La marii artiști ai artei europene găsim lucrări reprezentative și pe tema reînnoirii naturii, adesea asociată și cu reînnoirea spiritului uman. Primăvara, trecută prin filtrul creativității lor, a luat numeroase forme, culori și se arată în maniere specifice fiecărui autor.
Sandro Botticelli – „Primavera”, detaliu Flora
Nu știu dacă este cineva care să nu fi văzut până acum opera alegorică Primavera a lui Sandro Botticelli, o tempera pe lemn, aflată în Florența, la Uffizi. În centru o vedem pe Venus, înconjurată de Cupidon, Cele Trei Grații, Mercur, Zefir, Nimfa Clori și Flora. Cea din urmă e și cea care ne interesează pentru că e personificarea primăverii în viziunea marelui Botticelli. O redă ca pe o tânără însărcinată, îmbrăcată în flori, pe care le răspândește în lume.
Renoir, Primăvara din seria Patru anotimpuri
Această alegorie de Pierre-August Renoir se caracterizează prin gingășie și prospețime. Poate este despre sfiala cu care vine primăvara, în pas ușor și grațios. Tânăra aproape se dizolvă în fundal. Artistul face și un joc de culori calde și reci, predominând cele reci.
„Primăvara” lui Monet
Claude Monet este cunoscut pentru operele dedicate măreției naturii. Și-a petrecut mulți ani în mijlocul ei, observând-o și redând clipe. Îi plăcea să picteze „en plein air” pentru a se bucura de lumină și de culorile crude ale primăverii. Monet se muta la Argenteuil, o suburbie apropiată de malul Senei, în 1871, tocmai pentru a putea trăi în ritmul naturii. Aici pictorul a fost preocupat de modul în care amestecul de culori poate reda efectul strălucirii razelor soarelui, filtrate printre crengi. Cele două femei așezate în livadă, se contopesc cu cadrul natural. E mai importantă natura decât omul.
Alfred Sisley, „Pe lângă păduri primăvara”
Alfred Sisley s-a născut la Paris din părinți britanici și a trăit mai ales în Franța, exersând în atelierul lui Marc Gleyre din Paris și devenind membru al grupului impresionist. Sisley a pictat în principal peisaje. Aici avem un frumos cadru de primăvară, cules de pe ulița unui sat de la marginea pădurii, al cărui subiect principal sunt copacii înfloriți.
Vincent van Gogh, „Părul înflorit”
Când Vincent van Gogh ajungea în Arles, în 1888, peisajul nu era spectaculos, dar în scurt timp toți pomii îmbrăcau haina primăverii, spre încântarea artistului. Inspirat, a început să lucreze la o serie de tablouri în care să surprindă acest miracol al naturii. Se spune că Van Gogh a lucrat această pânză într-o singură zi, despre care îi scria fratelui: „Am lucrat la această pânză sub cerul deschis, perii înfloriți sub cerul albastru. Probabil cel mai bun peisaj pe care l-am realizat vreodată”. Artistul ne încântă cu o pânză în culori calde, optimiste, prin care a dorit să reflecte sublimul efemerității.
Franz von Stuck, „Sunetele primăverii”
Bucuria primăverii transpare din acest tablou plin de dinamism și bucurie, al artistului Franz von Stuck, pictor, sculptor, gravor și arhitect german. A numit-o „Sunetele primăverii” și, observând-o, aproape că le putem auzi pe cele trei tinere vesele, râzând, dansând și cântând.
„Primăvara” lui Waterhouse
Englezul John William Waterhouse a fost supranumit „prerafaelitul modern” datorită stilului cu care s-a făcut cunoscut și pe care îl putem observa și în acest tablou dedicat primăverii. Lucrările sale par basme pictate și tind doar spre frumos și sublim. Din primăvara lui Waterhouse transpare tinerețea, frumusețea și prospețimea. Cadrul desprins din viața liniștită a unui sătuc englezesc, redă o tânără frumoasă, într-o atitudine contemplativă, culegând flori într-un coș.
„Primăvara” lui Klimt
Această Primăvară a lui Gustav Klimt se găsește în stânga lojei regale din Sala de teatru a castelului Peleş. Marele artist își imaginează primăvara ca pe o fetiță ce ţine în mână o cunună de lauri. Este trasat cadrul, ca o ramă, dar fetița iese din acesta, personajul fiind un element de volum, ce se apropie de privitor. Din fundalul vegetal nu lipsesc florile primăverii. Privirea noastră e atrasă de motivul decorativ de influenţă orientală de pe drapajul cu care e îmbrăcată fetița.
„Primăvara” lui Magritte
Artistul suprarealist Rene Magritte a devenit celebru pentru opere în care percepția realității urmează alte reguli. Deseori a pictat obiecte banale în contexte bizare. Pentru asta a rămas în istoria artei. Imaginarul său a influențat Minimalismul și Pop Art-ul. Pasărea aflată în zbor este o imagine care apare deseori în operele pictorului belgian. Despre această operă, criticul de artă Jacques Meuris spunea că pasărea „din frunze și ramuri de copaci pare o delicată tapiserie. Este surprinsă planând peste o pădure alcătuită din același tip de copaci din care este alcătuit corpul ei și plutește peste un cuib aflat pe un perete din piatră”. Rezultă o imagine ce trimite la cadrul de film.
Klee, „Tufișuri primăvara”
Lucrarea care la prima vedere nu trimite neapărat cu gândul la primăvară, din cauza culorilor puternice și a vegetației redate într-un mod mai neobișnuit, este totuși un elogiu adus primăverii și aparține avangardistului Paul Klee, nu doar artist, ci și teoretician al artei.
Influențat de teoriile lui Goethe, Runge, Delacroix și Kandinsky, Klee și-a dezvoltat propria teorie a culorii, lucru ce-l putem observa și în această operă, realizată din grupaje de linii dinamice și puncte, toate în culori puternice.
Cosmina Marcela OLTEAN
Surse foto – WikiArt.org, MutualArt.com, universal-prints.de, pixels.com, arhive.com, 1st-art-gallery.com