Opt licee din județul Covasna sunt incluse în proiectul naţional ROSE (Romania Secondary Education), un proiect extrem de complex, ce reușește să schimbe vieți, după cum au arătat reprezentanții echipei de proiect.
Proiectul privind învățământul secundar superior- ROSE (Romania Secondary Education)- este derulat de Ministerul Educației și Cercetării, în perioada 2015-2022, fiind finanțat printr-un împrumut de la Banca Mondială, ratificat prin legea 234/2015. Este cel mai complex și mai util proiect educațional românesc, pentru că axa lui de intervenție este exact punctul nevralgic al educației românești, au transmis reprezentanții echipei, prezenți la o conferință județeană ce a avut loc la Sfântu Gheorghe.
Prof. Radu Jugureanu, team leaderul echipei de implementare, a declarat că acest proiect se adresează copiilor care au cea mai mare nevoie de sprijin, copii încercați de greutăți, de timpuriu, copii din orașe monoindustriale, care au părinții plecați în străinătate și pe ai căror umeri cade, uneori, rezolvarea unor probleme care poate țin de viață și de moarte.
„Am condus multe proiecte și în țară, proiecte mari, proiecte naționale, în țară și în multe alte 30 de țări din lumea asta largă, dar nu am găsit nicăieri un proiect mai necesar, mai complex, mai util decât proiectul ROSE, pentru că în proiectul acesta, noi ne adresăm exact copiilor care au cea mai mare nevoie (…). Copiii aceștia cărora noi ne adresăm nu au nicio vină că s-au născut în orașe monoindustriale. Este vina noastră că am făcut orașe monoindustriale; nu au nicio vină că le-au plecat părinții în străinătate, la muncă. E vina noastră că le-au plecat părinții în străinătate, la muncă; noi am făcut să plece părinții din țară. Copiii aceștia vin, de cele mai multe ori la 8 dimineața la școală, după 4 ore de muncă fizică făcută <<la negru>> și ne facem că nu vedem și este un subiect aproape tabu (…). Aceștia sunt copiii cărora noi ne adresăm.”- a declarat, în cadrul întâlnirii, prof. Radu Jugureanu.
Ce este performanța?
Acesta a punctat că dascălii sunt o resursă foarte valoroasă a unui stat, dar și inechitățile care se fac în ceea ce privește valorificarea cadrelor didactice.
„Eu cred că profesorii sunt cei mai productivi angajați ai unui stat, pe orice meridian ar fi statul respectiv. Prin mâna noastră trec toți cei care produc ceva în țara aceasta, indiferent ce produc. (…) Am văzut deunăzi, cu durere mare, pusă în discuție publică o modificare a modalității, metodologiei de acordare a gradației de merit. De trei ori mai mult se punctează dacă ai olimpici, față de profesorul care lucrează cu copii dezavantajați. De trei ori mai mult se punctează dacă ai participat la o conferință, decât dacă îți construiești propriile tale resurse (…). Să nu mă înțelegeți greșit – am avut olimpici, am fost antrenor la lotul național și am lucrat cu copii care aproape că nu au copilărie – dar ei reprezintă 0,02% (…). Rolul nostru este infinit – și vorbesc de liceele care sunt în ROSE: suntem infinit mai apăsați de misiunea pe care o avem: aceea de a scoate un copil de la media 2, la media 5. Este infinit mai greu decât de a-l aduce de la media 9,82 la 10. În școlile dumneavoastră este performanță!”- le-a transmis prof. Radu Jugureanu reprezentanților liceelor covăsnene implicate în proiectul „ROSE”.
Prin acest proiect se finanțează, spre exemplu, activități remediale, de consiliere, îndrumare și orientare vocațională, de mediere, activități de dezvoltare personală; activități extracurriculare și de informare, cum ar fi vizite/excursii de documentare, stagii de pregătire, participări la competiții și formarea de rețele interșcolare, lucrări civile minore de renovare, amenajare a interioarelor clădirilor școlare (de exemplu: laboratoare), fără impact negativ asupra mediului, și achiziții de bunuri.
Investiția în educație duce la creșterea PIB-ului
Liderul echipei de proiect a punctat că impactul economic al educaţiei este evidenţiat precis în câteva studii care se referă la calitatea educaţiei în general, la durata de şcolarizare şi la performanţa şcolară.
„Un leu, un dolar, un euro investit în educație, aduce un profit de zece ori mai mare. Un procent în plus de alfabetizare înseamnă 1,5 procente în plus la Produsul Intern Brut (PIB), anual. (…) Un an în plus de educație înseamnă 7% în plus rentabilitate pentru cel sau cea care are acest an în plus de educație. Un an în plus de educație înseamnă cu 9,7% venituri stabile și superioare celui care nu are un an în plus de educație. O creștere a ratei de absolvire a liceului cu un procent, reduce costurile cu criminalitatea cu 90 de milioane de dolari americani pe an, în România. Prin urmare, dacă ne uităm la aceste date, putem spune că ROSE se autofinanțează deja.” –a spus prof. Radu Jugureanu.
Rezultate vizibile
În prezent, sunt în derulare două runde ale schemei de granturi pentru licee, vizând un număr de 728 de licee din totalul de 1437, (dintre care 1066 licee eligibile) reprezentând peste 50%, urmând ca în runda a III-a să mai fie contractate cel puțin 100 de proiecte din tot atâtea licee. Din județul Covasna, în proiect sunt implicate opt licee: Liceul Teologic Reformat din Târgu Secuiesc, Liceul Tehnologic „Puskás Tivadar” din Sfântu Gheorghe, Liceul de Arte „Plugor Sándor” din Sfântu Gheorghe, Liceul „Kőrösi Csoma Sándor” din Covasna, Liceul Teologic Reformat din Sfântu Gheorghe, Liceul Tehnologic Economic Administrativ „Berde Áron” din Sfântu Gheorghe, Liceul Teoretic „Mircea Eliade” din Întorsura Buzăului și Liceul Tehnologic „Apor Péter” din Târgu Secuiesc.
Rezultatele și beneficiile sunt, deja, vizibile:
„Cel mai complex și mai necesar proiect pentru educație, pe care școala românească l-a avut vreodată, are deja un impact măsurabil în creșterea calității vieții în școala românească, în atitudinea elevilor față de ei înșiși, față de societate și față de procesul de învățare. Nu în ultimul rând, s-au observat deja rezultate încurajatoare în creșterea promovabilității la examenul de bacalaureat, precum și un efect pozitiv asupra parcursului profesional și social al copiilor României. Rezultatele la bacalaureat în sesiunea 2019 arată o creștere a procentului de promovabilitate cu 4,41% în liceele ROSE, comparativ cu o creștere de doar 2,34% în celelalte licee. Liceele din proiectul ROSE beneficiază în prezent de finanțare, derulând proiecte prin care se realizează activități specifice fiecărui liceu: activități pedagogice și de sprijin (Activități remediale/ tutorat, consiliere și orientare, Dezvoltare personală, Dezvoltare de abilități socio-emoționale); activități extracurriculare (vizite de documentare, Rețele școlare de colaborare, Stagii de practică/ internship, Participare la competiții), activități de renovare și dotare (mici lucrări de reparații/ modernizare, Achiziții de bunuri în scop educațional)”- au arătat reprezentanții echipei de proiect.
Potrivit acestora, analiza comparativă a participării și a rezultatelor la bacalaureat, în 2018 față de 2019, arată variații net superioare ale promovabilității (indicele de performanță) în liceele ROSE față de celelalte licee. De asemenea, s-a înregistrat și o creștere a ratei de participare (indicele de încredere) la examen, de 3,65% în liceele ROSE, față de 1,08% în celelalte licee. În 21 de județe a fost raportată o creștere a indicelui de încredere mai mare decât media națională (+3,65 la liceele ROSE față de doar 1,08% la liceele care nu beneficiază de acest proiect). În județul Arad s-a înregistrat cea mai mare creștere (+7,49%) și doar în 9 județe au existat valori mai mici de 1,08%. Indicele de performanță s-a majorat cel mai mult în județul Călărași (+10,4%), Bucureștiul având o creștere de 5,22%. În 23 de județe, au existat creșteri mai mari de 4,41%, procent care reprezintă media națională a creșterii promovabilității la examenul de bacalaureat pentru liceele ROSE, iar în 11 județe au variații mai mici decât 2,34% (variația promovabilității la examenul de bacalaureat pentru liceele care nu beneficiază de proiectul ROSE).
Rezultate se văd și în județ, nu doar în ceea ce privește promovabilitatea, ci și în climatul educațional, în atmosfera generală din școlile participante.
„În spatele cifrelor, sunt copii, copii care au cea mai mare nevoie de noi. Copiii aceștia sunt cei care, din vina noastră, a adulților, o duc cel mai rău. Faptul că și în județul Covasna există o creștere procentuală în foarte multe licee a absolvenților, a celor care promovează examenul de Bacalaureat, cei cărora li se schimbă viața, astfel, este fascinant… este fantastic. Nu există școală mai bună decât școala în care copilul intră cu medie mică și ajunge să ia bacalaureatul. Acestea sunt cele mai bune școli pe care România le are și avem și în județul Covasna asemenea școli. La nivel global, nu aș face o analiză, pentru că întâlnirea noastră de astăzi nu a avut ca scop să facem o ierarhie; eu nu cred în ierarhii, dar cred că mesajul pe care l-am transmis, și anume că suntem o echipă mare în acest proiect ROSE, în care trebuie să ne ajutăm unii pe alții, trebuie să înțelegem că rolul nostru este să îi sprijinim pe acei copii care au cea mai mare nevoie, și nu sunt puțini: sunt mai mult de jumătate din copiii acestei țări. În asta constă frumusețea proiectului: în schimbarea șanselor pentru o viață mai bună la sute de mii de copii.”- a declarat, pentru „Mesagerul de Covasna”, prof. Radu Jugureanu.
Datele colectate până acum arată că elevii implicați au căpătat nu doar noi cunoștințe, ci au învățat și să lupte pentru visurile lor, le-a dat încredere. Proiectul i-a impulsionat să se gândească la viitor și să continue studiile.
„Orice proces educațional începe de la încredere (…). Sunt anumite momente care nu sunt cuantificabile și pe care noi le simțim ca elevi, și momente pe care noi le transmitem și trebuie să le transmitem, ca profesori. Asta înseamnă atitudine. Fără atitudine, nu poți să faci școală. Primul lucru este construirea atitudinii. Apoi, pe această atitudine poți să construiești, să așezi informație, pe care să o transformi în cunoaștere. Sunt trei pași: atitudine, informație și cunoaștere. Ceea ce noi trebuie să facem în școală este să transformăm informația în cunoaștere. Acest proces nu este simplu. Nu poate fi bagatelizat… se construiește în timp încrederea, pentru că fără încredere, nu faci nimic mai departe. De aceea spuneam: indicele de încredere este cel mai important.”- a mai spus prof. Radu Jugureanu.
Printre tinerii cărora proiectul le-a dat încredere și i-a întărit ideea că viitorul se poate construi doar prin educație, se numără și Kriszta, elevă în clasa a XII-a, de la liceul gazdă – Liceul Economic Administrativ „Berde Áron” din Sfântu Gheorghe. Prezentă la eveniment, ea a declarat:
„În clasa a XI-a am început activitățile din cadrul proiectului ROSE, ne-am pregătit pentru simulare, am făcut recapitulări, am învățat și trebuie să spun că am văzut și eu rezultate. Programul ROSE are foarte multe beneficii și susțin ideea că trebuie să investim în viitorul nostru și viitorul acesta poate fi obținut numai prin educație.”
Prezent la eveniment, din partea Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Covasna, inspectorul de specialitate, prof. Victor Sibianu, a asigurat beneficiarii de sprijinul Inspectoratului:
„Inspectoratul Școlar Județean Covasna consideră proiectul ROSE un proiect oportun, un proiect pozitiv, sprijină, cel puțin moral, participanții acestui proiect și mai mult de atât, efectele pozitive, estimabile și în cifre ale acestui proiect, legat de frecvență, de pregătirile suplimentare, de procentul de promovabilitate și nu numai, sunt vizibile, sunt clare. ”- a declarat prof. Victor Sibianu.
În cadrul întâlnirii, reprezentanții liceelor covăsnene implicate în „ROSE” au vorbit despre provocări, greutăți și au adresat întrebări. Aspecte legate de finanțări s-au numărat printre cele care au avut nevoie de clarificare.
Reprezentanții celor opt licee covăsnene din „ROSE” au prezentat parte dintre realizările lor, dar și din activitățile pe care urmează să le deruleze.
În județ sunt implicate în proiect 80 de cadre didactice. Este vorba de dascăli dedicați, care au înțeles că în centrul activității lor este elevul, a declarat prof. univ. dr. Mariana Norel, mentor în cadrul proiectului „ROSE”.
„Colaborarea mea cu județul Covasna este o colaborare de suflet, pentru că eu sunt născută în județul Covasna, am predat ani de zile la Târgu Secuiesc, în școli diverse. Prin urmare, cum s-ar zice, mă întorc acasă, însă, întotdeauna găsești ceva nou. Ceea ce mi-a plăcut foarte mult este că am regăsit unele școli unde m-am reîntâlnit cu colective de cadre didactice pe care le cunosc îndeaproape și alte colective de cadre didactice pe care nu le-am cunoscut, abia acum în cadrul proiectului am făcut cunoștință, și nu pot să fac diferența acum cu care mă înțeleg mai bine sau mai puțin bine. Ideea este că văd foarte multă implicare, foarte multă speranță și e clar că fiecare cadru didactic de aici se gândește că în centrul atenției sale trebuie să stea, într-adevăr, elevul. Proiectul acesta este pentru elevi, nu pentru profesori, însă nu poți face muncă de bună calitate, dacă nu ai grijă de toate aspectele. De aceea, a fost absolut necesar ca la această întâlnire să se abordeze și aspecte mai puțin plăcute, dar necesare – cele legate de finanțări, pentru că, până la urmă, un profesor aude că munca lui, în sfârșit ar putea fi plătită, pentru o chestie pe care ani de zile a făcut-o la nivel de voluntariat – mă refer la pregătirile pentru Bacalaureat, de exemplu, sau la pregătirile pentru a-i ajuta pe copii să treacă clasa – până la urmă este o apreciere a muncii acestora și atunci este clar că își doresc și răsplată.”- a explicat prof. univ. dr. Mariana Norel.
