. . Se tot aud „voci” care susțin că Mihai Eminescu nu mai este actual, că este un poet „învechit”.
Vineri, 15 ianuarie 2016, în Centrul de Documentare și Informare al Liceului teoretic „Mircea Eliade din Întorsura Buzăului, doi profesori coordonatori (Camelia Mantaroșie și Maria Bularca), un grup de elevi din cls. a VIII-a și a IX-a A. A X-a A,C și șase familii ale elevilor (fam. Stratulat, fam. Anghel, fam. Calcea, fam. Trandabur, fam. Bobeș și fam. Matei) dar și alte cadre didactice și elevi ai liceului, au demonstrat că Eminescu este un poet cât se poate de actual și că poeziile și publicistica sa sunt demne de citit oricând. De fapt, de aici a și pornit ideea proiectului: de la educarea artistică, estetică și patriotică a elevilor și familiilor acestora, cunoașterea valorilor reale autentice ale culturii române.
Cele șase familii invitate au avut parte de o surpriză, nu doar benefică, ci și plăcută (feedbackul a fost unul extrem de pozitiv) – au fost supuse la trei probe: proba orală, care a constat în recunoașterea unor date din biografia autorului, recunoașterea unor poezii pornind de la o imagine sugestivă, completarea unui rebus pe teme și poezii eminesciene și completarea unor versuri din poezii. Părinți, bunici, frați mai mici și elevi, deopotrivă, s-au delectat cu „muzica” versurilor eminesciene.
Proba a doua, numită „proba artistică” a avut două părți: prima parte a constat în recitarea unei strofe dintr-o poezie dată sau știută deja. În acest timp, cel mai mic membru al familiei a ilustrat prin desen poezia respectivă. A doua parte a probei s-a numit „cuvintele tabu” și a constat în mimarea unei situații/povestiri pe baza unor cuvinte din tematica lui Eminescu, gen: „luceafăr”, „stele”, „geniu”, „revedere”, „dorință” etc. A fost una dintre cele mai distractive probe pentru toți concurenții.
A treia și ultima probă a fost probă practică, fiecare echipaj a avut de ordonat versurile unei poezii de Eminescu. Am fost încântați să vedem și să auzim cum adulții, dar și copiii mai mici cunosc poezii de-ale lui Eminescu și că nu au întâmpinat nicio dificultate în a recunoaște versuri și poezii întregi.
La finalul activității fiecare echipaj a primit diplome cuprinzând premiile I, II și III. Fără îndoială că, astfel de activități au un impact deosebit asupra elevilor și familiilor acestora prin conștientizarea de către aceștia că, Eminescu a fost și va rămâne un etalon pentru măsurarea bogăției spiritualității românești și că, românitatea noastră este recunoscută oricând prin amintirea numelui marelui poet.
Globalizarea și integrarea noastră europeană au făcut posibilă situarea creației eminesciene în patrimoniul cultural universal. 500 de milioane de oameni au posibilitatea astăzi să afle despre spiritualitatea noastră românească. Deci, putem fi mândri de moștenirea noastră culturală și, totodată, avem datoria să perpetuăm ceea ce marele nostru poet a dezvoltat: aducerea întregului orizont de inteligență și sensibilitate europeană, căci, a fi român, înseamnă a te dedica evoluției „vestmântului și cugetării românești”. Când spui „Eminescu”, spui „România”!
„Suntem români și punctum”…a spus moldoveanul Eminescu.
Prof. Maria Bularca