Începutul primăverii așteptat cu nerăbdare și optimism de către noi toți sosește din punct de vedere calendaristic vineri, pe data de 1 martie, deși în mod oficial debutul celui mai frumos anotimp se consideră ziua de 20 martie 2019, când va fi primul Echinocțiu al anului.
Pentru a saluta într-un mod original acest eveniment natural, conducerea Filarmonicii brașovene (manageriată de distinsul violoncelist de talie internațională, Anton Niculescu) s-a gândit să ofere melomanilor un…„mărțișor” specific, sub forma unui Concert Simfonic Extraordinar programat pentru joi, 28 februarie a.c. de la ora 19.00, în Sala „Patria” din municipiul de sub Tâmpa.
Întâlnire cu oaspeți de seamă
Sărbătoarea muzicală amintită prilejuiteşte auditorilor întâlnirea cu doi oaspeți străini de seamă, renumitul dirijor sud-coreean Jin Baek, precum şi un virtuoz al clapelor – pianistul francez Bertrand Giraud.
Programul serii este ofertant, fiind alcătuit din Suita nr. 1 „Carmen” de Georges Bizet, Fantezia pentru pian și orchestră de Claude Debussy, Muzica de balet „Faust” (selecțiuni) de Charles Gounod – iar la final Simfonia în sol minor op. 26, creație a lui Édouard Lalo.
În cele ce urmează vom prezenta pe scurt informații despre cei trei creatori și lucrările ce vor fi prezentate în amintitul concert.
Un compozitor strălucit al perioadei romantice, Georges Bizet
Pe numele său complet Georges Alexandre César Léopold Bizet, cunoscutul compozitor s-a născut la Paris, pe 25 octombrie 1838 și decedat pe 3 iunie 1875 lângă Capitala Franței. A fost un exponent strălucit al perioadei romantice, devenit celebru mai ales datorită operei „Carmen”.
Suita nr.1 „Carmen” ce marchează deschiderea Concertului Simfonic Extraordinar de joi, 28 februarie 2019 conține Preludiu la Actul 1, Preludiu la Actul 4, Intermezzo, Preludiu Actul 3, Seguidilla, Dragonii d’Alcala, Toreadorii.
Opera „Carmen” a fost scrisă în anul 1875 și figurează în repertoriul tuturor instituților lirice din țară și din lume. Ea se găsește la loc de cinste și în repertoriul Operei brașovene, chiar în zilele următoare un colectiv artistic de aici urmând să efectueze un turneu peste hotare cu acest spectacol de top.
Capodopera menționată se bazează pe o nuvelă de Prosper Mérimée, reprezentând cea mai importantă creație a lui Georges Bizet. Interesant de semnalat este faptul că la Premiera de la Paris nu s-a bucurat de prea mult succes. Însă după moartea compozitorului, lucrarea a înregistrat un succes triumfal pe scena Operei de Stat din Viena. Pentru contemporanii autorului, trăsăturile veristice ale operei au stârnit la început indignare, întrucât acțiunea avea loc într-un mediu cu moravuri ușoare, printre țigănci, dezertori, contrabandiști. Doar toreadorul corespundea idealului unui erou adevărat al acelor vremi. Prin folosirea unor motive muzicale caracteristice, ca Habanera și Seguidilla, Bizet a deschis drumul adoptării muzicii tradiționale spaniole, care a făcut școală până în secolul al XX-lea.
Claude Debussy – Fantezia pentru pian și orchestră
Din creaţia compozitorului impresionist francez Claude Debussy, de la a cărui trecere în eternitate s-a împlinit anul trecut un secol, a fost aleasă o bijuterie muzicală – Fantezia pentru pian și orchestră. Achille-Claude Debussy (22 august 1862 – 25 martie 1918, Paris) este considerat unul dintre cei mai influenți compozitori ai Umanității, fiind creatorul unui stil inovativ, insistând pe finisarea tehnică, dar fiind sensibil și la aspectul poetic. Opera sa a constituit o evadare salutară din conceptele tradiționaliste. Să menționăm că lucrarea concertantă despre care scriem a fost considerată de unii critici ca având anumite influenţe ale altor creatori, inclusiv din folclorul javaian.
Într-adevăr, Debussy a ascultat aceste sonorități exotice la Expoziţia Universală de la Paris din 1889. Nu se ştie de ce compozitorul a dorit să retragă lucrarea în timpului repetiţiilor.
Cronicari ai vremii motivau această retragere prin faptul că Vincent d`Indy, prietenul său, se plângea că nu a avut timp pentru destule repetiţii şi că ar fi fost bine să se cânte doar prima parte. Până la urmă concertul a avut loc, dar la…un an după moartea creatorului.
Mitul faustian și Charles Gounod
Compozitorul francez Charles Gounod (17 iunie 1818 – 18 octombrie 1893) a devenit celebru în timpul vieții, dar mai cu seamă… după aceea, grație capodoperei sale Faust. Primele cunoștințe muzicale micul Charles le-a primit de la mama sa, o pianistă înzestrată, apoi a studiat și cu alți dascăli, urmând în final cursurile Conservatorului din Paris, avându-i ca profesori pe Fromental Halévy si Pierre Zimmerman.
Un subiect care l-a pasionat mereu pe muzician s-a referit la Legenda lui Faust. Acel bătrân gata să se sinucidă, care chiar înainte de a bea din cupa cu otravă, face un pact nelegiut cu diavolul pentru a se bucura din nou de dragoste și plăcerile vieții, devenind iarăși tânăr. Charles Gounod a preluat subiectul din lucrarea genială a lui Goethe, dar i-a imprimat caracteristici noi, îndepărtându-se astfel de semnificația poemului german. Persoanjele compozitorului simt mai mult decât gândesc, sunt personificări ale sentimentelor, nu ale ideilor sau aspirațiilor.
Prin opera „Faust”, Charles Gounod reușește să impună și un nou gen de spectacol liric, practicat mai ales în Franța, numit „Grand Opera”. El inovează, introducând în reprezentație și un număr de balet, devenit pretext pentru sinteza tematică a unei fantastice călătorii în lumea tenebrelor, a iluziilor și simbolurilor. Includerea tabloului coregrafic nu a făcut decât să sporească faima acestei opere atât de populare.
Édouard Lalo, ilustru crator francez de origine spaniolă
Édouard Victor Antoine Lalo (născut pe 27 ianuarie 1823, la Lille – decedat în 22 aprilie 1892, la Paris) a fost un compozitor francez de origine spaniolă. A studiat începând din anul 1833 vioara, violoncelul și compoziția la Conservatorul din orașul natal, pentru ca în 1839 să se mute la Paris.
Creația sa a cuprins opere, simfonii, concerte pentru vioară și violoncel. Era cunoscut în epocă mai mult ca violonist, ca atare a creat mai mult pentru instrumentul preferat. Au rămas în patrimoniul artistic universal o seamă de concerte valoroase ale sale pentru vioară și orchestră, dar și vestita Simfonie spaniolă, nu mai puțin celebru Concert pentru violoncel, cu o melodică de tip spaniol, un Concert rus, dar și fantezii instrumentale. De asemenea, s-a aplecat cu har asupra zămislirii unor melodii pentru voce și pian.
În încheierea serii de joi, Orhestra Sinfonică a Filarmonicii brașovene, dirijată de maestrul Jin Baek, va interpreta Simfonia în sol minor op. 26, a lui Édouard Lalo.
Dirijorul sud-coreean Jin Baek
Maestrul Jin Baek este un dirijor foarte apreciat în Asia, cât şi în întreaga lume, fiind directorul artistic al Orchestrei Festivalului din Busan, Coreea de Sud şi dirijor invitat al Orchestrei Simfonice din Tianjin, China. Din 2003 până în 2011 a fost director artistic al Orchestrei Filarmonice Masan.
A dirijat cele mai renumite orchestre din Coreea: Orchestra Simfonică Coreeană, Orchestra Simfonică KBS, Orchestra Filarmonică Busan, Orchestra Filarmonică Daegu, Orchestra Filarmonică Gwangju, Orchestra Filarmonică Masan, Orchestra Filarmonică Gangneung, Orchestra Operei din Daegu, United Korean Orchestra și așa mai departe.