Următoarele întâlniri cu dascălii covăsneni vor fi în sala de clasă, la activitățile remediale:
„Rostul nostru este de a-i ajuta, de a-i îndruma pe dascăli, de a facilita discuții profesionale. Deocamdată, am făcut intercunoaștere cu toți profesorii implicați în acest proiect. Din județul Covasna sunt 80 de cadre didactice implicate în proiect, în aceste 8 licee (covăsnene – n.r.). La următoarele întâlniri la care voi participa, voi avea ocazia să văd ce se întâmplă în clasă, cum se derulează activitățile remediale, pentru a-i ajuta pe colegi. Nu e inspecție, nu este verificare, munca lor se vede, pentru că feedback-ul primit de la elevi a arătat că le place ceea ce se întâmplă și chiar au fost și activități în care ei cereau ca anumite lucruri să se mai facă sau sunt școli la care chiar dacă activitățile de proiect trebuiau să înceapă abia de la 1 noiembrie, au solicitat începutul încă din octombrie, ceea ce e bine, iar profesorii au răspuns pozitiv.”- a explicat prof. univ. dr. Mariana Norel, care a subliniat la rândul său că în spatele cifrelor sunt copiii și că fiecare pas în formarea și dezvoltarea acestora, este important:
„Ce văd este că acele școli, licee care s-au implicat în proiect și care au rămas în acest proiect, în ciuda greutăților întâmpinate în 2018 și în 2019, au rezistat, activitățile remediale s-au făcut, iar rezultatele s-au oglindit în rezultatele la Bacalaureat. Faptul că există școală, de exemplu, unde niciun elev nu luase Bacalaureatul și acum a luat unul singur, este un progres; iar faptul că până acum, la o școală, de exemplu, majoritatea picau la două obiecte și acum pică doar la unul , este tot un progres. Atunci, nu trebuie să ne raportăm la cifre absolute, ci să ne gândim la pașii mărunți pe care îi putem face.”- a conchis prof. dr. Mariana Norel.
Liderul echipei de proiect, prof. Radu Jugureanu, a subliniat că este extrem de important ca „ROSE” să meargă mai departe și să fie susținut, finanțat corespunzător:
„ROSE trebuie să fie proiect național, să meargă și în gimnaziu, să fie și acolo un proiect ROSE, să fie și în ciclul primar, trebuie să fie în toate liceele din România. Toți au nevoie de așa ceva. Este important ca guvernanții, indiferent care vor fi, să finanțeze acest proiect în limitele cinstei, a corectitudinii și a onestității față de școala românească.”- a încheiat prof. Radu Jugureanu.
După conferința de la Sfântu Gheorghe, un eveniment similar a avut loc la Miercurea Ciuc, în județul Harghita, iar săptămâna viitoare se vor derula astfel de conferințe la Deva, Râmnicu Vâlcea, Dâmbovița.
Proiectul privind Învățământul Secundar (Romania Secondary Education Project – ROSE), în valoare totală de 200 de milioane de euro, este finanțat integral de BIRD, în baza Legii nr. 234/2015 pentru ratificarea Acordului de Împrumut (Proiectul privind învățământul secundar) între România și Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare, semnat la Washington la 17 aprilie 2015 (Monitorul Oficial, Partea I, nr. 757/12.10.2015) și se va derula pe o perioadă de 7 ani, în intervalul 2015 – 2022. Proiectul este implementat de Ministerul Educației și Cercetării (MEC), prin Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanțare Externă (UMPFE). ROSE face parte din Programul Național al MEC „Sprijin la bacalaureat, acces la facultate” (aprobat prin Hotărârea Guvernului 251/2015) și contribuie la atingerea obiectivelor stabilite prin strategia de reducere a părăsirii timpurii a școlii și la îmbunătățirea oportunităților de participare în învățământul terțiar, pentru populația României. Aceste eforturi vor fi susținute financiar, în mod complementar, în cadrul altor programe și proiecte, și din fondurile Uniunii Europene, aprobate pentru perioada 2014-2020. Obiectivele de dezvoltare ale ROSE sunt îmbunătățirea tranziției de la liceu la învățământul terțiar și creșterea gradului de retenție în primul an de studii universitare, în instituțiile finanțate în cadrul proiectului.
Ana Ciorici COSTACHE