Încep pregătirile pentru înscrierea în învăţământul primar pentru anul şcolar 2018-2019. Metodologia şi calendarul au fost aprobate de ministrul Educației. Prima fază a procesului de completare și depunere a cererilor de înscriere a copiilor în învățământul primar se desfășoară între 8 și 26 martie și va fi urmată de o a doua etapă, programată între 12 și 18 aprilie (a.c.).

Metodologia şi calendarul de înscriere a copiilor în învăţământul primar pentru anul şcolar 2018-2019 au fost aprobate prin ordinul de ministru nr. 3.242/23.02.2018.

Pregătirea înscrierii

Pregătirile în vederea înscrierii au început. Pe site-ul Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Covasna, www.isj.educv.ro, a fost creată o secţiune special dedicată înscrierilor în învăţământul primar, prin intermediul căreia, părinţii şi toţi cei interesaţi vor putea afla informaţii punctuale.

Conform calendarului, în 1 martie (a.c.) se va face afișarea circumscripţiilor şcolare şi a planului de şcolarizare propus, respectiv numărul de clase pregătitoare alocate, la fiecare unitate de învăţământ, inclusiv pe site-ul acesteia, dacă există, şi pe site-ul inspectoratului şcolar. Tot atunci se va face și afişarea, Ia sediul fiecărei unităţi de învăţământ şi pe site-ul acesteia, dacă există, sau pe site-ul inspectoratului şcolar, pentru unităţile de învăţământ care nu au site propriu, a informaţiilor care permit părinţilor să cunoască activitatea specifică clasei pregătitoare din cadrul unităţii, cum ar fi: posibilitatea organizării procesului de învăţământ în cadrul unei grădiniţe aflate în structura şcolii sau în consorţiu cu şcoala, posibilitatea organizării programului Şcoala după şcoală, fotografii ale spaţiului în care se desfăşoară activitatea la clasa pregătitoare.

La aceeași dată, va fi afișat programul de evaluare a dezvoltării psihosomatice a copiilor, precum și unitățile/ instituțiile în care se realizează această evaluare, în conformitate cu prevederile din Metodologia de înscrierea copiilor în învăţământul primar pentru anul şcolar 2018-2019.

Tot în 1 martie, la sediul unităţii de învăţământ se vor afișa criteriile specifice de departajare elaborate de unitătile de învățământ și  anunţarea, prin afişare la sediul unităţii de învăţământ, a listei documentelor care să dovedească îndeplinirea criteriilor specifice de departajare.

Întâlniri cu părinții, Zile ale Porților Deschise

Conform calendarului, perioada 1- 12 martie este dedicată Zilei Porților Deschise. În fiecare unitate de învăţământ în care se desfăşoară activitatespecifică clasei pregătitoare, se va organiza o zi în care părinţii, copiii şi alte persoane interesate pot vizita spaţiile dedicate activităţilor claselor pregătitoare şi pot purta discuţii cu personalul unităţii de învăţământ implicat în această activitate. Tot în acest interval se vor organiza, în unităţile de învăţământ preşcolar, întâlniri pentru informarea şi consilierea părinţilor copiilor din grădiniţă care vor fi cuprinşi, în anul şcolar 2018-2019, în învăţământul primar.

În perioada 1-23 martie (a.c.) este programată realizarea evaluării nivelului de dezvoltare psihosomatică a copiilor pentru care Metodologia de înscrierea copiilor în învăţământul primar pentru anul şcolar 2018-2019.

Până în 26 martie (a.c.) se va comunica rezultatul evaluării dezvoltării psihosomatice a copilului, în scris, părintelui care a solicitat evaluarea.

Cine se înscrie în învățământul primar pentru anul școlar 2018-2019?

„Conform legii, învăţământul primar este învăţământ obligatoriu. Numărul de locuri care se alocă, prin cifra de şcolarizare, pentru clasa pregătitoare, în învăţământul de stat, este mai mare sau egal cu numărul copiilor care au împlinit vârsta pentru a începe învăţământul primar, asigurând astfel fiecărui copil un loc”- se arată în metodologia de înscriere a copiilor în învățământul primar, pentru anul şcolar 2018-2019.

Potrivit aceluiași document, părinţii, ai căror copii împlinesc vârsta de 6 ani până la data de 31 august 2018 inclusiv, au obligaţia de a înscrie copiii în învăţământul primar în clasa pregătitoare.

„Părinţii/ tutorii/ împuterniciţii legali ai căror copii împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2018 inclusiv, pot să-şi înscrie copiii în învăţământul primar în clasa pregătitoare, dacă dezvoltarea lor psihosomatică este corespunzătoare.”- se arată în metodologie, potrivit căreia, înscrierea acestor copii în clasa pregătitoare se face la solicitarea scrisă a părinţilor/tutorilor/împuterniciţilor legali, dacă evaluarea dezvoltării psihosomatice a acestora, făcută de specialişti, atestă pregătirea copiilor pentru parcurgerea cu succes a clasei pregătitoare.

„Părinţii copiilor care împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2018 inclusiv, care nu optează pentru înscrierea copiilor în clasa pregătitoare în anul şcolar 2018-2019, sau ai celor pentru care evaluarea menţionată arată că dezvoltarea psihosomatică nu poate asigura parcurgerea cu succes a clasei pregătitoare îşi înscriu copiii la grădiniţă, în grupa mare.”- se arată în metodologie.

Conform aceleiași surse, „în cazul în care există solicitări de înscriere în clasa pregătitoare a copiilor care împlinesc 6 ani după data de 31 decembrie 2018, inspectoratele şcolare/unităţile de învăţământ consiliază părinţii privind nevoia de a lua decizii în interesul educaţional al copilului şi informează că solicitarea nu poate fi soluţionată decât în urma evaluării dezvoltării psihosomatice care să ateste pregătirea copilului pentru parcurgerea cu succes a clasei pregătitoare. În cazul în care rezultatul evaluării arată că dezvoltarea psihosomatică nu poate asigura parcurgerea cu succes a clasei pregătitoare, copiii sunt înscrişi în grupa mare din învăţământul preşcolar. Rezultatul evaluării nu poate fi contestat.”

Evaluarea dezvoltării psihosomatice a copiilor se efectuează sub coordonarea Centrului Judeţean/al Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE/CMBRAE) în perioada 1 – 23 martie.

Perioada de desfăşurare a evaluării dezvoltării psihosomatice, precum şi adresele unităţilor/instituţiilor la care se desfăşoară evaluarea sunt stabilite de comisia judeţeană vor fi afişate la toate unităţile de învăţământ şi pe site-ul inspectoratului şcolar. Activitatea de evaluare a dezvoltării psihosomatice va fi planificată în intervalul orar 10,00-18,00, astfel încât programul de desfăşurare să sprijine accesul părinţilor la serviciile de evaluare, conform metodologiei.

Când se pot completa și depune cererile?

Prima fază a procesului de completare și depunere a cererilor de înscriere a copiilor în învățământul primar se desfășoară între 8 și 26 martie și va fi urmată de o a doua etapă, programată între 12 și 18 aprilie. Aceasta este rezervată părinților copiilor care nu au fost înscriși în prima etapă sau care nu au participat la această etapă, cererile fiind completate din nou, în funcție de locurile disponibile. Afișarea în fiecare unitate de învățământ a circumscripțiilor școlare, a planului de școlarizare propus și a numărului de clase pregătitoare se realizează în data de 1 martie.

Cererea-tip se poate completa online sau la secretariatul unității de învățământ la care părintele dorește înscrierea copilului, în interiorul perioadelor din calendarul aprobat de Ministerul Educației. Validarea cererii-tip este obligatorie și se realizează în unitatea de învățământ la care părintele dorește înscrierea, în prezența părintelui și a cel puțin unuia dintre membrii comisiei, zilnic, între orele 8 – 18:00 (luni-vineri), se arată într-un comunicat al Ministerului Educației.

„Fiecare locuinţă este arondată unei unităţi de învăţământ din proximitate – şcoala de circumscripţie. Inspectoratele şcolare judeţene, respectiv Inspectoratul Școlar al Municipiului Bucureşti au responsabilitatea organizării sau, după caz, a reorganizării circumscripţiilor. Nu în ultimul rând, inspectoratele şcolare vor soluţiona orice situaţie legată de înscrierea în învăţământul primar, în interesul educaţional al elevului şi în limitele legii.” – au transmis reprezentanții Ministerului, prin comunicatul de presă.

Potrivit aceleiași surse, circumscripţiile şcolare, planul de şcolarizare, respectiv numărul de clase pregătitoare alocate, perioada de desfăşurare a evaluării dezvoltării psihosomatice, precum şi adresele unităţilor/instituţiilor la care se desfăşoară evaluarea psihosomatică vor fi afişate pe site-urile inspectoratelor şcolare judeţene/Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti, precum şi ale unităţilor de învăţământ (dacă există).

Metodologia privind înscrierea în învățământul primar, calendarul, locuri disponibile și alte detalii vor putea fi aflate accesând site-ul ISJ Covasna, www.isj.educv.ro, la secțiunea special realizată – „Înscriere în învățământul primar – 2018”.

 Vom reveni cu informații.

Ana Ciorici Costache

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail