La Primăria municipiului Sfântu Gheorghe a fost semnat vineri, 10 iunie a.c., de către primarul Antal Arpad și directorul general la Agenției de Dezvoltare Regională (ADR) Centru, Simion Crețu, cel mai mare contract de finanţare din istoria oraşului și, totodată,  unul dintre cele mai importante proiecte din Regiunea Centru semnat în cadrul Programului Operațional Regional, începând din anul 2007 până în prezent.

Contractul de finanţare vizează reducerea emisiilor de carbon în Municipiul Sfântu Gheorghe, prin investiții bazate pe Planul de Mobilitate Urbană Durabilă. Perioada de implementare a proiectului este de 36 de luni și este finanțată prin Programul Operațional Regional (POR). Valoarea sa totală se ridică la 127 de milioane de lei, din care contribuţia proprie este de 17 milioane de lei.

„Pornim acum pe un drum nou care va schimba viața cetățenilor în bine.”

Înainte de semnarea contractului, primarul Antal Arpad  a declarat:„ Fondurile europene înseamnă șansa de a trăi mai bine, șansa de a a avea o infrastructură mai bună, șansa de a avea servicii publice de o mai bună calitate. În periaoda 2007-2013 am atras foarte multe fonduri europene în domeniul infrastructurii: vorbim de  străzi, de piața centrală a orașului, în domeniul educației- modernizare de școli, în domeniul social, în domeniul mediului-vorbim de închiderea platformei de gunoi, vorbim de modernizarea rețelelor de apă și canalizare, de sănătate- vorbim de modernizarea spitalului, prin Consiului Județean s.a.m.d. Apoi intrăm într-o eră nouă și vorbim mai mult de mobilitate, vorbim de tot ce înseamnă un oraș cu aer și mai curat, cu posibilitatea de a oferi cetățenilor o infrastructură și mai bună- și pentru pietoni și pentru bicicliști, și nu în ultimul rând pornim pe un drum lung, dar care va însemna o schimbare a tot ce înseamnă transport în comun în municipiul Sf.Gheorghe. Este evident că oamenii folosesc autoturismele atâta timp cât nu poți oferi un  transport în comun civilizat, punctual și care să se oprească aproape de casele cetățenilor, este evident că oamenii vor folosi mașinile dacă nu le dăm posibilitatea să folosească bicicletele. Cred că pornim acum pe un drum nou care va schimba viața cetățenilor în bine, pornim pe un drum care va însemna că acest oraș să fie și mai curat și mai ordonat din toate punctele de vedere.”

Pentru a scoate în evidență mărimea, dpdv financiar, a contractului de finanțare semnat vineri, primarul Antal Arpad a precizat că aceasta este dublă față de valoarea impozitelor totale achitate de locuitorii municipiului, în ultimii 10 ani. „Pe ultimii 10 ani, cei 56.000 de cetățeni din orașul nostru au plătit pentru impozit pe teren, împozit pe clădiri, impozit pe autoturisme în total 60 de milioane 186 mii lei. Deci, doar prin acest proiect, lângă fiecare 1 leu plătit de cetățeni în 10 ani, punem 2 lei din bani europeni”

„De la an la an lucrurile se schimbă în bine și  orașul arată și mai frumos și mai competitiv.”

Prezent la eveniment, secretarul de stat în Ministerul Dezvoltării, Mihail Veştea, a declarat că de la an la an vede că lucrurile se schimbă în bine la Sfântu Gheorghe, iar oraşul arată mai frumos şi mai competitiv. „Îl felicit  pe domnul primar și echipa din cadrul primăriei pentru multele și importantele proiecte pe care le implementează aici, în Sf.Gheorghe. Ca un om care vin din județul alăturat (Brașov-n.red) văd că de la an la an lucrurile se schimbă în bine și că orașul arată și mai frumos și mai competitiv, și acesta  este meritul echipei din cadrul primăriei”. Acesta a menționat, totodată, că „se semnează un proiect foarte mare, din fonduri europene, pentru ca să pregătim mai bine perioada următoare, perioada 2021-2027. S-a luat decizia ca 100 de milioane de euro din asistență tehnică să fie utilizați de către autoritățile locale pentru pregătirea proiectelor pentru următoarea perioadă de proiecte. Atât consiliile județene cât și primăriile reședințe de județ pot, pe bani europeni, să pregătească proiecte pentru următoarea perioadă de programare, tocmai ca să fim mai avansați. În momentul de față suntem în faza de negociere pentru următoarea perioadă de programare. Cifrele arată bine pentru POR, de exemplu pentru regiunea centru, față de sumele pe care le are pentru POR pentru perioada 2014-2020, pentru perioada următoarea sunt estimate sume duble.”

„Acesta este cel mai mare proiect REGIO pe care l-am semnat pentru municipiul Sfântu Gheorghe.”

Vorbind  despre  proiect, director general al ADR Centru, Simion Crețu,  a precizat: „Acesta este cel mai mare proiect REGIO pe care l-am semnat pentru municipiul Sfântu Gheorghe, de când colaborăm cu edilii acestui oraș. Valoarea sa este peste valoarea cumulată a tuturor proiectelor contractate cu municipalitatea în cursul perioadei 2007-2013. Este o finanțare deosebit de importantă la nivel regional, dar și pentru tot ceea ce va însemna transport și mobilitate în municipiul Sfântu Gheorghe. Programul ambițios de reducere a poluării din oraș beneficiază de resurse publice europene, pentru diminuarea noxelor cu aproape 2.000 tone CO2. Reabilitarea căii carosabile și a trotuarelor pe nouă străzi, alături de achiziția autobuzelor electrice vor susține programul local de reducere a poluării prin transformarea transportului public în principalul sistem de transport din oraș. Sperăm ca toate aceste măsuri care vizează creșterea calității mobilității urbane – de la modernizarea mijloacelor de transport, a stațiilor și garajelor, realizarea de benzi dedicate și realizarea de piste de biciclete și noi spații pietonale – să schimbe mentalitatea publicului larg, care va fi beneficiarul final al acestor investiții”.

Realizarea investițiilor presupune achiziționarea a 6 autobuze de capacitate normală (10-12m lungime) și a 6 autobuze de capacitate medie (8-10 m), amenajarea unei piste pentru bicicliști pe digul râului Olt, între intersecția pârăului Arcuș cu drumul național DN12 și satul Chilieni, pe o lungime de peste 7km, ce va fi parte din rețeaua urbană modernizată a pistelor de biciclete, în lungime de peste 22,8km. La acestea se adaugă reabilitarea a 5,89 km de străzi și a 13,64 km trotuare, modernizarea completă a 64 de stații de autobuz, din totalul existent de 73 stații în oraș, precum și construcția unui depou pentru mijloace de transport și a unui terminal pentru transfer călători, dar și a unui pod pietonal peste Olt, în lungime de peste 200metri.

Staţiile de transport public vor fi echipate cu un afișaj de informații, un sistem de monitorizare, WiFi și vor fi instalate mai multe aparate de cumpărare a biletelor. Pentru a dezvolta transportul public inclusiv în afara orașului, la ieşirea de sud a orașului va fi construit un terminal de pasageri, unele dintre rutele actuale vor fi renovate și autobuzele vor circula pe un traseu extins. Este planificată şi crearea mai multor intersecții semaforizate controlae, introducerea unui sistem de gestionare a traficului cu un sistem de monitorizare și colectare a datelor, toate acestea urmând să permită monitorizarea în timp real a flotelor de trafic și autobuze, precum și transmiterea informațiilor către pasageri.

Pentru a facilita transportul pietonilor și al bicicliștilor, un total de 13,64 km de trotuare și 5 străzi pe care circulă transportul public vor fi reabilitate. Va fi pus în funcțiune şi un sistem de închiriere de biciclete, format din 17 stații inteligente de închiriere de biciclete, 230 de biciclete și 12 triciclete.

Potrivit reprezentantului Biroului de Imagine al Primăriei Sfântu Gheorghe,  în ultimele luni, în perioada stării de urgenţă, au fost semnate şi alte proiecte europene, care au fost prezentate în cadrul acestei conferinţe de presă.

Este vorba despre renovarea terenului din jurul lacului de la Gară. Vor fi create 29.500 mp de spații verzi pentru relaxare, vor fi amenajate alei pietonale, alei carosabile și piste de alergat și un teren de sport. Perioada de implementare a proiectului este de 14 luni.

În cartierul Ciucului va fi amenajat un parc, lângă Şcoala Generală „Gödri Ferenc”. Parcul va avea zone de promenadă, dar şi un loc de joacă pentru copii și mobilier urban. Perioada de implementare este de 16 luni.

De asemenea, atât în cartierul Ciucului, cât şi la Câmpul Frumos, vor fi realizate două terenuri de sport. Vor fi amenajate terenuri cu gazon artificial pentru minifotbal, badminton, baschet, volei, padbol, va fi amenajată o platformă pentru echipamente fitness, mese de tenis de masă, vor fi realizate trotuare, alei, platforme pietonale. Perioada de implementare a proiectului este de 18 luni.

Tot din fonduri europene, în Câmpul Frumos va fi construită o grădiniță și o creșă cu un centru de îngrijire de zi pentru 60 de copii, cu curte și loc de joacă. Clădirea fostei grădinițe nr. 7 va fi demolată pe strada Orbán Balázs, iar în schimb va fi construită o nouă clădire cu 30 de locuri. Clădirea Grădiniței „Kőrösi Csoma Sándor” va fi renovată și extinsă, noua instituție fiind destinată unui număr peste 70 de copii.

La Liceul Tehnologic „Berde Áron” vor continua lucrările de sistematizare verticală, va fi amenajată curtea interioară și facilitățile sportive care vor deservi elevii liceului. Se va realiza o nouă pistă de alergare, teren de badminton, teren de baschet, teren de handbal, se va amenaja spațiu verde și se vor monta elemente de mobilier urban.

Construcția și renovarea instituțiilor de învățământ vor avea loc în următorii 1-2 ani.

Maria CREȚU-GRAUR

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail