Se apropie finalul lui Făurar 2019 și odată cu acesta au loc ultimele două spectacole din cadrul celei de-a V-a ediții a Festivalului Internațional W.A. Mozart, organizat de Opera din municipiul de la poalele Tâmpei, cu sprijinul Consiliului Local și al Primăriei Brașov. Putem spune, încă de pe acum, că a fost o manifestare excepțională, cu un număr record de evenimente artistice. Și, ca atare, și de spectatori.
Cel mai recent moment s-a desfășurat duminică, 24 februarie a.c., dedicat special lui Dragobete – Zeul Iubirii la români – constând în Inagurarea „Salonului Muzical al Operei brașovene”. A fost o atmosferă entuziastă, de adevărată Gală, care a surprins și bucurat pe toți cei prezenți. În Încheierea Festivalului va avea loc, peste numai două zile, respectiv joi-seara, de la ora 18.30, o așteptată Premieră coregrafică: Baletul „Tanzen mit Mozart”, pe muzică genialului creator.
O bucurie a melomanilor
Nu putem să nu zăbovim asupra minunatei seri de duminică după-amiază, când un public iubitor de frumos și tradiții românești a umplut până la refuz Foaierul Operei Brașov pentru a-l sărbători pe Eroul popular Dragobete, melomanii dorind să fie prezenți la Inaugurarea „Salonului Muzical”. Este cel mai recent produs artistic gândit și transpus în realitate de managerul instituției, pianistul Ovidiu Lucian Mezei, susținut de un grup dintre valoroșii soliști ai colectivului. Așa cum a declarat pentru ziarul nostru înaintea spectacolului, noul proiect muzical va avea caracter permanent, derulându-se bilunar pe tot parcursul Stagiunii.
Primul recital din această serie a beneficiat de implicarea unor adevărate staturi ale operei, voci minunate, precum cele ale sopranei Aurelia Florian și mezzosopranei Carmen Topciu, care sunt prezente pe afișele unor prestigioase instituții muzicale din străinătate. Ele au cântat alături de la del de valoroșii lor colegi, soliștii Mihai Irimia – tenor și Alexandru Aghenie – bariton, acompaniați de pianistul Ovidiu Lucian Mezei, care a pus în valoare cu măiestria-i cunoscută o bijuterie instrumentală de colecție – pianul „Bösendorfer” intrat de curând în patrimoniul instituției.
Alături de amintitele vedete au cântat și câțiva tineri instrumentiști din Orchestra Operei: Ștefan Ignat – vioară, Tanko Gabriella – violă, Bartha Zsofia – violoncel, Andreea Dragomir – oboi, Diana Nedelea – flaut, care au oferit momente muzicale din creația mozartiană. A prezentat cu căldura și delicatețea cu care ne-a obișnuit la „Recitalurile de la ora cinci” derulate în fiecare după-amiază de miercuri la Muzeul „Casa Mureșenilor”, actrița Nora Vlad.
Am remarcat cu plăcere printre spectatori pe mai vechea noastră cunoștință, bas-baritonul Radu Pintilie (soțul distinsei soprane Aurelia Florian) venit special de la Graz pentru a fi prezent la eveniment. Efortul i-a fost răsplătit din plin…
De altfel, întreaga asistență a aplaudat și ovaționat în picioare, minute în șir, prestația excelentă a muzicienilor, elegantele și talentatele soliste primind în dar la final …buchețele de ghiocei de la admiratori.
Felicitări conducerii și artiștilor pentru reușita recitalului!!!
În seara aceasta are loc un Recital Extraordinar susținut de soprana Cristina Simionescu, prim-solistă la Opera Națională Română din Iași
Festivalul Internațional Mozart continuă cu încă un moment interesant. În această seară, de la ora 18.00, este programat un Recital Extraordinar susținut de soprana Cristina Simionescu, prim-solistă a Operei Naționale Române Iași, acompaniată la pian de Brîndușa Tudor, cadru didactic la Universitatea Națională de Muzică „G. Enescu” din Iași. Cele două protagoniste vor oferi un program integral Mozart, alcătuit din lied-uri celebre dintre care amintim: „Abendempfindung”, „An Chloe”, „Dans un bois solitaire”, „Oiseaux, și tous les ans”, „Die Zauberer”, „Die Zufriedenheit”, „Das Traumbild”, „Exsultate, Jubilate”.
Cristina Simionescu este absolventă a Secției Canto de la Liceul de Artă „Octav Băncilă” din „Dulcele Târg”, iar în 1995 încheie studiile la Academia de Arte „George Enescu” din Iași, Secția Canto. Urmează cursuri de master la aceeași instituție de învățământ superior, iar în 2004 obține titlul de Doctor în Muzică. Se specializează ulterior cu sopranele Leontina Văduva și Ileana Cotrubaș.
Din 1994 este solistă la Opera Națională Română Iași, iar din 2016 devine conf.univ.dr. la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iaşi.
De-a lungul carierei, atât ca solistă, cât și ca profesor, a obținut numeroase premii şi distincţii interne și internationale. În anul 2004, a fost distinsă cu Ordinul „Meritul Cultural” – Clasa I din partea Președinției României.
Colaborează cu Compagnia di Opera Italiana di Milano, Compania Opera Passion, Konzertdirektion Schlote – Austria, Opera Națională București, Opera Națională Română Cluj-Napoca, Opera Maghiară Cluj-Napoca, Opera Națională Română Timișoara, Opera Brașov, Teatrul Muzical „Nae Leonard” Galați, Opera Română Craiova, Filarmonica de Stat „Moldova” Iași, Filarmonica „Mihail Jora” Bacău, Filarmonica de Stat din Arad, Filarmonica „Oltenia” Craiova, Filarmonica de Stat din Oradea, Teatrul Naţional de Operă şi Balet Chişinău, Opera Stara Zagora, Compania Opera Vox.
A efectuat turnee în străinătate, în țări ca Austria, Elveția, Germania, Franța, Olanda, Belgia, Italia, Spania, Coreea de Sud, Bulgaria, Norvegia, Danemarca, Anglia cu spectacolele ”Traviata”, ”Rigoletto”, ”Barbierul din Sevilla”, ”Flautul fermecat”, ”Boema”, ”Bal mascat”, ”Nunta lui Figaro”, ”Don Pasquale”, ”Lucia di Lammermoor” etc, fiind prezentă, de asemenea, în numeroase Gale de opera și operetă.
Pianista Brîndușa Tudor, care va acompania la pian, a absolvit în anul 2002 studiile de Licență, apoi în 2003 cele de Master la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași. Este laureată a mai multor concursuri naționale de interpretare pianistică și a participat la cursuri de măiestrie interpretativă conduse de Hans Leygraf şi Martin Hughes în Austria, Andrei Gavrilov şi Andreas Henkel în Germania, Pascal Solomon în Elveţia şi Francisc László în România.
A concertat ca solistă cu orchestre simfonice din România (Iaşi, Bacău, Botoşani) şi Germania (Leutkirch, Wangen) sub bagheta unor dirijori de marcă, precum Emanuel Elenescu, George Vintilă, Ludovic Bacs, Ovidiu Bălan, Gheorghe Costin, Florin Totan, Radu Postăvaru, Atsushi Nukii (Japonia), Reiner Möckel (Germania), Michele Santorsola (Italia).
A susținut numeroase recitaluri de pian, camerale și de acompaniament, cuprinzând repertoriu ce aparține tuturor stilurilor muzicale, la Filarmonica de Stat Moldova Iași, Filarmonica Mihail Jora Bacău, Opera Română Iași, Universitatea Națională de Arte George Enescu Iași, Conservatorio di Musica „Luisa D’Annunzio” (Pescara, Italia), Filarmonica Națională „Serghei Lunchevici” (Chișinău, Republica Moldova), Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice Chișinău (Republica Moldova), biblioteci și muzee din țară și străinătate.
A colaborat ca instrumentist (pian, orgă, celestă) în Orchestra simfonică a Filarmonicii de Stat Moldova Iași, sub bagheta dirijorilor Cristian Mandeal, Sabin Păutza, Ilarion Ionescu Galaţi, Alexandru Lăscae, Marcel Verheoff (Olanda), Mark Mast şi Christina Drexel (Germania), Michael Halasz (Ungaria) etc.
În anul 2011 a obținut titlul de Doctor în Muzică susținând teza cu tema:„Sonatele pentru pian de Franz Schubert. Continuitate și înnoire”, cu distincția maximă Summa cum Laude. În prezent este lector universitar doctor la disciplinele Pian complementar și Acompaniament canto din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași.
Iubitorii de balet nu au fost uitați nici de această dată
Iar la final să povestim și despre apropiata Premieră ce va avea loc joi, 28 februarie 2019, de la ora 18.30, în Sala Operei. Se va trage după aceea cortina peste cea de-a cincea ediție a Festivalului Internațional W.A. Mozart. Ne referim spectacolul de balet „Tanzen mit Mozart”, pe muzica ilustrului compozitor austriac. Conceptul reprezentației îi aparține maestrei de balet Nermina Damian, asistentă de coregrafie fiind cunoscuta balerină Ramona Ecobici Mezei, care ne-a vorbit ieri despre munca asiduă depusă în ultimele săptămîni, adesea pînă seara târziu, de toți membri compatimentul de specialitate pentru realizarea acestei Premiere de excepție. Scenografia și costumele sunt creația unei alte prefecționiste, plasticiana Rodica Garștea, mereu novatoare, mereu dornică să-și surprindă colegii și admiratorii (printre care ne numărăm).
Dar să spicuim câteva informații prezentate de P.R.-ul Cecilia Toma, despre tema aflată în discuție. După „Degețica” (pus în scenă în 1996) și „Les Petits Riens” (2015) – singurul balet creat de Mozart – iată că maestra coregraf Nermina Damian, folosindu-se de lucrări binecunoscute ale genialului compozitor austriac, precum Simfonia nr. 35 „Haffner” și Concertul pentru pian și orchestră nr. 21, dorește să aducă în fața spectactorilor dansul ca modalitate originală de expresie. Ea a gândit momente de balet baroce, inspirată de inepuizabilul Mozart, momente pe care vă invităm să le savurați într-un spectacol unic pe scena Operei Brașov!
Își vor da concursul soliștii balet Mihaela Pop, Dorin Mirea, Diana Drăgan, împreună cu Melania Condoiu, Cristina Rotundu, Claudiu Dane, Matei Rada, Iuliana Coșeriu, Meda Enăcache, Alexandra Scriminț, Liliana Țărîncă, Anca Branea, Miruna Moldoveanu, Nicoleta Sasu, Adriana Simion, Adrian Scriminț.
***
După cum îi cunoaștem pe creatori, va fi cu siguranță un nou succes al Operei brașovene, ce va încheia în triumf Festivalul Internațional W.A. Mozart, 2019.
…Să ne revedem sănătoși la cea de-a VI-a ediție!
Horia C.Deliu