Forma Codului Administrativ publicată în Monitorul Oficial nu mulțumește UDMR care reclamă că nivelul drepturilor minorităților este redus prin actul normativ.

„În 2019, nivelul drepturilor lingvistice ale minorităților naționale este diminuat în România, în timp ce țara se consideră model în privința gestionării situației acestor minorități. În ansamblu, noul Cod Administrativ reprezintă un regres, un pas înapoi în ceea ce privește drepturile minorităților raportat la prevederile aflate până în prezent în vigoare”, a declarat Cseke Attila, liderul grupului UDMR de la Senat.

Criticile punctuale ale UDMR: 

 

  • 1. Se elimină principiul drepturilor câștigate: prin modificări legislative din anul 2006 minorităților naționale din România li s-a garantat menținerea drepturilor de folosire a limbii materne chiar dacă, în anumite situații, ponderea minorității respective dintr-o localitate scade sub pragul de 20 procente, stabilit de lege. Potrivit noii versiuni a Codul Administrativ, acest aspect este valabil numai până la data validării rezultatelor următorului recensământ, acesta însemnând practic desființarea principiului dreptului câștigat.
  • 2. Documentele Consiliului Local vor fi aduse la cunoștință publică numai în limba română. Până în prezent, ordinea de zi și hotărârile cu caracter normativ trebuiau făcute publice și în limba minorității. (OUG conține două dispoziții contradictorii privind această problemă: una prevede că documentele ședinței trebuie aduse la cunoștință publică numai în limba română, iar cealaltă dispoziție prevede ca proiectul ordinii de zi și hotărârile adoptate să fie publicate și în limba minorității naționale – acest aspect conferă posibilitatea unor dispute de interpretare juridică, care vor face imposibilă aplicarea legii pentru minoritățile naționale).
  • 3. În localitățile unde ponderea unei minorități naționale este de cel puțin 20%, autoritățile administrației publice locale și alte instituții publice vor asigura folosirea și a limbii minorității naționale în relațiile cu membrii unei comunități naționale, spre deosebire de forma anterioară aflată în vigoare, care prevedea obligația de a asigura folosirea limbii minorității respective.
  • 4. A fost eliminat articolul 612 al formei parlamentare introdus pentru unitățile administrativ-teritoriale în care ponderea unei minorități naționale a scăzut sub pragul legal conform recensământului organizat ulterior anului 2001, iar obligația legală de asigurare a folosirii limbii minorității naționale nu a fost pus în aplicare din vina autorităților administrației publice locale, deși exista această obligație legală prin Legea nr.215/2001.
  • 5. Forma parlamentului prevedea asigurarea dreptului de folosire a limbii materne la companiile de transport public, furnizorii de servicii (energie termică și apă), și instituția prefectului – însă textul ordonanței de urgență a guvernului nu include aceste aspecte.
  • 6. Se elimină posibilitatea prevăzută în forma parlamentară ca în localitățile unde ponderea unei minorități naționale depășește 20% să existe indicatoare multilingve pentru străzi, piețe și parcuri.

Ordonanța de Urgență privind Codul Administrativ a fost publicată vineri în Monitorul Oficial. Reamintim că Executivul a modificat, miercuri, varianta de act normativ pe care o aprobase cu o săptămână în urmă. Textul aprobat săptămâna trecută a fost întors de pe drumul spre Monitorul Oficial, în urma unor nemulțumiri exprimate de UDMR. Codul Administrativ a stârnit o serie de controverse, de la faptul că este aprobat prin OUG până la faptul că sunt oferite o serie de privilegii baronilor locali.

 

HotNews.ro

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail