Prevenirea părăsirii timpurii a școlii este o provocare comună pentru sistemele de învățământ europene. Scăderea interesului pentru actul educativ, ce are loc de la o generație de elevi la alta, cât și provocările comunității necesită din partea școlii o adaptare rapidă și continuă.
Fenomenele de abandon și părăsire timpurie a școlii reprezintă realități serioase, complexe, generate de o multitudine de cauze, adesea suprapuse, care necesită, în consecință, o diversitate de modalități de abordare și combatere. Părăsirea timpurie a școlii este cel mai adesea rezultatul unei combinații de factori personali, sociali, economici, educaționali și familiali, care se conectează puternic și duc la un dezavantaj cumulativ. Astfel multe dintre motivele abandonului școlar sunt legate de efectele unor factori din afara sistemului de învățământ.
Un rol important în motivarea și menținerea elevilor în sistemul educațional revine, fără îndoială, profesorilor, mediului școlar. Este foarte important schimbul de bune practici între profesori din țări diferite, cunoașterea unor noi modalități de combatere a fenomenului de părăsire timpurie a școlii și de abandon școlar.
În acest sens, în cadrul programului ERASMUS+, șase formatori/profesori cu diverse specializări, geografie, limba și literatura română, limba engleză, psihologie, educație fizică și sport, din cadrul Casei Corpului Didactic „Csutak Vilmos” Covasna, au participat la cursul „The Use of Curricular and Extracurricular Activities to Prevent Early School Leaving” („Utilizarea activităților curriculare și extracurriculare pentru prevenirea părăsirii timpurii a școlii”), în perioada 5-13 octombrie în Torrox Costa, Spania.
Obiectivele cursului au urmărit: înțelegerea cauzelor și efectelor părăsirii timpurii a școlii, precum și tendințele europene relevante în acest domeniu; prevenirea abandonului școlar prin practicarea unor activități menite să stimuleze motivația elevilor; abordarea unor studii de caz; înțelegerea consecințelor aplicării activităților extracurriculare asupra motivării elevilor prin identificarea şi cultivarea corespondenţei optime dintre aptitudini, talente, cultivarea unui stil de viaţă civilizat, precum şi stimularea comportamentului creativ în diferite domenii.
Completându-se reciproc, activitățile educative școlare și cele extrașcolare pot fi eficiente în prevenirea abandonului școlar.
Participanții la curs au fost implicați în diverse activități, pe grupe și individuale, în vederea realizării obiectivelor propuse însușind exemple de bune practici pentru prevenirea abandonului și reducerea părăsirii timpurii a școlii. Formatorii au acordat o atenție deosebită însușirii diferitelor tehnici de învățare (tehnica „Pomodoro”, evidențierea și sublinierea), au punctat importanța comunicării și a inteligenței emoționale, importanța motivației în atingerea obiectivelor și performanțelor în etape scurte.
Astfel, dezvoltarea unui mediu de învățare stimulativ, care facilitează învățarea, încurajează gândirea critică și dezvoltarea socio-emoțională pentru susținerea potențialului tuturor elevilor reprezintă repere importante pentru combaterea și reducerea fenomenelor de abandon și părăsire timpurie a școli.
Orele de formare care s-au desfășurat în sala de clasă de la Formación Galindo au fost completate de excursii și programe culturale. Locurile deosebite ale Andaluziei, de pe de pe Costa del Sol a Spaniei, au oferite nenumărate sugestii despre cum se poate exploata specificul unei zone în timpul unor activități extracurriculare (adaptate, desigur, realităților istorice, geografice și culturale ale zonei): istoria (orașul Malaga), geografia (peștera Nerja, diverse forme de relief), casele albe tipice arhitecturii din sudul Spaniei moștenite de la arabi, gastronomia, obiceiuri și tradiții (Feria de Nerja), etc.
Programele extracurriculare pot completa excelent obiectivele educaționale, oferind elevilor oportunități suplimentare de a explora domeniile de interes, sporind în același timp motivația și sentimentul de apartenență la școală.
Aceste activități au menirea să atragă elevii, să îmbunătățească interacțiunea școală-elev și să crească motivația de implicare în activitățile educative, având pe termen lung impact pozitiv asupra prevenirii abandonului școlar.
Școala are un rol important să dezvolte la elevi sentimentul apartenenţei la un grup, să creeze un spaţiu în care se stimulează creativitatea şi iniţiativa elevilor, se urmăreşte de asemenea creşterea stimei de sine, a încrederii în forţele proprii şi a dezvoltării personale.
Pentru a putea schimba ceva ar fi suficientă îndrăzneala de a începe, exact ca în „Povestea stelelor de mare”:
„Într-o zi, un tânăr mergea pe plajă chiar înainte de ivirea zorilor. În depărtare a văzut un om bătrân ce ridica stele de mare blocate pe plajă și le arunca, cu delicatețe, înapoi în mare.
Tânărul s-a apropiat de bătrân și l-a întrebat, „De ce risipești atât de multă energie pentru a face asta, nu este o pierdere de timp?”
Bătrânul a explicat că steaua de mare eșuată ar muri dacă este lăsată în soarele dimineții.
Tânărul a exclamat: „Dar sunt mii de stele de mare. Toate eforturile tale chiar nu contează!”
Bătrânul s-a uitat la steaua de mare din mâna sa, a aruncat-o înapoi în mare, și i-a spus: „Pentru aceasta chiar a contat!”
Experiența, cunoștințele dobândite prin participarea la acest curs vor fi diseminate în cadrul activităților organizate, pe teme specifice, la Casa Corpului Didactic „Csutak Vilmos” Covasna, în cadrul cursurilor acreditate, dar vor fi dezbătute, analizate mai pe larg în cadrul unor întâlniri de lucru cu profesorii din școlile ce înregistrează o rată mare a părăsirii timpurii a școlii.
Gabriella Rusznák, profesor metodist CCD „Csutak Vilmos” Covasna