Întâlnirea de lucru organizată în cursul săptămânii trecute de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, la care au au participat repezentanţii Inspctoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Covasna şi directorii unităţilor şcolare din judeţ, a avut ca temă reorganizarea şi reconfigurarea reţelei şcolare pentru anul şcolar 2012-2013.
Potrivit inspectorului şcolar general, Keresztely Irma, noua lege a educaţiei naţionale prevede ca, începând cu anul şcolar 2012-2013 organizarea reţelei şcolare să revină integral administraţiei publice locale, reprezentată de către primari şi consiliile locale din judeţ. Astfel, la nivelul fiecărei primării trebuie să se ia hotărârea dacă se va merge pe vechea reţea şcolară existentă în anul şcolar 2011- 2012 , ori se doreşte o reconfigurare a reţelei şcolare, din considerente economice sau calitative.
“Legea prevede foarte exact faptul că, organizarea reţelei şcolare revine administraţiei publice locale, cu aviz de la Inspectoratul Şcolar Judeţean. Reţeaua şcolară trebuie gândită astfel încât aceasta să vină în sprijinul beneficiarului, iar beneficiarul este în primul rând elevul şi comunitatea în care funcţionează şcoala. Este foarte impotant de înţeles că organizarea sau reorganizarea reţelei şcolare trebuie realizată în aşa fel încât să eficientizeze funcţionarea la nivelul administaţiei publice locale” a declarat inspectoarea şefă a IŞJ Covasna.
Aceasta a precitat că, după ce deciziile vor fi luate la nivel local se va stabili, în funcţie de bugetele alocate de la nivel central, dacă acea reţea este eligibilă sau are nevoie de reconfigurări pe parcursul anilor, astfel încât să devină funcţională şi eficientă. Începând cu săptămâna viitoare IŞJ Covasna va asigura consiliere administraţiilor locale, după un gafic bine elaborat. Dorim să oferim consiliere de specialitate tututor administraţiilor locale, ca urmare vom organiza întâlniri în care vom discuta problemele de la nivel local, pentru a preîntâmpina eventualele neînţelegeri“, a declarat Keresztely Irma.
În ceea ce priveşte organizarea reţelei şcolare pentru anul 2012-2013, legea prevede obligativitatea ca, în mediul rural, în fiecare administraţie publică să existe şi o şcoală cu personalitate juridică. În mediul urban, la nivelul localităţiilor unde sunt mai multe unităţi de învăţământ cu personalitate juridică, administraţia publică locală va analiza şi va decide dacă este cazul să facă o reorganizare a reţelei şcolare sau vrea să meargă, în continuare, cu reţeaua existentă. Totuşi, trebuie avut în vedere faptul că, de regulă, organizarea sau reorganizarea reţelei şcolare depinde de cota de finanţare asigurată din bugetul de stat.
Începând cu 1 ianuarie 2012, Legea educaţiei naţionale prevede reconfigurarea reţelei şcolare, respectiv trecerea la finanţarea «per capita », ceea ce înseamnă că finanţarea pe unităţi de învătământ se va realiza în funcţie de numărul de elevi din fiecare unitate şcolară. Keresztely Irma este de părere că în mediul urban ar fi mult mai avantajos dacă unităţiile de învătământ cu personalitate juridică ar avea un număr mare de elevi, pentru a beneficia de o finanţare mai mare. „Finanţarea mai mare înseamnă, pentru şcoală, posibilitatea de a oferi elevilor o educaţie mai bună şi mai diversificată”, a concluzionat Keresztely Irma.
Anna-Maria Chiţu