Inspectoratul Şcolar Judeţean Covasna, în colaborare cu  Asociația Pedagogilor Români din județul Covasna și Atelierul  metodic numărul 2 din Sfântu Gheorghe, în cursul zilei de marți, 14 martie 2023  a organizat a XVI-a ediție a Simpozionului Judeţean de Creativitate Pedagogică cu tema EDUCAȚIA  PENTRU VALORI – Joc, respect și bucurie”.

La eveniment a participat inspectorul școlar general adjunct al IȘJ Covasna, doamna Luminița Bobeș, domnul Pârvu Sebastian, profesor doctor, preot paroh – director al Muzeului Prima Şcoală Românească din Brașov, doamna Demény Márta Cristina, profesor psihopedagogie specială, doamna Baubec – Felea Cristina Ioana, muzeograf PR, Muzeul Național  al Carpaților Răsăriteni precum și cadrele didactice din învățământul preșcolar – linia română.

Evenimentul s-a desfășurat în format hibrid. Din partea Ministerului Educației, ne-am bucurat de prezența online a doamnei Viorica Preda, inspector  școlar general ME.

Doamna Florica Nica, inspector pentru educație timpurie și alternative educaționale a spus în deschidere:

,,Prin  acest simpozion  am dorit să materializăm capacitățile creative ale cadrelor didactice prin acțiuni și activități concrete centrate pe analiza nevoilor reale, precum și pe valorificarea resurselor de care acestea dispun.  Simpozionul și-a propus să atragă atenția asupra importanței creativității și inovației pentru dezvoltarea personală și socială oferind cadrelor didactice posibilitatea manifestării inițiativei și creativității într-un context educațional variat și flexibil, cadru care să asigure libertatea de gândire și aplicabilitatea practică. În același timp își propune să facă cunoscute anumite preocupări științifice și didactice”.

Doamna Florica Nica a menționat că tematica simpozionului variază de la un an la altul, în funcţie de cerinţele  Scrisorii metodice elaborată de Ministerul Educaţiei  precum şi a noutăţilor cu caracter psiho-pedagogic. Tema  propusă în acest an a fost ,,Educație pentru valori- Joc, respect și bucurie” pentru că a fost lansat  Programul Național de educație pentru valori: Joc, respect și bucurie!

De ce educație pentru valori?

Pentru că cei aflați acum la vârsta copilăriei sau adolescenței vor trebui să facă alegeri în viață, iar acestea sunt extrem de importante, nu numai pentru propria fericire și stare de bine în acest moment din viața lor când sunt extrem de vulnerabili, ci și pentru viitorul lor.

Lumea de mâine va fi aproape sigur mai solicitantă decât cea de astăzi. O explozie a informației, tehnologia, problemele sociale și de mediu sporite, noi cerințe ale responsabilității civice, ritmul alert al schimbării, internaționalizarea, demografia și o nouă conștiință globală exercită noi presiuni asupra individului și a societății în ansamblu. S-au făcut progrese remarcabile în domenii esențiale ale vieții pentru oameni, dar astfel de suferințe precum poluarea, sărăcia, nedreptatea, violența și ignoranța rămân și în această lume globalizată, elemente ce nu pot fi ignorate de nimeni. Din ce în ce mai mult, acest nou concept de învățare este considerat indispensabil pentru progresul ulterior și, într-adevăr, pentru supraviețuire: EDUCAȚIA PENTRU VALORI.

Educația pentru valori trebuie concepută și realizată pentru a motiva copiii și pentru a-i implica în gândirea despre ei înșiși, despre ceilalți și despre lume, relevant și responsabil.

Scopul educației pentru valori este de a oferi principii și instrumente directoare pentru dezvoltarea unei personalități puternice, recunoscând că individul este format din dimensiuni fizice, intelectuale, emoționale și spirituale, iar obiectivele acesteia pot fi sintetizate astfel:

– Să sprijine copiii în a se gândi și a reflecta asupra diferitelor valori și asupra implicațiilor practice ale exprimării lor în raport cu ei înșiși, cu ceilalți, cu comunitatea și cu lumea în general;

– Aprofundarea înțelegerii, motivației și responsabilității în ceea ce privește luarea de decizii și  în a face alegeri cu impact pozitiv asupra propriei persoane și pe plan social;

– Să inspire copiii să-și aleagă propriile valori personale, sociale, morale și spirituale și să fie conștienți de metodele practice de dezvoltare și aprofundare a acestora;

– Să încurajeze educatorii să privească educația pentru valori ca o filozofie și mod de viață, facilitând astfel creșterea, dezvoltarea lor, astfel încât să se poată integra în comunitate, să se bucure de respectul acesteia, să aibă încredere în sine și să beneficieze de încrederea celor din jur.

Cercetările în domeniul educației au demonstrat că educația pentru valori duce către o abordare mai profundă a curriculumului și, în consecință, copiii devin mai harnici din punct de vedere academic, în școală ambianța devine mai calmă, mai pașnică, relațiile se îmbunătățesc, starea de bine a copiilor și a profesorilor se îmbunătățește, iar părinții sunt mai implicați în educația propriilor copii!

Implementarea eficientă a educației pentru valori presupune câteva elemente obligatorii:

– Educația pentru valori trebuie  privită ca un domeniu de bază al învățării, având un statut egal cu alte domenii de studiu și să fie încorporată în politici și practici de realizare a stării de bine a copiilor;

– Elaborarea unui limbaj comun în rândul personalului, copiilor și familiilor acestora pentru a descrie și preciza valorile și așteptările noastre cu privire la comportamentul copiilor;

– Personalul trebuie să fie model de comportamente și acțiuni în concordanță cu valorile promovate în rândul copiilor;

– Valorile care sunt predate în mod explicit în și în afara sălii de clasă trebuie promovate și prin alte mijloace de informare (de exemplu, adunări, jocuri sportive și de cooperare, teatru, cântece etc.);

– Educația bazată pe valori trebuie încorporată educației pentru viață, cea care implică învățarea personală profundă prin identificarea unor oportunități de învățare și dezvoltare planificate de către educatoare sau neplanificate, adică contextuale;

– Educația pentru valori trebuie promovată vizual pentru a intra în conștiința copiilor, precum și prin încurajarea și recunoașterea consecventă, verbală a fiecărei situații în care copiii au promovat valorile învățate.

Rezultatele așteptate se concretizează în comportamente care la copii se manifestă prin:

– atenție sporită în clasă și o capacitate mai mare de a lucra independent;

– asumarea mai multor responsabilități printre care și cea pentru propria învățare;

– dezvoltarea gândirii critice;

– spirit de echipă;

– dezvoltarea autonomiei și încrederii în sine.

Impactul așteptat asupra relațiilor elev-profesor/educator se reflectă în:

– relații între adulții din unitate și copii bazate pe încredere;

– grupe „democratice” în care domină interesele de grup și colaborarea;

– relații bazate pe respect datorită faptului că educatoarele oferă copiilor mai multă autonomie, permițându-le să aleagă activități de învățare;

– cadrele didactice sunt mai atente la comportamentele copiilor și observă din timp derapajele de la valori putând interveni în corectarea acestora prin organizarea de acțiuni și activități în care copiii învață să își gestioneze propriul comportament sau să rezolve conflictele care apar în relațiile cu ceilalți.

În cadrul Simpozionului Judeţean de Creativitate Pedagogică, moderat de Florica Nica și Benchea Mirela, cadrele didactice participante au  prezentat 31 de comunicări științifice susţinute de cadre didactice și invitați speciali, profesioniști, toate realizate în jurul temei din acest an, adică „Educația pentru valori”. Cadrele didactice au avut ocazia să împărtăşească informaţii şi experienţe din carieră, dar şi să se inspire din ideile de activităţi prezentate de colege și invitați.

Ρеrіоada рrеşсоlară еѕtе considerată dе сătrе ехреrțі реrіоada în care copiii se dezvoltă atât рѕіhіс cât și valoric. Integrarea acestora în іnѕtіtuţііlе рrеşсоlarе ѕоlісіtă tоatе роѕіbіlіtaţіlе lor dе adaрtarе, deoarece diferența dintre grădіnіţă şі famіlіе сеre о maі marе varіеtatе dе соnduіtе. Vârsta preșcolară este perioada cea mai plastică și cea mai favorabilă achizițiilor instrumentelor de bază a cunoașterii, comunicării, a formării trăsăturilor morale, de caracter și a pregătirii pentru viața de mai târziu. Copilul trebuie să beneficieze de atenție și în jurul acestuia să graviteze toate intervențiile formative ale educatorului, pentru a se dezvolta frumos sub actul răbdării și al cugetării pentru formarea personalității sub aspectul moral.

Educația morală, una din cele cinci dimensiuni ale educației, urmărește formarea conștiinței și a conduitei morale, ocupă un loc deosebit datorită rolului pe care îl are în integrarea copilului în societate. Morala reprezintă un complex de norme și reguli în vederea formării comportamentului subiectului uman în funcție de anumite valori, care ghidează relațiile cu sine și cu ceilalți.

Educatoarea joacă un rol important în promovarea valorilor la preșcolari, deoarece aceasta are capacitatea de a influența copiii și îi poate angaja în astfel de activități cu caracter moralizator, însă nu trebuie uitată și influența părinților în formarea conduitei morale, deoarece familia oferă oportunități de învățare în casă, locul unde copilul se naște, crește și descoperă valoarea încă de la începutul vieții.

Potrivit doamnei inspector pentru  educație timpurie și alternative educaționale, doamna Florica Nica, organizarea Simpozionului Judeţean de Creativitate Pedagogică a avut drept scop:

– Crearea și cultivarea unor practici educative de calitate de către cadrele didactice din fiecare instituție de educație timpurie, având în vedere valori sociale, morale, etice, spirituale, care stau la baza personalității umane.

– Creșterea calității educației și dezvoltarea relațiilor de comunicare și cooperare în rândul cadrelor didactice prin implicarea acestora în realizarea de materiale și instrumente didactice utile, care să promoveze modalitățile proprii de explorare, investigare și exprimare a preocupărilor științifice.

La finalul activității, a intervenit doamna Viorica Preda, Inspector Școlar General ME,  care a lăudat activitatea cadrelor didactice, a apreciat calitatea lucrărilor prezentate  în cadrul Simpozionului Județean de Creativitate. A menționat consecvența, dăruirea și implicarea  cadrelor din județul Covasna în derularea unor asemenea activități ce reprezintă un real schimb de experiență.

Doamna Muntean Loredana, președinta Asociației Pedagogilor Români din Județul Covasna a felicitat toate cadrele didactice pentru implicare, pentru lucrările creative cu abordări diferite, profesional gândite și pentru exemplele de bună practică oferite. Educația pentru valori este o temă de mare interes mai ales în aceste timpuri, în care se trag semnale de alarmă despre deriva morală în care se află societatea actuală. APR, prin proiectele pe care le inițiază, vine în sprijinul cadrelor didactice de a dezvolta valori morale, civice, patriotice, tradiționale, de un real folos tuturor factorilor implicați în demersul educațional. Mulțumim tuturor celor implicați în reușita acestui eveniment.

Educația timpurie este perioada care aduce schimbări majore în viața copilului, fiind considerată piatra de temelie în formarea, dezvoltarea și orientarea pe scară valorică a preșcolarilor.

Autori articol : Nica Florica, Benchea Mirela, Popa Adina

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail