După constituirea Comunității Economice Europene – CEE, care avea ca obiectiv și crearea unei piețe comune, a fost elaborată treptat o politică de protecție a consumatorilor, consacrată odată cu adoptarea Actului Unic European.
Aplicarea politicii de protecție a consumatorilor în UE a reprezentat un proces care s-a realizat succesiv și s-a desfășurat în concordanță cu dinamica pieței interne. Gama tot mai diversă de produse și servicii oferită pe o piața tot mai extinsă, precum și practicile anticoncurențiale ale unor producători și comercianți au creat adeseori consumatorilor din UE prejudicii și imposibilitatea de a-și proteja interesele într-un mediu în care transparența comerțului era insuficientă.
Uniunea Europeană, prin “Programul preliminar al CEE pentru protecția consumatorilor și politica de informare“, recunoaște un număr de cinci drepturi de bază ale consumatorului, acceptate la nivel internațional: dreptul la protecția sănătății; dreptul la protecția intereselor economice ale consumatorilor; dreptul la informare și la educație; dreptul la despăgubiri; dreptul la reprezentarea consumatorilor la nivel comunitar și național.
La nivel național, principala instituție implicată în politica de protecție a consumatorilor este Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, organ de specialitate al administrației publice centrale aflat în subordinea Guvernului României. ANPC coordonează și realizează strategii și politica guvernului în domeniul protecției consumatorilor, prevenind și combătând practicile care dăunează sănătății, securității și intereselor economice ale consumatorilor și evaluând efectele pe piață ale sistemelor de supraveghere a produselor și serviciilor destinate acestora.
Printre alte prevederi importante ale actelor normative la nivel național, regăsim, de exemplu, în Legea nr. 296 din 28 iunie 2004 privind Codul consumului, la art. 10, că este interzisă condiționarea vânzării către consumator a unui produs, de cumpărarea unei cantități impuse sau de cumpărarea concomitentă a unui alt produs sau serviciu. De asemenea, este interzisă prestarea unui serviciu către consumator, condiționată de prestarea altui serviciu sau de cumpărarea unui produs.
De asemenea, orice vânzare forțată este interzisă, iar expedierea unui produs sau prestarea unui serviciu către o persoană se face numai în baza unei comenzi prealabile din partea acesteia.
Pentru produsele de folosință îndelungată, acestea trebuie să fie insoțite de certificatul de garanție și, dacă reglementările în vigoare prevăd, de declarația de conformitate, precum și de cartea tehnică ori de instructiunile de folosire, instalare, exploatare, întreținere, eliberate de către producator, conform prevederilor legale.
Vânzătorul trebuie să informeze consumatorii despre prețul final al produsului și să ofere acestora toate informațiile și documentele tehnice care trebuie să însoțească produsul.
Tot astfel, cheltuielile legate de înlocuirea produselor defecte, de remedierea sau de restituirea contravalorii acestora vor fi suportate de vânzător si recuperate de acesta de la producător sau, după caz, de la importator sau de la furnizorul anterior aflat pe lanțul de distribuție, dacă prin contractul încheiat între aceștia nu s-a stabilit altfel. În cazul lipsei conformității, astfel cum este prevăzut în actele normative în domeniul conformității produselor, constatate de consumator, acesta are dreptul de a solicita vânzătorului, ca măsura reparatorie, repararea sau înlocuirea produselor, în fiecare caz fără plată, cu excepția cazului în care aceasta solicitare este imposibilă sau disproporționată.
Orice reparare sau înlocuire a produselor va fi făcută în cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilită de comun acord între vânzător și consumator și fără nici un inconvenient semnificativ pentru consumator, luând în considerare natura produselor și scopul pentru care acesta a solicitat produsele, în condițiile legii.
Între obligațiile producătorului, legea enumeră: a) să raspundă pentru prejudiciul actual și cel viitor cauzat de produsul cu defect, precum și pentru cel cauzat ca rezultat cumulat al produsului cu defect cu o acțiune sau o omisiune a unei terțe persoane; b) să pună pe piață numai produse sigure și, dacă actele normative în vigoare prevăd, acestea să fie testate și/sau certificate; c) să pună pe piață numai produse care respectă condițiile prescrise sau declarate; d) să oprească livrarile, respectiv să retragă de pe piață sau de la consumatori produsele la care organele abilitate sau specialiștii proprii au constatat neîndeplinirea caracteristicilor prescrise, declarate sau care ar putea afecta viața, sănătatea ori securitatea consumatorilor, dacă această masură constituie singurul mijloc prin care se pot elimina neconformitățile respective; e) să asigure, în cursul procesului de producție, condiții igienico-sanitare conform normelor sanitare în vigoare.
Acestea reprezintă numai cateva dintre dispozițiile în vigoare care reglementează domeniul protecției consumatorului la nivel național, domeniu ce evoluează permanent, în concodanță cu normele Uniunii Europene.
www.coltuc.ro