Sfinții Martiri

În fiecare an în ziua de 9 martie se omagiază cei 40 de Sfinţi Mucenici, martiri ucişi în Cetatea Sevastiei la începuturile Creştinismului. Acest praznic se suprapune, ca multe altele din calendarul ortodox, cu o sărbătoare precreştină, când se practicau la început de primăvară  anumite sacrificii închinate zeităţilor, pentru  sănătatea oamenilor, fertilitate şi belșug.

 

Cei 40 de Martiri

Iată numele celor 40 de soldaţi creştini  care  au plătit cu viaţa crezul lor în Mântuitor: Chirion, Candid, Domnos, Isihie, Ieraclie, Smaragd, Valent, Vivian, Evnichie, Claudie, Prisc, Teodul, Eutihie, Ioan, Xantie, Ilian, Sisinie, Aghie, Aetie, Flavie, Acachie, Ecdit, Lisimah, Alexandru, Ilie, Leontie, Gorgonie, Teofil, Dometian, Gaie, Atanasie, Chiril, Sacherdon, Nicolae, Valerie, Filoctimon, Severian, Hudion, Meliton şi Aglaie.

Ei au devenit cei 40 de Sfinţi Mucenici,  care la fiecare început de primăvară, mai precis pe 9 martie,  sunt evocaţi şi cinstiţi aşa cum se cuvine.

 

Sacrificiu întru credinţă

Personajele pe care le pomenin azi au fost  soldaţi creştini în slujba  unui împărat roman  păgân pe nume  Licinius (308-324), un aprig prigonitor al creștinilor. Aflând despre credinţa oştenilor, guvernatorul Armeniei i-a silit să se închine idolilor, aşa cum se proceda în acele vremuri. Pentru că au refuzat, cei 40 au fost întemniţaţi timp de opt zile şi bătuţi cu pietre. Dar graţie  apariţiei miraculoase a unor semne divine, aceşti adepţi ai creştinimsului au fost  întăriţi în dreapta lor credinţă.

Guvernatorul i-a condamnat  în cele din urmă la moarte prin îngheţare în Lacul Sevastiei. Numai că în acea noapte s-au petrecut mari minuni: apa lacului s-a încălzit brusc, gheaţa s-a topit şi 40 de cununi strălucitoare au pogorât asupra surghiuniţilor.  Dimineaţa, deşi  fuseseră scoşi vii din lac, bărbaţilor li s-au zdrobit fluierele picioarelor, fiind lăsaţi să-şi dea ultima suflare.

Aceste întâmplări de o cruzime deosebită i-au şocat pe oamenii acelor vremuri, jertfa întru credinţă a celor 40 de martiri rămânând încrustată în memoria generaţiilor viitoare, până în ziua de azi.

 

Mucenici muntenești

 

Anul agricol tradiţional

Comemorarea  celor 40 de Sfinţi Mucenici s-a suprapus în timp cu începerea Anului agricol tradiţional şi a generat o datină rurală  care s-a păstrat până în contemporaneitate în unele sate  româneşti din Arcul Intracarpatic.

În credinţa populară  9 martie este o dată  importantă deoarece se încheie ciclul „Babelor”, fiind ultima zi a Babei Dochia care conform tradiției se transformă într-o stană de piatră. S-a confirmat din nou că am avut parte de apoape o decadă de zile capricioase, de mâine intrându-se în aşa-numitele „Zile ale Moşilor”. La țară încă se sărbatorește venirea sezonului primăvăratic. Sperăm că va fi un interval tot  mai frumos, mai cald,  după trecerea accesului hibernal cum nu am avut toată iarna, iar perioada rămasă  până la Exchinocţiul de Primăvară să fie agreabilă.

Prin părţile locului au existat  obiceiuri legate de alungarea iernii. Astfel, în unele  comune şi sate din Ţara Buzaielor se practica un ritual tradiţional de izgonire a sezonului hibernal: anume lovirea pământului cu felurite unelte  din  lemn, rostindu-se descântece ca să apară caldura şi să intre în locul ei gerul.  De asemenea,  era obiceiul de a se scoate  în faţa casei plugul, care mai întâi trebuia trecut prin foc de către fierarul  satului. Acesta era momentul ce deschidea, de fapt, ciclul muncilor de primavară, presărat cu alte datini, care astăzi s-au pierdut.

    În alte zone erau cunoscute diferite practici magice  pentru a grăbi venirea sezonului cald. Şi maghiarii organizau şi încă mai practică  procesiuni specifice de alungare a iernii, tineri mascaţi  străbătând  localitatea  în alai, cântând  şi mâzgălindu-i pe  faţă pe trecători.

Toţi invocau un anotimp agricol mai favorabil, cu belşug,  sănătate pentru gospodari şi animalele din bătătură. Unii  aprindeau focuri ritualice pe dealuri şi afumau curţile,   anexele gospodărești pentru alungarea spiritelor rele.

 

Pomenirea morţilor

 

Tot astăzi  creştinii îşi pomenesc  morţii, după Slujba  din biserică având loc împărţirea de pachete cu alimente de Post, dulciuri, fructe şi băutură.  Dar în nici un caz nu…40 de pahare de vin, cum umblă vorba în popor.  Acest obicei pitoresc  despre care a auzit toată lumea, păstrat cam pretutindeni pentru a justifica unele…libaţii masculine,  cere ca în această zi bărbaţii să bea… 40 de căni  cu vin roşu, cinstind astfel jertfa   Sfinţilor Mucenici!

Chiar dacă este  o cantitate mult prea mare pentru un om cumpătat  – fie vorba între noi – unii cheflii  mai fac excese, cică de dragul…„tradiţei”!  În mod simbolic se pot închina, acolo, câteva păhărele, deşi  se spune  în popor că „Ce-i prea mult, strică!”

Mucenici moldovenești

În  credința străbună oamenii ştiau că în această zi specială se deschid Porțile Raiului, precum şi mormintele, de aceea se oficiază în lăcaşurile de cult ortodoxe Slujbe speciale, pomenindu-se morţii.

Apoi femeile împart în curtea bisericii atât la sărmani, cât şi  la alte persoane venite la cimitir felurite pomeni.

 

Delicatese

 

S-a păstrat până în contemporaneitate datina  preparării unor dulciuri specifice zilei de 9 martie numite mucenici, în onoarea celor 40 de Sfinţi Martiri. Se  mai numesc bradoşi,  măcinici sau sfinţişori, depende de zona geografică a ţării.

Sunt colăcei  în formă de opt făcuţi din aluat,  unşi  cu miere şi nucă pisată, sau figurine din cocă  fierte în zeamă dulce,  cu nucă măcinată – delicatese culinare  foarte populare în aşezările din vechiul Regat, în  Moldova şi Oltenia.

Acest obicei a ajuns treptat şi în Ardeal, deşi nu este specific, fiind adus  de către familiile strămutate de comunişti  atunci  când s-au făcut masive mişcări ale populaţiei legate de industrializarea forţată şi atragerea mâinii de lucru ieftine din zonele sărace.

Aceste bunătăţi  se  fac şi astăzi în multe case. Sunt împletituri  coapte din aluat de cozonac, unse cu miere şi nucă. Alte prepárate  au dimensiuni mici, în formă  de opturi, fiind fierte în apă cu zahăr, scorţişoară şi nucă, simbolizând lacul în care au fost aruncaţi Sfinţii Mucenici. Înainte de a fi consumaţi în familie  s-au împărţiţi de pomană, mucenicii trebuie duşi la biserică pentru a fi binecuvântaţi.

 

                                                                                                           Horia C. Deliu

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail