acaparează și nu mai avem timp pentru ceea ce este cel mai important: și anume, pentru sufletul nostru; ori cultura, alături de spiritualitate, de credință, concură la creșterea sufletească a noastră și de aceea sfatul meu ar fi să fie mai implicați (…), să vină și să se bucure de aceste activități. Felicit Fundația <<Mihai Viteazul>> și pe doamna Maria Peligrad, președinta fundației, pentru acest efort pe care îl face. Nu există cuvinte de laudă pentru a aprecia cum se cuvine acest efort!” – a spus dr. Constantin Secară.
Spectacol coral amplu și emoționant
Tot sâmbătă, 1 aprilie, la sala Teatrului „Tamasi Aron” s-a desfășurat, de la ora 17.00, spectacolul coral din cadrul festivalului.
Prof. ing. Maria Peligrad, a amintit că structura festivalului a fost ușor modificată anul acesta, astfel că nu a mai cuprins un concurs dedicat ansamblurilor corale, ci un amplu spectacol în care corurile invitate au prezentat, în prima parte a timpului alocat, piese corale românești și apoi, piese la alegere.
Spectacolul a fost deschis prin minirecitalul „DO-RE-MI”, susținut de elevi din clasa pregătitoare, de la Liceul de Artă „Plugor Sandor”, învățător Salamon Marta și elevi ai clasei a III-a, de la Școala Gimnazială „Ady Endre”, înv. Maria Bularca, participanți la atelierele corale derulate în cadrul festivalului. Aceștia au prezentat un colaj de cântece de primăvară, coordonați de prof. Alexandru Popovici.
Pe scenă au urcat apoi șase coruri și un ansamblu folcloric: corul „Plai Întorsurean” din Întorsura Buzăului, județul Covasna, dirijor fiind prof. Tatiana Teacă; coordonator – Cornel – Mihai Tonie; Corala „Paul Constantinescu” – de la Casa de cultură „Ion Luca Caragiale”, din Ploiești, județul Prahova, dirijori Vlad Mateescu și Cristian Boldorea; coordonator Elena Grigore; Ansamblul „Plaiuri tulgheșene” – din comuna Tulgheș, județul Harghita; coordonator rapsodul popular Lăcrămioara Pop; Corul Despărțământului Covasna – Harghita „ASTRA”, Miercurea – Ciuc, județul Harghita, dirijor prof. Aurelia Platon; coordonator Irina Groza; Corul „Arhanghelii” – Toplița, din județul Harghita, dirijor Alin Gheorghe Negrea; Corul „Carmen Argessi” – al Centrului Județean pentru Promovarea și Conservarea Culturii Tradiționale Argeș, Pitești, coordonator Cornelia Ionescu, după care a urmat programul intitulat „Armonii pe note” – prezentat de Ansamblul folcloric „Rapsodia Călimanilor”, de la Centrul cultural Toplița, județul Harghita.
Spectacolul oferit a fost unul emoționant, publicul răsplătindu-i pe coriști, pe artiști, cu îndelungi aplauze.
„Este pentru prima dată când particip la acest festival! A fost o încântare pentru suflet! Am avut momente în care nu am avut <<curaj>> să respir, de emoție!” – ne-a spus una dintre spectatoare.
O altă persoană din public ne-a declarat că, în opinia sa, spectacolul din cadrul ediției a VI-a a fost cel mai frumos de până acum: „Am participat la toate edițiile și pot să spun că aceasta a fost cea mai frumoasă ediție, atât în ceea ce privește colocviul derulat în prima parte a zilei, cât și în ceea ce privește spectacolul! Mulțumim organizatorilor și tuturor invitaților pentru acest extraordinar eveniment, pentru hrana sufletească oferită, în pragul sărbătorilor Pascale!” – a spus spectatoarea.
Festivalul s-a încheiat duminică, 2 aprilie, cu un spectacol coral susținut (la sfârșitul liturghiei), la Catedrala Ortodoxă din Sfântu Gheorghe, de Corala „Paul Constantinescu” – de la Casa de cultură „Ion Luca Caragiale”, din Ploiești, județul Prahova, sub bagheta lui Cristian Boldorea.
„Ne-am atins obiectivele!”- prof.ing. Maria Peligrad
Prof. ing. Maria Peligrad a declarat la finalul festivalului că Fundația „Mihai Viteazul” și-a îndeplinit obiectivele, în ceea ce privește organizarea evenimentului.
„Apreciez că ne–am atins obiectivele, în totalitate. Am adus în fața publicului cercetători și participanți la colocviu deosebiți, care ne –au purtat în lumea minunată a instrumentelor muzicale tradiționale ale poporului român, vechi de sute de ani, a sunetelor muzicale care însoțeau diferitele munci din gospodăria țărănească, bucuria sau durerea cu care se confruntau. Pentru noi, orășenii acestor timpuri, a fost o lecție importantă în a descoperi influența acestora în viața socială a comunităților de români, modul lor de comunicare între ei de la cele mai fragede vârste, până către apusul vieții, folosind instrumente extraordinar de simple, dar și sofisticate, create pentru ei însăși. A urmat spectacolul coral care a debutat cu membrii atelierelor corale. Prezența lor și siguranța interpretărilor ne determină să nu renunțăm la această parte structurală a festivalului. Corurile prezente, conform programului, au încântat sufletele spectatorilor care le –au răsplătit cu îndelungi aplauze. Sala a fost străbătută de fiorul cald al muzicii corale dăruite nouă, atât de corurile alcătuite de puțină vreme cât și de corurile cu un repertoriu și un palmares bogat al participărilor și premiilor obținute în țară și peste hotare. <<Armonii pe note>>, programul susținut de artiști și instrumentiști al Ansamblului profesionist <<Rapsodia Calimanilor>> – Toplița ne –a adus aminte de frumoasele tangouri compuse de George Sbârcea, al cărui binescunoscut pseudonim a fost <<Claude Romano>> și care a încheiat spectacolul cu binesunoscutul șlagăr <<Ionel, Ionelule>>. În data de 2 aprilie, Corala <<Paul Constantinescu>> din Ploiești a participat cu răspunsuri liturgice la slujba religioasă în Catedrala Ortodoxă, iar pricesnele, melodiile interpretate în Catedrală au făcut să vibreze sufletele noastre și pereții acesteia.” – a spus președinta Fundației, prof. ing. Maria Peligrad.
„Apreciez ca fiind o reușită toate evenimentele care au alcătuit Festivalul coral <<George Sbârcea>> și cred că participanții, invitați și spectatori sunt adevărații câștigători ai unui act cultural autentic, care a adus bucurie în sufletele noastre. Este o manifestare, care alături de altele la fel de consistente științific, cu prezentarea tradițiilor și obiceiurilor românești, care au menirea de a continua dăinuirea noastră pe acest pământ, merită să fie respectată, apreciată de public și autorități. Mulțumim tuturor celor care într – un fel sau altul s – au implicat și participat la realizarea Festivalului.” – a încheiat președinta Fundației.
Fundația „Mihai Viteazul” a fost înființată în urmă cu peste 25 de ani în urmă. Printre evenimentele pe care le-a organizat de-a lungul timpului se numără: Festivalul „Tinere Talente”, „Sfatul seniorilor”, Festivalul de colinde și obiceiuri de iarnă „Crăciunul la români” și nu numai.
Ana Ciorici Costache