Totodată s-a aflat la pupitrul unor formațiuni renumite din afara țării sale, precum Orchestra Simfonică din Bilbao şi Extremadura Symphony Orchestra (Spania), Orchestra Simfonică din San Remo (Italia), Orchestre Symphonique de Longueuil (Canada), Nordböhmischen Philharmonie (Cehia), Slovak Sinfonietta (Slovacia), Symmetry Ensemble (Germania), Garland Symphony, Las Colinas Symphony Orchestra, Symphony Arlington, CW Post Orchestra, BYU Wind Symphony, Hartt Symphony şi Hartt Contemporary Ensemble Orchestra din S.U.A.
În 2011, Jin Baek a debutat cu mare succes şi în Japonia, dirijând operele „Nunta lui Figaro”, „Elixirul dragostei”, „Lucia de Lammermoor”, „Flautul fermecat”, „Turandot”, „Cenuşăreasa”, „Carmen”, „Bărbierul din Sevilla”.
Distinsul maestru al baghetei Jin Baek a primit numeroase premii, inclusiv „Today’s Leading Musician” şi „Busan Artist Award” pentru contribuţiile sale la dezvoltarea muzicii clasice din Coreea de Sud.
A obţinut titlul de Doctor în Arte Muzicale la Academia de Stat Far Eastern Academy din Rusia, unde a studiat dirijat de Operă şi muzică simfonică cu Serghei Borschev şi titlul de Doctor în Ştiinţe Artistice de la Universitatea din Silla.
Pianistul Bertrand Giraud
Celălalt invitat este pianistul francez Bertrand Giraud. Acesta și-a obținut Diploma de studii superioare muzicale în anul 1995 cu „Mention très bien” la Conservatorul din Geneva, la clasa Dominique Merlet. A obținut, de asemenea, și o Diplomă de acompaniament vocal la Conservatorul din Paris. Principalii săi profesori au fost maestrul Bruno Canino, Colette Zerah și Aquiles Delle Vigne, fiecare lăsându-și amprenta pe evoluția sa artistică. Sub supravegherea lor, Bertrand Giraud a studiat muzica de cameră, acompaniamentul, compoziția, analiza muzicală și improvizația.
Este laureat al multor concursuri naționale și internaționale, cum ar fi „Flame”, „Chopin du Texas”, „Miloz Magin” din Italia. Prestigioasa-i carieră s-a construit pas cu pas sub semnul diversității. Solistul confirmă o trecere în revistă a colaborării cu numeroase orchestre (Filarmonica din Lodz, Lublin Phiharmonique, Karlovy Vary, Filarmonica Cehă de Nord, Orchestra Simfonică din Sodre, Orchestră provincială de Rosario etc), cât șI colaborări cu M. Canino, Pasquier, Demarquette, Flammer, Fromanger, Pierlot, Amoyal.
Bertrand Giraud este recunoscut și ca unul dintre marii producători muzicali din Europa, SUA, Canada, dar este cunoscut și în China, Coreea de Sud, Japonia, Singapore, Taiwan, Thailanda.
O primăvară frumoasă, cu cât mai multe evenimente artistice !
Directorul Filarmonicii braşovene, maestrul Anton Niculescu, a ţinut să transmită în final prin intermediul publicaţiei noastre publicului din judeţul Covasna, care participă la multe dintre manifestările artistice organizate în bătrânul burg de sub Tâmpa, o primăvară frumoasă, cu cât mai multe evenimente artistice. De asemenea, i-a invitat pe iubitorii de frumos să vină în număr cât mai mare la concertele, recitalurile, seratele muzicale, la alte manifestări deosebite organizate de Filarmonica Brașov, Sala „Patria” oferind condiții excelente de acustică și confort pentru asemenea întâlniri.
Ineditul „Mărțișor”…simfonic (cum am numit Concertul Extraordinar din 28 februarie a.c. chiar în pragul primăverii) va reprezenta un dar de suflet oferit melomanilor.
Audiție plăcută!
Horia C. Deliu