„Fiecare copil merită o poveste” –  program pilot de lectură în grădinițe, implementat de Asociația OvidiuRo, va aduce, până la finele anului,  unui număr de 800 de copii din mediul rural din județ, „Prima carte”. Prin același program, în grădinițele din cele mai defavorizate comunități din județ vor fi amenajate centre de bibliotecă, pentru a încuraja cititul împreună cu cei mici – acasă și la grădiniță.

Programul se derulează prin parteneriatul Asociației OvidiuRo, cu Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Covasna, un parteneriat frumos, ce vizează creșterea calității educației preșcolare în mediile defavorizate.

,,Sunt convins că prin acest proiect pe care îl implementăm în parteneriat cu Asociația OvidiuRo va crește calitatea educației preșcolare în județul nostru și vom asigura resurse utile/ materiale didactice auxiliare în grădinițele din zone defavorizate ale județului.”, a declarat, conform unui comunicat de presă al Asociației OvidiuRo, prof. Kiss Imre, Inspector Școlar General al Inspectoratului Școlar Județean Covasna.

Programul pilot Fiecare copil merită o poveste”aduce resurse și formează profesori pentru creșterea calității educației preșcolare în județ

 În cadrul programului, marți, 20 noiembrie, Asociația OvidiuRo va susține mai multe întâlniri în cadrul programului, respectiv o sesiune de training pentru profesori din învățământul preșcolar – metodiști și responsabili de cercuri metodice care, pe bază de voluntariat, vor deveni ei înșiși formatori în tehnici de predare centrate pe dezvoltarea limbajului, pentru toți cei 450 de profesori de învățământ preșcolar din județ. De asemenea, va avea loc  o sesiune de formare la care sunt invitați să participe profesorii de învățământ preșcolar din mediul rural din județul Covasna care vor beneficia de centre de bibliotecă pentru sala de grupă, puse la dispoziție de asociație, și o întâlnire cu directorii unităților școlare care au în subordine învățământul preșcolar din județul Covasna pe tema importanței facilitării accesului la cărți potrivite vârstei și la lectură pentru copiii ce provin din medii defavorizate. În plus, vor fi susținute ateliere de lectură pentru copii și părinți, au transmis reprezentanții OvidiuRo.

Parteneriat fructuos și de durată

Intervențiile OvidiuRo pentru creșterea calității educației preșcolare în județul Covasna au început în anul 2010 cu programul pilot Fiecare Copil în Grădiniță în comuna Vâlcele și în Întorsura Buzăului (Floroaia Mică), au transmis reprezentanții Asociației.

 

În anul 2016, OvidiuRo a susținut, în colaborare cu ISJ Covasna și cu celelalte instituții județene, sesiuni de informare la care au participat directorii de școală, primarii și asistenții sociali din județ, cu scopul diseminării procedurilor de implementare a Legii nr. 248/2015 – Legea Fiecare Copil în Grădiniță. OvidiuRo a continuat cu proiecte de citit interactiv în grădinițele rurale defavorizate, cu numeroase sesiuni de training cu profesorii organizate cu susținerea ISJ Covasna, precum și cu proiecte de încurajare a accesului copiilor la grădiniță în comunități sărace din județ: Șotron Doi, Ateliere de Vară Șotron și Grantul Hai la grădiniță, 2017-2018,în Boroșneu Mare, a informat OvidiuRo.

 

În anul 2018 au beneficiat de proiectul Povești sub Lupă (amenajarea de centre de lectură și științe) grădinița din Araci și din Moacșa și au primit centre de bibliotecă grădinițe din: Barcani, Boroșneu Mare (sat Leț), Covasna și Sfântu Gheorghe. Pentru grădinița nouă din Araci, OvidiuRo a mobilizat donatori din mediul privat pentru mobilier și pentru resurse educaționale, au mai transmis reprezentanții Asociației.

 

„Fiecare copil merită o poveste”. 260.000 de cărți ilustrate, oferite la nivel național

Potrivit aceleiași surse, la nivelul fiecărui județ, programul Fiecare copil merită o poveste” presupune, pe lângă formarea de profesori formatori, sesiuni de citit cu copiii, amenajarea centrelor de bibliotecă – și alte activități conexe: întâlniri de lucru cu profesorii, vizite și ateliere cu copiii și părinții în comunitățile din județ în care OvidiuRo a avut intervenții prealabile, dar și întâlniri cu directorii de școli și cu bibliotecarii din județ.

La nivel național, până la finalul anului 2019, prin programul pilot Fiecare copil merită o poveste”, OvidiuRo va implementa un mix de intervenții constând în (1) 400 de centre de bibliotecă adaptate vârstei preșcolare (2) formarea unui număr de 35.000 de profesori în metode de dezvoltare a comunicării orale și a premiselor citirii și scrierii folosind cărți ilustrate, inclusiv un kit de literație pentru fiecare profesor și (3) distribuirea a 260.000 de cărți ilustrate pentru copiii din mediul rural, prin proiectul Prima mea Carte, au transmis reprezentanții OvidiuRo.

După mulți ani de intervenții la firul ierbii, cea mai importantă concluzie este că avem nevoie să punem bazele unei infrastructuri sustenabile pentru educație preșcolară de calitate pentru toți copiii, în special în mediul rural. Practic, profesorii participanți la întâlnirile din cadrul programului vor duce resursele și vor disemina metodele de dezvoltare a limbajului către profesorii de învățământ preșcolar din tot județul. Acesta este modul de lucru pe care îl propunem partenerilor județeni și despre care credem că va avea un impact real la nivel național. Intenționăm să transformăm acest program-pilot în politică publică, pentru stimularea lecturii în grădinițe.”- a declarat Maria Gheorghiu, Cofondator Asociația OvidiuRo.

 Misiunea Asociației OvidiuRo…

Misiunea Asociației OvidiuRo este ca fiecare copil sărac să beneficieze de educație timpurie de calitate și să devină, astfel, un membru activ al societății românești.

 

Eficacitatea programului-pilot Fiecare Copil în Grădiniță a determinat Parlamentul României să transforme mecanismul central al acestuia în program național, în vigoare începând cu februarie 2016.

 

Ca Agenție pentru Educație Timpurie, OvidiuRo mobilizează resurse publice și private pentru a asigura educație preșcolară de calitate pentru cei mai săraci copii din România. Focusul OvidiuRo este să ofere materiale educaționale de cea mai bună calitate, să formeze profesorii pentru a valorifica aceste resurse și să ajute comunitățile defavorizate să formeze noi grupe de grădiniță pentru ca niciun copil de vârstă preșcolară să nu fie respins din cauza „lipsei de spațiu”, au transmis reprezentanții Asociației.

Potrivit aceleiași surse, în 2017, prin dezvoltarea de Centre pentru Educație de Calitate și Literație în zone defavorizate, OvidiuRo a sprijinit grădinițele din mediul rural să le ofere copiilor acces la un vocabular divers și la lumea fascinantă a cărților de ficțiune și non-ficțiune. Anul trecut, OvidiuRo a instruit 700 de profesori din învățământul preșcolar, focusul sesiunilor de formare fiind metodele de învățare centrate pe copil și cele pentru dezvoltarea literației.

OvidiuRo își propune ca în 2018 să formeze peste 10000 de profesori de învățământ preșcolar, în special din mediul rural, în dezvoltarea alfabetizării timpurii folosind cărți ilustrate, să dezvolte Centre de bibliotecă în grădinițele rurale și să distribuie zeci de mii de cărți pentru acasă copiilor din cele mai sărace comunități rurale din țară.

Ana Ciorici COSTACHE

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail