Cei 1533 de elevi ai claselor a VIII-a au susţinut ieri proba la limba şi literatura română, prima probă prevăzută de calendarul oficial al Evaluării Naţionale 2014.
Conform datelor centralizate ale Inspectoratului Şcolar Judeţean Covasna, la prima probă a examenului de evaluare s-au înscris 1543 de elevi, din cei 2021 care au început anul şcolar în clasa a VIII-a. În iunie 2013 au participat 1622 de absolveţi de clasa a VII-a, la Evaluarea Naţională.
Subiectele de anul acesta au fost mai grele decât anii trecuţi, spun elevii – profesorii îi contrazic
Elevii de clasa a VIII-a s-au declarat nepregătiţi pentru subiecte „atât de grele”, spunând că atât anii trecuţi cât şi la simulare subiectele au fost mai uşoare şi mai simplu de rezolvat. Profesorul de limba română, Vişan Cristina, spune că în afara faptului că textul liric este necorespunzător pentru perioada în care ne aflăm, subiectele sunt accesibile şi cu o dificultate medie, care nu ar trebui să dea mari bătăi de cap elevilor: „Gradul de dificultate a subiectelor este la mijloc, iar cerinţele sunt generale, conform programei. Sigur, poate nepotrivit textul la prima vedere, o poezie, într-adevăr frumoasă şi nu foarte grea, de Minulescu, „Rânduri pentru Anul Nou”. (…) Suntem în plină vară, dar aşa au considerat cei de la Minister că trebuie să ne gândim la Anul Nou, din cauza vremii. (…) Poezia nu este dificilă, în sine, numai că aici depinde de cunoştinţe; mult mai dificilă este compunerea de la partea a doua a subiectului, în care se cerea să se prezinte o întâmplare petrecută în timpul participării la o întâlnire organizată de şcoală cu un scriitor contemporan. Eu sunt foarte curioasă cine a reuşit şi ce, să îşi imagineze o întâlnire cu un scriitor contemporan. Asta nu înseamnă că nu se poate scrie, doar că subiectul este destul de greu de abordat”, a declarat profesorul de limba română, membru al comisiei de corectură.
Elevii sunt de ală părere: „Au fost mai grele subiectele faţă de simulări. Prima compunere a fost mai complicată: trebuia să argumentăm că poezia „Rânduri pentru Anul Nou” de Ion Minulescu transmite un mesaj semnificativ, sau ceva în genul ăsta. M-am descurcat, dar a fost destul de greu. Sper să iau un 8, a fost destul de greu” a spus Adriana, elevă a Colegiului Naţional „Mihai Viteazul” din Sfântu Gheorghe. Şi colega sa Andreea a spus că prima probă a Evaluării Naţionale i-a dat bătăi de cap, totuşi crede că va lua o notă mare.
În acelaşi asentiment, însă cu un timp mai scurt alocat învăţării, alţi doi colegi de şcoală, Dorian şi Florin, aspiră doar la o notă de trecere: „Faţă de simulare mi s-a părut cam la fel. Al doilea subiect a fost mai greu, că era cu gramatică. La primul subiect e mai uşor, dar sper să iau măcar un 5, un 6. (râde) Nu m-am pregătit aşa de bine, nu prea am avut timp. La matematică cred că iau 4. E super greu la mate”, a spus Florin, elevul de clasa a VIII-a a colegiului. „Şi eu sper să iau la fel. M-am pregătit dar…”, a completat colegul său, Dorian.
Anul acesta, la primul subiect, elevii au primit un text la prima vedere – “Rânduri pentru Anul Nou”, de Ion Minulescu, pe baza căruia au avut de rezolvat cinci cerinţe: să găsească sinonime pentru trei cuvinte, să explice prezenţa unei virgule, să precizeze măsura primelor două versuri ale poeziei, să numească două trăsături ale genului liric şi să explice titlul.
La cel de-al doilea subiect, elevii au avut de rezolvat şase cerinţe pe baza unui text publicistic la prima vedere, care vizau testarea capacităţii de a înţelege un text şi cunoştinţe de gramatică. La ultimul punctul, elevii au avut de redactat o naraţiune de 80-150 de cuvinte în care să povestească o întâmplare petrecută în timpul unui eveniment organizat la şcoală, în cadrul căruia au întâlnit un scriitor contemporan.
Programul repartizării elevilor la licee
La sfârşitul examenelor din cadrul Evaluării Naţionale, elevii vor fi repartizaţi computerizat la liceele din judeţ, în funcţie de media de la Evaluarea Naţională (75%) şi ponderea notelor din ciclul gimnazial (25%).
Repartizarea computerizată în licee va avea loc în trei etape. În prima etapă de admitere se pot înscrie candidaţii din seria curentă, precum şi cei din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului şcolar 2014-2015. Astfel, în perioada 4-8 iulie, elevii vor completa opţiunile în fişele de înscriere de către absolvenţii clasei a VIII-a şi de către părinţii acestora, vor fi verificate de către diriginţi şi editate pe calculator pentru corectarea eventualelor greşeli. În data de 15 iulie va avea loc repartizarea computerizată a absolvenţilor înscrişi care şi-au exprimat dorinţa de a urma cursurile unui liceu teoretic sau tehnologic, repartizarea elevilor care doresc să urmeze un liceu vocaţional făcându-se separat, în baza unui examen de sepecialitate. În data de 16 iulie se vor afişa listele cu elevii şi liceele la care au fost repartizaţi, la şcoli şi licee, urmând ca până în data de 25 iulie elevii să îşi depună dosarele de înscriere.
Cea de-a doua etapă de admitere va avea loc în perioada 16 -31 iulie. Candidaţii care nu au participat la prima repartizare şi cei care au rămas nerepartizaţi, îşi vor competa fişele cu opţiuni, în perioada 16-21 iulie. În acest caz, repartizarea computerizată a candidaţilor din etapa a doua de admitere va avea loc în 24 iulie, urmând să fie afişate listele la şcoli şi licee, în aceeaşi zi, cu posibilitaatea de a-şi depune dosarele de înscriere la liceele la care au fost repatizaţi.
În data de 25 iulie, liceele vor transmite situaţia locurilor rămase libere în urma înscrierii candidaţilor admişi în cele două etape, iar în perioada 28-31 iulie vor fi rezolvate, de către comisia judeţeană de admitere, situaţiile speciale, respectiv cele privind candidaţii care nu şi-au depus dosarele de înscriere în termen şi cei care nu au participat la primele două etape.
În cea de-a treia etapă de admitere la liceu, în perioada 4-5 septembrie, va avea loc repartizarea repartizarea elevilor care nu au participat la nicio repartizare, care nu au fost repartizaţi în etapele anterioare, care nu s-au înscris în perioada prevăzută de metodologie sau care şi-au încheiat situaţia şcolară mai târziu.
Maricela Dan
Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail