După o binemeritată vacanţă  prilejuită de Sărbătorile de Iarnă, în care artiştii Operei braşovene şi-au reînrcat energiile pozitive pentru partea a doua actualei stagiuni, în acest weekend se reia activitatea pe 2017. A fost un final de an 2016 tumultos, cu multe reprezentaţii, cu un  reuşit Festival Internaţional de Operă, Operetă şi Balet, şi un memorabil Concert Festiv (dublu) dedicat Magiei Crăciunului.

Dar de sâmbătă, 14 ianuarie a.c. de la ora 18.30,  se reia suita de evenimente săptămânale, urmând ca la finele lui Gerar să debuteze o nouă ediţie a prestigiosului  Festival Mozart.

 „Trăiască dragostea”

    Opera Brașov îşi invită spectatorii să vizioneze primul spectacol din acest an cu opereta „Silvia” de Emmerich Kálmán (Imre Kálmán). Premiera mondială a avut loc la 17 noiembrie 1915  la Teatrul  „Johann Strauss” din Viena, având la bază un libret scris de Leo Stein şi Bela Jenbach şi revăzut apoi de Békeffy István şi Kellér Dezső.

     Titlul iniţial al operetei  a fost „Trăiască dragostea” şi ea transmite peste ani farmecul unei perioade romantice a Bătrânului Continent, cunoscută sub numele de „La belle époque”. În concepţia regizoral-scenografică a versiunii braşovene, a cărei premieră a avut loc în luna iunie a anului 2012, spectacolul relevă atmosfera plină de viaţă a vechiului  cabaret unguresc, precum şi opulenţa palatelor vieneze de odinioară.  Silvia, supranumită „Prinţesa Ceardaşului” nu se adaptează într-o lume dominată de bogăţie, dar şi de convenţii, preferând să revină şi să rămână în celebrul local budapestan, în care publicul o admiră şi o aplaudă seară de seară.

 Tumultoasă poveste de amor

     Subiectul  este incitant, tipic pentru acest gen de lucrări. Pe scurt se referă la  o tumultoasă poveste de amor  dintre Silvia, o celebră cântăreață de cabaret, şi Edwin, prinț de Mittenkofer – Lowenstein. Numai că aşa cum erau principiile pe vremea aceea, o asemenea relaţie „scandaloasă” nu putea fi acceptată de  familia tânărului nobil. Cea mai vehementă se arată prințesa Cecilia, mama  lui Edwin.  Culmea e, că la rândul ei  fusese în tinereţe  o…vestită cântăreață de cabaret, dar îşi părăsise  iubitul, făcând un mariaj morganatic pentru a deveni aristocrată. 

    Ca atare, se luptă să-i despartă pe cei doi îndrăgostiţi. Chiar şi reuşeşte pentru scurtă vreme, însă Boni, Feri și Miska (prietenii  Silviei și ai lui Edwin)  izbutesc să-i trezească amintiri şi remuşcări, convingând-o în cele din urmă să-şi dea consimțământul pentru căsătoria celor doi.

    Şi astfel Silvia va deveni noua „Regină a ceardașului”.

Afiş generos

       Regia îi aparţine Andei Tăbăcaru-Hogea, asistentă de regie-Nicoleta Chirilă, scenografia şi costumele sunt  realizate de Rodica Garştea, coregrafia este semnată Ioan Dorin Coşeriu. Dirijorul Corului – Leonard Boga, iar  Orchestra va evolua sub bagheta  maestrului Dorel Munteanu.

        În rolul principal, cel al Silviei,  a fost distribuită  una dintre cele mai bune voci  ale Operei braşovene,  soprana  Valentina  Mărgăraş.  Prinţul Edwin va fi întruchipat  de tânărul şi valorosul Alexandru Aghenie, iar contesa Anastasia (Stazi) de Corina Klein. Îşi dau concursul  şi alţi valoroşi interpreţi, precum Liviu Iftene (Boni), Gabriela Hazarian (Cecilia), Nicolae Zaharia (Feri), Lorand Cristian (Miska), Mugur Curelaru (Leopold), Paul Tomescu (Generalul), Irinel Felea (Arhiducele), Aurel Aron, Cristian Dicu, Marcel Zănescu (cei trei martori), Mihaela Marele, Mariana Lazăr, Andromeda Nemeș, Anca Manea („fetițele vesele”). Își dau concursul Corul, Baletul și Orchestra Operei Brașov.

Atmosferă antrenantă

         La cererea  publicului  din zona noastră  se reia, aşadar, la început de an opereta în trei acte „Silvia” de Emmerich Kálmán, un titlu foarte îndrăgit de iubitorii genului din România, atât români, cât  şi maghiari.

   Toate componentele, adică muzica  antrenantă, dialogurile sprinţare, scenele bine gândite, cupletele hazoase,  comicul de situaţie contribuie la creearea unei atmosfere vesele, antrenenante.  Reprezentaţia a fost gândită în aşa fel încât să pună în valoare şi decorurile, realizate în culori vii, precum şi elegante costume de epocă. Nu lipsesc valsurile celebre, câteva ceardaşuri îndrăcite, toate aceste elemente constituind  „ingredientele” unui spectacol  izbutit, care la fiecare reprezentaţie s-a bucurat de o caldă primire din partea spectatorilor. Cu siguranţă aşa va fi şi de această dată.

     La început de Nou An le urăm valoroşilor artişti ai Operei Braşov mult succes!

                                                                                                           Horia C. Deliu

 

 

 

 

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail