În curând se încheie „Anul Puccini”, eveniment muzical mondial dedicat centenarului ce a trecut de la trecerea în neființă a celebrului compozitor italian. Pe tot Mapamondul s-au organizat în 2024 spectacole fastuoase, gale comemorative, premiere ale lucrărilor sale, recitaluri, simpozioane și alte  manifestări artistice de rezonanță, care l-au omagiat pe marele creator.

    În acest context generos se înscrie și Premierea „La Rondine” programată pentru sâmbătă, 30 noiembrie și duminică, 1 decembrie a.c, de la orele 18.30 la Brașov, care vine să încheie într-un mod spectaculos actuala ediție a Festivalului de Operă, Operetă și Balet organizat de prestigioasa instituție de profil din municipiul de sub Tâmpa.
Noul produs artistic s-a realizat prin eforturile colectivului Operei brașovene, ajutat  de un mănunchi de invitați de seamă din țară și de peste hotare,  cu sprijinul financiar al Consiliului Local  și al Primăriei  Brașov.

   „La Rondine” în Premieră absolută pe scena Operei Brașov!

În acest weekend se încheie Cel de-al XXI-lea episod al longevivului Festival de Operă, Operetă și Balet cu Premiera absolută la Brașov a spectacolului cu opera „La Rondine” de Giacomo Puccini.  Lucrarea  a avut Premiera mondială la ”Grand Théâtre” din Monte Carlo pe 27 martie 1917.

Așa cum ne-a precizat colaboratoarea noastră de specialitate, PR Cecilia Maria Toma, în toamna anului 1913, directorii de la „Carltheater” din Viena l-au însărcinat pe Giacomo Puccini să compună o operetă vieneză. Munca pentru scrierea partiturii a durat doi ani, uneori în ritm intens, alteori cu mare dificultate, iar în primăvara anului 1916 opera a fost terminată. Premiera, care urma să aibă loc la Viena, a fost împiedicată de izbucnirea Primului Război Mondial, prin urmare, Opera din Monte Carlo a fost aleasă ca loc de prezentare a acesteia.

„La Rondine”, în traducere, „Rândunica”, este versiunea lui G. Puccini despre povestea din capodopera verdiană „La Traviata”. Acțiunea are loc  în primii ani ai deceniului ’20, la Paris și pe Riviera Franceză. Personajul principal feminin (Magda) este  o curtezană din înalta societate și amanta bancherului Rambaldo, dar visează la dragostea adevărată. La o petrecere, poetul Prunier îi ghicește în palmă și îi prezice că aidoma rândunicii, va călători spre Sud, dar apoi se va întoarce acasă…

Muzica scrisă de Puccini pentru „La Rondine” este cuceritoare, cu o orchestrație luxuriantă și melodii spectaculoase care ating coardele inimii, în special, intensele duete de dragoste dintre Magda și Ruggero de la sfârșit.

Cunoscutul regizor italian Matteo Mazzoni  a revenit a patra oară la Opera Brașov, pentru a pune în scenă  opera pucciniană la care ne referim. Iată ce a declarat  înainte de Premieră directorul de scenă amintit, o personalitate complexă, un tip locvace și simpatic (ca  mai toți conaționalii săi), pe care subsemnatul l-a cunoscut de la prima-i „descălecare” aici și am rămas în relații de amiciție: „Opera aceasta vorbește despre dorințe, vise spulberate, despre contrastul între căutarea fericirii și dificultățile impuse de circumstanțe. Puccini ne-a oferit o compoziție care îmbină cu măiestrie pathosul melodramei italiene cu farmecul și ușurința operetei”(…)

Artistul și designerul vizual Luca Attilii colaborează pentru prima dată  cu Opera Brașov,  făcând parte din echipa de realizatori.  Este expert în tehnologie digitală și lucrează în domeniile video, grafică și design. Cu Matteo Mazzoni nu este la prima colaborare, ei având o bogată experiență comună în realizarea a numeroase producții artistice din Europa și Asia.

Decorurile  au fost concepute de arhitectul Cătălin I. Arbore (București), aflat la a doua colaborare cu Opera Brașov, după „Nabucco” de G. Verdi. Costumele sunt semnate de talentata și  neobosita creatoare Rodica Garștea. Conducerea muzicală a celor două reprezentații  îi aparține maestrului Traian Ichim.

Pentru a valorifica plenar marele potențial al artiștilor, dar și ca răspuns la interesul major al iubitorilor de frumos din zonă, conform unei frumoase tradiții s-a optat pentru prezentarea a două spectacole  similare ca și concept, dar cu alcătuiri diferite.

În distribuția de sâmbătă, 30 noiembrie 2024 figurează cap de afiș celebra soprană  Aurelia Florian, alături de alți interpreți de elită ca Doru Iftene (invitat), Dan Popescu, Silvia Micu, Mugurel Oancea, Lăcrămioara Schuller, Corina Klein, Asineta Răducan, Ștefan Schuller, Cristian Dicu, Andrei Ionescu, Paul Tomescu, Mihaela Marele, Geanina Tomescu, Cristina Coatu, Mihai Burlacu, Robert Kerezsi, Iuliana Stârlea,  Marius Tămășanu

În distribuția de duminică, 1 decembrie 2024 reapare spre bucuria asistenței prim-solista Aurelia Florian, dar și alți valoroși soliști precum Adrian Dumitru, Alin Anca, Alexandra Procopovici (invitată), Viktar Navitski (invitat), Maria Catrina, Anca Panait, Florentina Soare, Marian Rește, Claudiu Bugnar, Șerban Dinu, Valer Lucaciu, Andromeda Nemeș, Ana Radu, Alexandra Olaru, Șerban Lupei, Robert Kerezsi, Andreea Condei, Bogdan Mirică 

Își dau concursul Orchestra, Corul și Baletul Operei Brașov.  Coregrafia: Alexandru Fotescu. Dirijorul corului: Dragoș Cohal. Asistent de regie: Valentina Mărgăraș. Asistent coregrafie: Alexandra Scriminț. Pregătirea muzicală: Sena Ducariu, Simona Patriche, Ovidiu Mezei. Sufleor: Nicoleta Chirilă. Regie scenă: Silvia Papadopoulos, Alina Nistor.

  Interesul pentru noua montare a fost foarte mare, din nou cererea de bilete a depășit capacitatea sălii, înregistrându-se iarăși SOLD OUT – un fapt devenit de-acum o obinuință pentru spectacolele excelente ale Operei brașovene.

…La finalul articolului le urăm mult succes realizatorilor! Dar și vizionarea plăcută…norocoșilor posesori de bilete!

   Horia C. Deliu

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail