Numărăm zilele și orele până ne vom bucura, dragi cititori, de  Învierea Domnului  Nostru  Iisus Hristos. Este marea Sărbătoare creştină  ce a fost precedată de un Post lung şi greu ținut de închinători.  Perioada pe care o traversăm se numeşte Săptămâna Patimilor  sau Săptămâna Mare şi  a  început în duminica Floriilor.  În Vinerea Mare  se ţine Post negru. Urmează apoi Învierea, când ne vom bucura cu toţii de Lumina Sfântă.

 

O lungă perioadă de abstinenţă și reculegere

 

După  cum se cunoaşte, mai ales  de către  populaţia mixtă din judeţul Covasna, în urmă cu o săptămână  credincioşii  de  rit catolic, reformat şi protestant au trăit momentele specifice Sfintelui Paşti, venind acum rândul ortodocşilor şi greco-catolicilor să se bucure de acest important eveniment spiritual.

Pentru cei care nu ştiu,  precizăm că noţiunea de Paşte  provine din cuvântul  ebraic „Pesah”, care înseamnă „Trecere”, făcându-se referire la drumul plin de peripeţii al Poporului ales spre Pământul  Făgăduinţei, trecând cu bine prin Marea Roşie ce s-a deschis miraculos, ajungând teferi la ţărm şi scăpând astfel  din robia Egiptului.

Paştele creştinilor a devenit Sărbătoarea Învierii Domnului, după al cărui model vor reveni la viaţă toţi cei plecaţi dintre noi. Şi iată că se apropie cu paşi repezi  momentul încheierii celui mai greu Post din an. A fost o perioadă lungă de abstinenţă și reculegere, care a netezit drumul închinătorilor pentru a se putea  bucura de Învierea Mântuitorului, petrecând  Sfintele Paşti în familie, alături de cei dragi, cu  sufletul încărcat de bucurie şi linişte.

 

Slujbe speciale

 

În fiecare seară din această săptămână au avut loc în biserici Slujbe speciale numite Denii, care ilustrează momentele dramatice legate de patimile si jertfa Mântuitorului. Două dintre slujbe au o semnificaţie aparte şi o structură deosebită.

Ne referim la Denia din Joia Patimilor, cunoscută şi ca Denia celor 12 Evanghelii, care are loc diseară. Ea  recapitulează istoria Mântuirii, începând cu Cina cea de Taină şi continuând cu prinderea Mântuitorului în Grădina Gheţimani, apoi aducerea Lui la arhiereii Ana şi Caiafa, condamnarea de către Sinedriu, judecarea de către Pilat din Pont, batjocorirea, răstignirea şi moartea, încheind cu punerea în mormânt.

În Vinerea Mare credincioşii merg cu flori la biserică  înainte de a avea loc Denia şi în cadrul unei alte Slujbe, se scoate în mijloc Sfântul Epitaf – o pânză pe care se află imprimată  Icoana punerii în mormant a lui Iisus. Acest obiect de cult este aşezat pe o masă mai înaltă, care simbolizează  Mormântul Domnului şi pe care se aşează flori. Credincioşii sărută  Evanghelia şi Crucea aşezate pe Epitaf, după  care trec pe sub masă  de trei ori, în amintirea celor trei zile în care trupul lui Hristos s-a aflat în Mormânt.

Denia de vineri se numeşte şi Prohodul Domnului,  evocând  durerea la vederea Fiului lui Dumnezeu pe Cruce, cât şi nădejdea în biruinţa Învierii. Slujba se încheie cu procesiunea de înconjurare a bisericii, care simbolizează Înmormântarea Domnului.

La final  există  obiceiul ca preotul să împartă  flori celor care au participat la Slujbă, pentru a fi puse acasă la icoane.

 

Felurite obiceiuri

 

Această perioadă plină de semnificaţii este marcată de  interesante obiceiuri populare, multe având  la origini un  caracter  profan: terminarea  curăţeniei în casă, prepararea bunătăţilor  culinare specifice (ouă roşii, drob, ciorbiţă şi friptură de miel, cozonac, pască),  înnoirea garderobei  cel puțin cu un  mic articol vestimentar, fie o pereche de încălţări, precum şi  oferirea de cadouri celor dragi, pe care le va aduce…„Iepuraşul”!

Deşi gospodinele cu experienţă ştiu acest lucru şi-l respectă cu  sfinţenie, să precizăm pentru doamnele şi domnişoarele tinere, că înroşirea ouălor este permisă   numai în Joia Mare. Se consideră  un mare păcat şi o lipsă de respect de a se face treburi casnice în Vinerea Mare, când la Biserică are loc Prohodul.

Pe lângă tradiţionalele ouă roşii, au apărut în ultimii ani  şi ouă încondeiate cu ceară,  pictate în culori pastel, având  diverse modele, cum ar fi cele cu frunze ori decorate în relief sau împodobite cu mărgele.

Mai ales în lumea satului există  anumite reguli pentru ciocnitul ouălor roşii, legate de persoana care are cinstea de a lovi primul (de obicei, bărbatul mai în vârstă), rostindu-se formula rituală, „Hristos a Înviat!” Se răspunde „Adevărat a Înviat!”   Primii care ciocnesc sunt soţul cu soţia, urmează  copiii cu mama şi tatăl,  părinţii cu celelalte rude şi invitaţii prezenţi la ospăţ în familie.

În unele aşezări româneşti din judeţul Covasna  femeile strâng după masa festivă şi aruncă mai târziu pe câmp  cojile pisate ale ouălor vopsite,   pentru ca recolta să fie bogată, ferită de dăunători. Uneori aceste coji pisate sunt adăugate şi în hrana animalelor, în ideea păstrării sănătăţi şi ferilităţii lor.

 

Sărbători Fericite!

 

Nu putem  încheia acest articol făcă a vă ura,  stimaţi cititori, zile liniştite, cu multă Lumină şi Bucurie, pe care să le serbaţi împreună cu familia, prietenii, cu toţi cei dragi.

        Paște Fericit! 

Horia C.Deliu                                                         

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail