Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei a lansat  în dezbatere publică trei propuneri de plan-cadru pentru clasele V-VIII. Planul – cadru se referă la disciplinele obligatorii, dar și disciplinele/activităţile de tip opţional – pentru fiecare clasă –  şi la numărul de ore pe săptămână alocat pentru acestea.

Potrivit informațiilor Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei (http://www.ise.ro/consultare-publica-propuneri-de-plan-cadru-pentru-clasele-v-viii), elevii din clasele V-VIII studiază, în prezent, după planuri-cadru aprobate acum aproape 15 ani (Ordinul M.E.C. nr. 3638 / 11.04.2001).  Aceeași sursă arată că „Procesul de inovare curriculară inițiat după adoptarea Legii Educației Naționale (LEN) nr. 1/2011 s-a concretizat până acum în noi planuri cadru și noi programe școlare în învățământul primar. Elevii aflați acum în clasa a III-a reprezintă prima generație care urmează un nou curriculum. Pentru ca acest proces să continue, este important să fie promovate noi planuri-cadru în învățământul gimnazial și liceal, în acord cu finalitățile stabilite de Legea Educației Naționale (LEN) nr. 1/2011 (competențele cheie). Acestea vor permite dezvoltarea unor noi programe școlare pentru aceste niveluri de învățământ și, ulterior, organizarea de licitații pentru noi manuale școlare. De asemenea, de acest proces depind măsurile viitoare de pregătire inițială și continuă a cadrelor didactice în aplicarea noului curriculum (abilitare curriculară)”.

În acest sens, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei a lansat în dezbatere publică trei propuneri de plan-cadru pentru clasele V-VIII. „Timp de o lună, mai precis până pe 23 ianuarie 2016, toţi cei interesaţi – cadre didactice, specialişti în curriculum, elevi, părinţi sau reprezentanţi ai societăţii civile – sunt invitaţi să participe la această consultare publică şi să-şi exprime punctele de vedere, sugestiile şi propriile propuneri prin completarea unui chestionar online, disponibil la adresa https://www.surveymonkey.com/r/planuri_cadru”, se arată într-un comunicat de presă postat pe site-ul Ministerului Educației, www.edu.ro.

Potrivit aceleiași surse, „procesul de elaborare a propunerilor de planuri-cadru pentru gimnaziu s-a fundamentat pe un set de repere şi principii de dezvoltare curriculară și pe un profil de formare al absolventului, promovate în documentul de politici „Repere pentru proiectarea şi actualizarea curriculumului naţional”. Acest document, elaborat de Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei a fost supus dezbaterii publice în perioada august-septembrie 2015. De asemenea, propunerile privind numărul de ore minim/maxim al planului-cadru pentru gimnaziu au fost orientate şi de cel mai recent studiu Eurydice privind timpul scolar, care arată că România are în prezent un timp de studiu apropiat de media europeană. Cele trei variante de plan-cadru au fost analizate şi din perspectiva unor criterii de evaluare. În procesul de dezbatere publică se recomandă utilizarea acestui instrument pentru analizarea comparativă a variantelor şi formularea de recomandări. Comentariile şi sugestiile participanţilor la dezbaterea publică vor sprijini în mod esenţial luarea unei decizii privind planul-cadru supus dezbaterii”, se arată în comunicatul de presă postat pe site-ul MECȘ.

Conform informațiilor Institutului de Științe ale Educației, „în raport cu planul-cadru actual, variantele de plan-cadru supuse consultării prezintă o serie de noutăți, printre care, cele mai importante sunt: facilitarea dezvoltării integrate a competenţelor cheie prin introducerea în structura planului-cadru a unor opţionale integrate la nivelul mai multor arii curriculare; încurajarea unei oferte diversificate care să răspundă, în mai mare măsură, nevoilor şi intereselor elevilor prin plasarea opţionalelor la nivelul fiecărei arii curriculare; promovarea competenţelor digitale în gimnaziu prin introducerea disciplinei TIC în trunchiul comun (conform prevederilor LEN 1/2011, cu modificările și completările ulterioare), promovare orientată spre utilizarea responsabilă, sigură şi creativă a resurselor şi mediilor sociale digitale; dezvoltarea competenţelor civice ale elevilor, prin asigurarea continuităţii studiului unor discipline relevante pe întreg parcursul gimnaziului (Educaţie pentru drepturile copilului, Educaţie interculturală, Educaţie pentru cetăţenie democratică, Educaţie economică); promovarea prin studiul disciplinei Orientare și consiliere a competențelor care susțin managementul vieții personale, alegerea traseului educațional și planurile viitoare de carieră (inclusiv competențele de a învăța să înveți și antreprenoriat)”.

Potrivit comunicatului de presă, „planul-cadru finalizat în urma dezbaterii va constitui referinţa pentru realizarea planurilor-cadru pentru învăţământul în limbile minorităţilor naţionale, pentru învăţământul integrat de artă, precum şi pentru învăţământul integrat sportive”.

Dezbaterea publică va cuprinde şi întâlniri cu elevi, părinţi, cadre didactice, reprezentanţi ai societăţii civile, organizate la nivel local şi judeţean.

Conform calendarului dezbaterii publice, între 4-22 ianuarie 2016 sunt programate dezbateri faţă în faţă la nivel judeţean; colectarea feed-back-ului în urma dezbaterilor faţă în faţă; între 23 ianuarie – 7 februarie 2016 – este programată analiza propunerilor primite în cadrul procesului de consultare şi revizuirea proiectului de plan-cadru, iar între 8-10 februarie 2016 – validarea din punct de vedere ştiinţific a proiectului revizuit de plan-cadru de către comisia de validare; avizarea de către ISE

Detalii despre procesul de consultare, precum şi documentele suport pot fi accesate pe site-ul Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei la adresa: http://www.ise.ro/consultare-publica-propuneri-de-plan-cadru-pentru-clasele-v-viii . . , dar și accesând site-ul Ministerului Educației și Cercetării Științifice (MECȘ), www.edu.ro, secțiunea „comunicate de presă”.

Ana Alina Costache

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail