Inspectorul școlar general al Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Covasna, prof. Kiss Imre, care a prezentat, ieri, o analiză a rezultatelor obținute de elevi la simularea națională a examenului de Bacalaureat și a Evaluării Naționale, a declarat că aceste simulări sunt benefice, reprezentând un semnal atât pentru elevi, cât și pentru dascăli.
Simularea a fost organizată la nivel național, de Ministerul Educației Naționale în perioada 11 – 13 martie. În județul Covasna, la simulare s-au înscris, în total, aproape 2500 de elevi.
Rezultatele arată că, la clasa a XI-a, din totalul celor 1235 de elevi înscriși, au fost prezenți 1060 elevi și au obținut medii de trecere 352 (33,21%), iar la clasa a XII-a, din cei 1262 înscriși, 1027 s-au prezentat, unul fiind eliminat și 441 (42, 94%) au obținut medii de trecere.
Datele IȘJ Covasna arată că, față de simulările anterioare, rezultatele sunt mai bune. De exemplu, la clasa a XII-a, la filiera teoretică, 65,01% dintre elevi au obținut medii care le-ar fi asigurat trecerea, în timp ce la simularea județeană, procentul de promovare al acestora a fost de 46,74% și de 53, 34% la simularea de anul trecut (când acești elevi erau în clasa a XI-a). Și la filiera tehnologică se constată un progres, la clasa a XII-a. De exemplu, anul trecut, la simularea națională, când erau în clasa a XI-a, procentul de promovare a fost 0,89%, la simularea județeană din acest an -1,34%, iar la simularea actuală, 2,09%. Și la filiera vocațională s-a înregistrat o creștere a promovării. Astfel, la simularea județeană din acest an, 30,57% dintre elevi au obținut note care le-ar fi asigurat trecerea, în timp ce acum, la simularea națională, 35,67% dintre elevi au obținut note ce le-ar fi asigurat trecerea.
Comparativ cu media națională, rezultatele obținute la simularea examenului de Bacalaureat, de elevii din județul Covasna, de la ambele secții (română și maghiară), sunt ușor mai ridicate. Mai exact, rezultatul la simularea națională, pe județ, a fost 42,94%, iar la nivel național, 42,15%.
Pe discipline, rezultatele arată că matematica ridică, deocamdată, cele mai mari probleme, aici, procentul fiind cel mai scăzut, însă fiind în creștere față de cel înregistrat la această disciplină, la simularea județeană.
Inspectorul școlar general a declarat că rezultatele la simulări arată un progres al elevilor față de anul anterior, însă, chiar și așa, rezultatele nu sunt, încă, mulțumitoare:
„Rezultatele nu ne încântă, dar în ceea ce privește clasa a XI-a, ne-am obișnuit cu mentalitatea elevilor și ținând cont de cele vehiculate în presă sau în organizațiile de elevi, remarcăm că unii elevi chiar nu au dat importanță deosebită acestui examen, nu au tratat cu mare seriozitate acest examen. (…). Rezultatele nu sunt surprinzătoare. Ele se apropie de anii precedenți, la simulările organizate atât în județ, cât și la nivel național”- a spus inspectorul școlar general, prof. Kiss Imre.
„Dorim să păstrăm și simularea județeană!”
Inspectorul școlar general a declarat că se dorește continuarea simulărilor județene, întrucât și acestea sunt în beneficiul elevilor.
„Pentru noi este importantă și aș vrea să menținem și simularea județeană, deși sunt elevi care nu sunt de acord cu aceasta. Eu zic că și acest tip de testare poate fi considerată ca o teză sau ca o lucrare recapitulativă la care trebuie să înveți mai serios.”- a declarat prof. Kiss Imre.
Rezultate mai slabe la liceele tehnologice
Pe școli, situația se prezintă astfel: la clasa a XI-a, pe primul loc în topul promovabilității se află Colegiul Național „Székely Mikó” Sfântu Gheorghe, cu 68,35%, apoi, Colegiul Național „Mihai Viteazul” Sfântu Gheorghe, cu 57,84%; Liceul Teoretic, în timp ce printre unitățile de învățământ cu rezultate mai slabe se numără liceele tehnologice. Mai exact, la simularea pentru elevii de clasa a XI-a, patru astfel de licee nu ar fi avut nici un elev care ar fi promovat examenul.
La clasa a XII-a, cele mai bune rezultate le-a obținut Liceul Teoretic „Mikes Kelemen” din Sfântu Gheorghe – 92,21%; apoi Colegiul Național „Székely Mikó” Sfântu Gheorghe, cu 70,51%, Liceul Teoretic „Mircea Eliade” Întorsura Buzăului – 66,25%, Liceul Teoretic „Nagy Mózes” Târgu Secuiesc- cu 63,53%, Liceul Teologic Reformat Târgu Secuiesc, cu 63,53% și Colegiul Național „Mihai Viteazul” Sfântu Gheorghe, cu 57,69%. Rezultate mai slabe s-au înregistrat, și în acest caz, la liceele tehnologice, de această dată, patru astfel de licee înregistrând promovabilitate zero.
„Rezultatele sunt o reflecție a situației din acest moment. Și anume, pot să spun, pe de-o parte, că elevii fie nu s-au pregătit suficient – și este cel mai important aspect – fie că nu au tratat cu seriozitate această simulare. (…) Acestea sunt cele mai importante constatări pe care le poate face Inspectoratul. Dar, de fapt, care este scopul acestor simulări? Scopul acestor simulări este de a pune elevul în situația de examen și cred că am reușit acest lucru. Simulările s-au derulat în condițiile identice cu cele ale examenului organizat în luna iunie – cu camere de luat vederi, cu supraveghere, cu asistenți, cu borderouri, fișe, cu absolut tot. Acest lucru este unul pozitiv. În ceea ce privește liceele tehnologice observăm procentajul foarte mic, ca de fiecare dată. Eu pot să vă spun că acest aspect demonstrează încă o dată faptul că acești elevi nu sunt interesați mai mult de latura teoretică a liceului, ci poate mai mult de cea profesională. Acest lucru dovedește că intrarea în liceu nu este condiționată de un examen real, ci poți să intri și cu note și cu medii foarte mici și apoi, peste patru ani, ne așteptăm la miracole. Școlarizând elevi la liceu, cu note peste 5 la materiile de bază, cu medii mici obținute pe parcursul celor patru ani de zile, așteptăm de la colegii profesori, miracole. Nu pot fi învinuiți dascălii, sută la sută, că din astfel de elevi, care ajung cu rezultate foarte slabe la liceu, pentru că permite sistemul, nu poți să scoți rezultate foarte bune, asemănătoare cu cele ale liceelor teoretice, peste patru ani de zile. Toți profesorii din aceste licee tehnologice depun un efort mult mai mare față de colegii din celelalte licee, unde se intră cu media 7 sau 8…”- a declarat inspectorul școlar general al IȘJ Covasna.
Acesta a recomandat elevilor, atât cei care vor susține examenul de Bacalaureat, cât și Evaluarea Națională, să se mobilizeze și să învețe conștient și conștiincios, în perioada următoare.
„Școala înseamnă a învăța. Dacă ai intrat la școală, trebuie să înveți. Mulți elevi ignoră să se pregătească temeinic, zi de zi, atât la ore, cât și la examene. Din acest motiv, se confruntă și cu probleme de concentrare, de atenție și formulează răspunsuri incorecte la cerințe chiar simple. Acest lucru se dovedește după analiza realizată de colegii inspectori, în timp. Asta, pentru că, elevii lucrează, câteodată, superficial și nu au acea pregătire, acel bagaj care să te facă sigur pe ceea ce faci. Temele de acasă – un subiect mult discutat – temele trebuie să fie rezolvate. Toți am făcut teme acasă, am lucrat. Ai un scop în viață? Trebuie să muncești pentru el și dacă vrei să te realizezi, muncești. Se pare că materia noastră este bazată pe faptul că trebuie să exersăm, trebuie să lucrăm, să ne pregătim. Dacă nu te pregătești zilnic, rezultatele sunt pe măsură. Chiar dacă este vorba despre simulare, nu trebuie ignorată! Eu zic că aceste simulări au o importanță deosebită, pentru că, din timp, poate primi fiecare elev un semnal, dar și profesorul poate primi un semnal, cu privire la nivelul de la care mai trebuie lucrat. Dacă primești un semnal de alarmă, trebuie să te mobilizezi ! Despre acest semnal de alarmă vorbesc! Sunt probleme la liceele tehnologice, dar și la liceele teoretice, deși se organizează pregătiri suplimentare, de la începutul anului școlar! Foarte puțini sunt elevii care se folosesc de această oportunitate.”- a declarat inspectorul școlar general, prof. Kiss Imre.
Ana Ciorici COSTACHE