Asociația Calea Neamului a primit Aviz Pozitiv din partea Primăriei București în vederea organizării adunării publice programată pentru duminică, 1 martie a.c., în fața Palatului Cotroceni, după ce, aceeași autoritate nu a autorizat mitingul pe care Forumul Civic al Românilor din judeţele Covasna, Harghita şi Mureş (FCRCHM) şi Asociaţia „Calea Neamului” intenţionau să îl organizeze săptămâna trecută, în data de 23 februarie.
Astfel, delegația comună a FCRCHM și a Asociației Calea Neamului din Brașov, căreia i se vor alătura și alte organizații din țară, va fi prezentă duminică, 01 martie, la ora 16.30, în fața Palatului Cotroceni, pentru a cere Instituției Prezidențiale să NU promulge legea Codului Administrativ prin care limba maghiară devine a doua limbă oficială în statul român.
Președintele Asociației Calea Neamului și, totodată, vicepreședinte al FCRCHM a arătat, pe pagina sa de socializare, care sunt argumentele forte ce „l-au mânat în luptă” împotriva aprobării Codului Administrativ: „De ce îi vom cere Instituției Prezidențiale să NU promulge legea Codului Administrativ adoptată prin Ordonanță de Urgență anul trecut? Pentru că prin această lege se pulverizează caracterul Limbii Române de unică limbă oficială, maghiara devenind practic a doua limbă oficială în statul român.
1. Acolo unde minoritatea maghiară este într-un procent mai mare de 20% sunt obligate nu numai autoritățile locale, CI ȘI serviciile deconcentrate ale ministerelor din județe, precum si instituțiile publice aflate în subordinea lor, să utilizeze limba maghiară. Așadar se extinde folosirea limbii maghiare de la nivel local, la nivel central, guvernamental.
2. Desființarea pragului de 20%.
Acolo unde procentul minoritații maghiare este MAI MIC de 20% se dă posibilitatea folosirii limbii maghiare în administrația locală, acest lucru urmând să fie dobândit prin negocierile politice de la nivelul consiliilor locale. Se extinde astfel folosirea limbii maghiare în administrația a mii de localități, unde până acum nu ar fi fost posibil acest lucru, intrându-se în dezacord cu Constituția României. Prin desființarea pragului de 20% pondere minorități naționale pentru folosirea limbii acestora în administrația locală, se permite teoretic utilizarea limbii tuturor minorităților naționale în administrație, acolo unde una sau mai multe minorități au cel puțin un consilier local. Imaginați-vă ce ghiveci lingvistic se poate crea în administațiile locale.
Unde mai este caracterul de stat național stipulat în Constituția României? Unde mai este limba română singura limbă oficială în stat? Imaginati-vă câti functinari cunoscători ai acestor limbi ale minorităților vor trebui să fie angajați.
3. Se emit de către autoritățile locale documente oficiale și în limba maghiară. Până acum documentele oficiale se emiteau exclusiv în limba română, iar acestea, dacă era cazul erau traduse și în limba maghiară. Actul tradus în limba maghiară nu era document oficial din punct de vedere juridic. Deci conform Constituției înscrisul în limba maghiară trebuie să aibă caracter de traducere, NU de act oficial.
Avocatul Poporului a sesizat la Curtea Constituțională Codul Administrativ, dar FĂRĂ să includă în sesizare aceste puncte cheie, clar anticonstituționale. Din acest motiv, CCR a declarat Codul Administrativ ca fiind constituțional, respingând sesizarea Avocatului Poporului care a inclus cu totul și cu totul alte chestiuni, mai ales din punct de vedere tehnic, nu și de fond.”
Covăsnenii care participă la această acțiune au asigurat transportul, plecarea către capitală făcându-se din fața Centrului Ecleziatic de Documentare Mitropolit „Nicolae Colan” (blocul ADAS), la ora 11.00.
Informații suplimentare la telefon: 0722 566 606.
Maria Crețu-Graur