Luna lui Gerar stă să se încheie cu o mare sărbătoare religioasă dedicată

celor  trei mari sfinţi ce au trăit în secolul al IVlea, anume  Ierarhii Vasile cel Mare, Grigorie Teologul şi Ioan Gură de Aur.  În fiecare an  pe  30 ianuarie, la dată fixă,   sunt prăznuite  cele trei personalităţi  care au avut o contribuţie însmnată  la fundamentarea  învăţăturii  creştine.

Cei trei teologi sunt pomeniţi şi separat, însă pentru a arata unitatea de învăţăură, Biserica a rânduit şi această zi de cinstire comună.

 

Cărturari adevăraţi


  
  
Praznicul  Sfinţiilor Trei  Ierarhi a fost hotârăt încă din secolul al Xl-lea, cinstindu-se astfel  marea  evlavie  pe  care închinătorii le-au arătat-o în timpul vieţii şi după trecerea lor la Domnul.

     Fiindcă  într-o vreme  se iviseră dispute nesănătoase  între  creştini  referitoare la  supremaţia unuia dintre cei trei sfinţi, în anul 1084 episcopul Evhaitelor, Sf. Ioan Mauropous, a tranşat această sfadă în chip miraculos. Pentru că a avut o revelaţie în care s-au ivit în vis cei trei ierarhi împreună şi i-au grăit: „După cum vezi, noi la Dumnezeu una suntem şi nici o vrajbă nu este între noi. Fiecare din noi, la timpul său, îndemnaţi de Duhul Sfânt, am scris învăţături pentru mântuirea oamenilor. Cum ne-a insuflat Duhul Sfânt, aşa am învăţat. Nu este între noi unul întâi şi altul al doilea. De chemi pe unul, vin şi ceilalţi doi. Drept aceea, sculându-te, porunceşte, celor ce se învrăjbesc, să nu se mai certe pentru noi. Că nevoinţa noastră, cât am fost în viaţă şi după moarte, a fost să împăcăm pe oameni şi să aducem în lume pace şi unire. Împreunează-ne, dar, făcându-ne praznic la câte trei într-o singură zi şi-i înştiinţează cu aceasta pe creştini, ca noi în faţa lui Dumnezeu, una suntem”.

     Cei trei   au fost oameni învăţaţi, nişte cărturari adevăraţi, ierarhi instruiţi,  graţie activităţii lor ştiinţifice fiind numiţi Protectori ai învăţământului teologic, având un rol important în formularea dogmei Sfintei Treimi şi contribuind  la  aducerea în număr tot mai mare a creştinilor în Biserică.   

  

Sf. Vasile cel Mare

                                              

     Sf. Vasile cel Mare a venit pe lume în  anul 329 şi a trăit până în 379.  Se trăgea dintr-o familie  numeroasă,  fiind  nu mai puţin de zece fraţi.  A studiat în Cezareea,  apoi la  Constantinopol şi la Atena, ajungând episcop al  Cappadociei. A manifestat  mereu aplecare spre carte, dovedindu-se  înzestrar spre oratorie, dar şi către ştiinţele exacte, frecventând în tinereţe cursuri  de drept,  matematici, astronomie şi medicină.

    Este descris ca o persoană  de  statură înaltă, uscăţivă, purtând  o barbă mare, neagră. I se atribuie o Sfântă Liturghie  prăznuită în fiecare an de zece  ori. Anume, pe 1 ianuarie, când este şi ziua sa, ca şi   în primele cinci duminici ale Postului Mare, în Joia Patimilor, în Ajunul Sfintelor Paşti, al Crăciunului şi Bobotezei. Cu excepţia unor rugăciuni, ritualul este identic cu al Liturghiei Sf. Ioan Gură de Aur.

 

Sf. Grigorie Teologul

   

    Sf. Grigorie Teologul a fost şi el un mare părinte şi învăţător al Bisericii.  S-a născut la Arianz, lângă Cappadocia  (în Turcia de azi)  în jurul anului 329 şi a trăit până  în 390.  Interesant de precizat este faptul că tatăl său a avut iniţial credinţă păgână,  dar după   ce  s-a căsătorit cu o femeie  care provenea dintr-o familie de creştini, a pornit şi el pe calea credinţei, ajungând chiar episcop al Cetăţii Nazianz.    Copilul Grigorie  a urmat primele studii  acasă, cu părinţii săi. Ulterior, tânăr fiind,  merge  în Pont pe malul Râului Iris, la mănăstirea prietenului său, Sf. Vasile cel Mare,  petrecând mult  timp în meditaţii alături de acesta.  Între anii 350-358 este prezent pentru studii la Atena, pentru ca mai apoi să fie  pe rând hirotonit preot de către tatăl său. Următorul mare pas este cel de episcop, funcţie datorată  bunului său prieten, Vasile cel Mare.

    Se spune că Grigorie era de statură mijlocie şi avea un beteşug la un ochi din pricina unei lovituri primite de la un duşman.

    Mai târziu  renunţă la funcţia de episcop şi se retrage în localitatea sa de baştină, dedicându-se scrisului. Pe lângă lucrări teologice deosebit de valoroase, a compus şi multe poeme, dăinuind peste timp  circa 18.000 de versuri. Ca  reper de studiu a rămas tratatul său  „Despre preoţie”, în care se regăsesc multe dintre normele privitoare la  slujirea în altar.

 

Sf. Ioan Gură de Aur

  

   Cel de-al treilea personaj din triadă  a fost Sf. Ioan Gură de Aur, care s-a născut la Antiohia, în  anului 354, provenind dintr-o familie  bogată. Tatăl sau fusese dregător militar şi om de încredere al Curţii imperiale. Va rămâne însă orfan de tată încă din copilărie.  După ce şi mama s-a prăpădit, Ioan  se retrage în munţi, devenind monah. După  patru  ani petrecuţi lângă  un  bătrân sihastru, se izolează  vreme de doi ani într-o… peşteră.  În anul 386 va fi  hirotonit diacon  şi preot de către episcopul Flavian. Vreme de doisprezece ani, Ioan (supranumir „Gură de Aur”, pentru harul său oratoricesc) predică în Antiohia în fiecare duminică şi zi de sărbătoare, pentru ca în  397 să fie numit arhiepiscop al Constantinopolului.  A ctitorit numeroase aşezăminte de îngrijire a sărmanilor, bătrânilor,  bolnavilor, primind şi onorantul apelativ de  „Ambasador al săracilor”.

                                    

                              Pomeni pentru sufletele morţilor neîmpărtăşiţi

                                                      

   Tot acum, în această zi de iarnă este obiceiul creştinesc ca familia, cei apropiaţi să facă un praznic în onoarea sufletelor morților neîmpărtășiți. De asemenea, datina le cere oamenilor cu frica lui Dumnezeu să meargă la biserică pentru a asista la slujbă, după care trebuie  să dea o lumânare de pomană, existând superstiţia că în felul acesta existenţa le va  fi luminată.

   „Sărbătoarea Celor Trei Ierarhi o ținem din moşi-strămoşi, ne spunea badea Petre Bularca din Ţara Buzaielor. La noi în familie credinţa a fost la mare cinste, bunicul şi tata ne-au învăţat pe noi, cei mici pe atunci,  toate datinile. Aşa că  la rândul meu i-am povăţuit pe copiii mei şi pe nepoţi să procedeze la fel, să-i cinstească pe Ierarhii Vasile, Grigorie şi Ioan Gură de Aur, sfinţii învăţaţi.  În felul acesta vor avea sufletul împăcat, familia va fi sănătoasă şi vor avea belşug în casă. Aşa să ne ajute  bunul Dumnezeu!”

 

Datini şi superstiţii

 

    În credinţa populară ilustrele personaje evocate au fost trei doctori ce au vindecat multe boli trupeşti şi mai ales sufleteşti. În folclor există o seamă de datini şi superstiţii legate de data prăznuirii lor. Aşa se face că pe 30 ianuarie  creştinii nu ar trebui să lucreze, fiind  altminteri  în pericol de a  se accidenta, a căpăta friguri şi a avea parte numai de pagubă.  Este bine  să se  dea  o lumânare de pomană, pentru ca întreaga viaţă să fie luminată.

    În multe localităţi din judeţul Covasna, Cei Trei Ierarhi sunt consideraţi patroni ai caselor. Gospodinele prepară  colivă, şi dimineaţa familia merge la biserică. Sărbătoarea se ţine pentru ca femeile să toarcă mai cu spor peste an. Se face slujbă în onoarea sufletelor morţilor neîmpărtăşiţi.

  Odinioară  fetele nemăritate făceau vrăji pentru a li se arăta ursitul, nu lucrau în această zi şi mânâncau doar pâine şi… sare. Se crede că în această zi încolţeşte sub zăpadă grâul care a rămas neîncolţit de cu toamnă. În tradiţia populară se spune că de astăzi începe uşor-uşor să se schimbe vremea, frigul se mai domoleşte, iar pe 2 februarie, de Ziua Ursului, se va şti cât mai ţine iarna. Dacă streşinile curg, primăvara va fi friguroasă, dacă e ger, vara va fi călduroasă.

Important este să fim sănătoşi şi să respectăm tradiţiile strămoşeşti!

                                                                                          Horia C. Deliu

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail