Liceul „Mikes Kelemen”, din Sfântu Gheorghe, împreună cu școli din alte patru țări: Portugalia, Ungaria, Turcia și Finlanda, participă la proiectul ERASMUS „Yourope – You in Europe”, ce va cuprinde activități prin care se dorește, printre altele, sensibilizarea elevilor față de diferențele sociale. Deschiderea festivă a proiectului a avut loc ieri, la liceul implicat din municipiu.

„Yourope – You in Europe”, este un  proiect ERASMUS, în valoare de 18.500 de euro, iniţiat de un grup de bibliotecari şcolari din Portugalia, Finlanda, Ungaria, Turcia şi România. Partenerii de proiect sunt Agrupamento de Escolas de Colmeias, din Portugalia (şcoala coordonatoare), Debreceni Vörösmarty Mihály Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola din Ungaria, Özkent Akbilek Ortaokulu din Ankara – Turcia, Soukan koulu din orașul Espoo – Finlanda, şi Liceul Teoretic Mikes Kelemen din Sfântu Gheorghe, România.

„Proiectul a fost gândit împreună cu profesorii din celelalte țări, de fapt, bibliotecarii, pentru că bibliotecarii au făcut acest proiect, de fapt. Colegele noastre din Portugalia sunt inițiatoarele proiectului, dar, fiindcă avem foarte multe legături împreună – ne-am adunat, într-un fel. Ne cunoaștem, ne cunoșteam de dinainte, și așa, ne-am gândit: ce să facem? Ideea era și ne doream să deschidem orizontul copiilor. Pentru asta ne-am gândit cum să ne adunăm. Era la îndemână Erasmus-ul și atunci ne-am întrebat: ce ar fi benefic pentru acești copii? Am decis  să vorbim despre trecut, pentru că elevii de obicei nu prea sunt interesați de trecut; ne-am uitat în același timp și la prezent – la ce ne frământă: migrația, socializarea. Atunci, ne-am hotărât să vorbim despre ororile trecutului , ca să învățăm din ele, să înțelegem prezentul și cumva să modelăm acest prezent, deci să ne gândim și la viitor, să modelăm acest  viitor, care este cam incert și pentru noi, dar, măcar să vorbim despre ce ne oferă el.”, a declarat Kiss Laszlo, bibliotecar în cadrul Liceului Mikes Kelemen și responsabil de proiect.

Cu privire la derularea efectivă a proiectului, acesta a  mai adăugat: „Participă 18 copii din alte țări și 13 de aici, deci, per total, 31 de copii din Portugalia, Turcia, Ungaria, Finlanda și România. Perioada de derulare este de doi ani. Acum, în această săptămână noi suntem gazdele, dar în luna mai, finlandezii vor fi gazdele, și după aceea, Ungaria, deci, practic, copiii vor avea 3 întâlniri. Noi, adulții, profesorii, am fost în Portugalia ca să punem la punct proiectul, iar în Turcia va avea loc diseminarea – vom aduna totul și vom termina proiectul.”

Liceul „Mikes Kelemen”, implicat în două proiecte ERASMUS, numai în acest an

Punând accent pe multiculturalitate și pe importanța comunicării, proiectele ERASMUS desfășurate la acest liceu au facilitat schimbul de experiență între copii din medii, culturi și spații geografice foarte diferite, ceea ce este un mare avantaj pentru toți cei implicați. Astfel, elevii, dar și profesorii străini pot cunoaște cu ușurință culturile română și maghiară, dar pot și elimina din gândirea lor anumite stereotipuri, anumite idei preconcepute despre cele două identități.

Directorul Liceului, Már István a declarat pentru „Mesagerul de Covasna”:  „Sunt foarte bucuros că anul acesta avem două proiecte <<Erasmus >> în școală, suntem implicați în două proiecte (…). Am avut și un alt proiect cu o școală din Franța, care se va încheia anul acesta, în primăvară, un proiect care s-a derulat cel puțin 3-4 ani. Deci, având în vedere că trendul este acesta, spre multiculturalitate, sunt bucuros și cred că va fi o experiență pentru copii, un fel de aventură, să zicem. Noi, ca școală, punem accent pe învățarea limbii engleze și în general a limbilor moderne și cred că în acest sens, proiectul le va fi de folos. Singura limbă în care copiii implicați în acest proiect pot comunica este limba engleză, deci, toată lumea va exersa această limbă, ceea ce e foarte important, dar și experiențele dobândite. Acum noi suntem gazdele, dar următoarea etapă va fi în Finlanda, colegii mei vor merge acolo cu copiii, va fi o  altă experiență, mai ales că toată lumea este curioasă cu privire la sistemul educațional din Finlanda. Oaspeții vor sta aici o săptămână – au ajuns ieri (duminică) și vor pleca duminică. Este o experiență în plus prin faptul că elevii din țările participante sunt găzduiți de elevii noștri. Profesorii stau la hotel.”

„Trenul Europei”, sau „Trenul prieteniei”

Printre activitățile comune pe care le au copiii-gazde împreună cu noii lor prieteni, se află și confecționarea unui „tren al prieteniei”, un simbol care să adune toate elementele pe care copiii  le consideră reprezentative pentru țara și cultura lor.

Laszlo Kiss a precizat despre acesta că „da, este, într-un fel, trenul prieteniei. Fiecare pune acolo tot ceea ce este important pentru el – fotografii etc., și va explica despre ceea ce au pus în „tren”, deci, vom socializa și  ne vom cunoaște cultura (…). Va fi foarte interesant. Aceasta va fi prima zi. După aceea, vom avea și prezentări, dar și excursii prin împrejurimi – precum Brașov, Bran. Prin toate acestea, îi învățăm despre cultura românească, despre cultura maghiară, despre Covasna, despre tot, pentru că, în fond, este vorba despre multiculturalitate și chiar asta trebuie să înțeleagă copiii. Practic, va fi un schimb intercultural (…). Sperăm că o să iasă foarte bine, pentru că dorință există. Dorim să vedem și să învățăm cât mai multe și noi de la ceilalți și ei de la noi. Trebuie să fim mândri că putem să le arătăm – pentru că avem ce.”

 

Oana-Mihaela Costache

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail