O întâlnire pe tema învățământului dual a fost organizată la finele săptămânii trecute, la sediul companiei „LRO” din Sfântu Gheorghe. La aceasta au participat reprezentanți ai companiei, ai Liceului Tehnologic „Puskas Tivadar” din municipiu, elevii clasei cu profil textil/confecții din cadrul instituției, precum și părinții ori reprezentanții legali ai acestora.

Metodologia de organizare și funcționare a învățământului dual prevede că acesta este o formă de organizare a învățământului profesional și tehnic cu patru caracteristici specifice: este organizat la inițiativa operatorilor economici interesați, în calitate de potențiali angajatori și parteneri de practică; asigură oportunități sporite de educație și formare profesională pe baza unui contract de parteneriat și a unor contracte individuale de pregătire practică, prin pregătirea practică organizată în răspunderea principală a operatorilor economici; operatorii economici asigură pregătirea practică a elevilor, bursă la nivelul celei acordate din fonduri publice și alte cheltuieli pentru formarea de calitate a elevilor; facilitează implicarea operatorilor economici în mecanismele decizionale la nivelul unității de învățământ partenere.

Conform aceluiași document, învățământul dual îndeplineşte următoarele cerinţe: a) existenţa contractului de parteneriat încheiat între unul sau mai mulţi operatori economici sau între o asociaţie /un consorţiu de operatori economici, unitatea de învăţământ şi unitatea administrativ-teritorială pe raza căreia se află unitatea şcolară, contract care stabileşte condiţiile de colaborare, drepturile şi obligaţiile părţilor, precum şi costurile asumate de parteneri; b) existenţa contractului individual de pregătire practică, încheiat între elev, respectiv părintele, tutorele sau susţinătorul legal al elevului minor, operatorul economic şi unitatea de învăţământ, contract care stabileşte drepturile şi obligaţiile părţilor; c) existenţa autorizării/ acreditării operatorilor economici implicaţi în formarea profesională prin învăţământul dual.

În metodologie se arată și că: învăţământul dual se organizează în unităţi de învăţământ de stat, particulare sau confesionale autorizate sau acreditate, în baza unui contract de parteneriat care se încheie între unul sau mai mulţi operatori economici sau asociaţie/ consorţiu de operatori economici/ clustere, unitatea de învăţământ şi unitatea administrativ teritorială pe raza căreia se află unitatea şcolară şi prin care se stabilesc condiţiile de colaborare, drepturile şi obligaţiile părţilor, precum şi costurile asumate de parteneri.

Cu privire la această formă de învățământ, directorul Liceului Tehnologic „Puskas Tivadar”, prof. ing. Demeter David, a precizat: „învățământul dual cere o seriozitate mai mare, o atitudine față de muncă mai serioasă – elevii trebuie să fie mai punctuali. În schimb, sunt pregătiți special pentru firma respectivă iar când termină școala deja au un loc de muncă.”

O noutate față de învățământul profesional o reprezintă și faptul că elevii înscriși în sistemul dual primesc lunar și  burse de studii, dintre care una din bugetul de stat, iar alta oferită de către compania în care elevul va efectua practica. Aceste burse, însă, nu se acordă pe perioada vacanțelor școlare.

Este important de știut faptul că deși, prin contract, elevii sunt obligați să efectueze stagiile de practică într-o anumită companie, la sfârșitul celor trei ani de studii  aceștia nu sunt obligați să se angajeze acolo, deși au posibilitatea de a intra în câmpul muncii direct în firma pe care deja o cunosc.

Avantajul pentru companii este faptul că, prin acest sistem, le este asigurată o forță de muncă pe termen lung, cu o investiție relativ mică, lucru foarte important, în condițiile actualelor fluctuații de personal, care uneori pun în pericol însăși existența companiilor. Riscul pe care acestea trebuie să și-l asume, este acela că o parte dintre elevii instruiți în cadrul companiei, se vor reorienta către alte domenii, ori, mai rău, către concurență. Rămâne de văzut, după absolvirea primei generații de elevi din învățământul dual, dacă balanța va înclina, la nivel local, în favoarea sau în defavoarea companiilor.

La întâlnirea de săptămâna trecută a luat parte și  managerul  firmei de confecții LRO S.R.L., Keresztes Zoltán, care a precizat faptul că au existat în trecut mai multe solicitări din partea companiilor pentru organizarea unor clase în sistem de învățământ dual, în Sfântu Gheorghe.

„Ideea noastră, bineînțeles, este să ne formăm noi forță de muncă, colaborând cu școala. Acum s-a creat cadrul legislativ , care din păcate încă nu este foarte clar, dar am zis că facem și noi așa o încercare care sperăm să ducă la rezultate. Copiii sunt în clasa a noua, deci minori, reprezentantul legal este părintele sau tutorele. Având în vedere că se vor încheia niște contracte întrecu copiii și cu școala, trebuie să fie reprezentați de părinte, respectiv de tutore. De aceea am dorit să ținem această ședință împreună cu școala și cu părinții. Nu știm în ce măsură ei au înțeles pentru ce s-au înscris. (…) Drept urmare am ținut noi să subliniem că  învățământul dual presupune destul de multă practică. Prin urmare, în firmă nu putem să îi lăsăm de capul lor, (…) deoarece trebuie respectate niște criterii interne ale firmei atât în ceea ce privește disciplina, cât și siguranța în muncă. Întotdeauna am avut elevi în practică,întotdeauna am fost deschiși și am oferit această posibilitate școlilor – să ne trimită copii în practică, mai ales cât a existat la <<Kos Karoly>> clasă de confecționeri. Deocamdată totul este în stadiul de pornire, însă noi cunoaștem învățământul dual din Germania, unde educația este foarte eficientă. Adică se realizează deja o legătură între angajator și copil, din timpul studiilor, iar copilul când termină școala are un loc de muncă unde este deja integrat.”-a precizat managerul  LRO S.R.L., Keresztes Zoltán.

În ceea ce privește activitatea efectivă a elevilor în cadrul companiei, programul de practică va fi întocmit de către școală, acesta fiind mai scurt în primul an de studii când se va pune mai mare accent pe partea teoretică, urmând ca în anii doi și trei, balanța să încline în favoarea practicii. În timpul practicii, elevii vor fi îndrumați de către personalul de specialitate al companiei, în principal de către șefii de grupă, dar vor fi însoțiți în permanență și de către un reprezentant al școlii.

Tot în cadrul Liceului Tehnologic „Puskas Tivadar” mai funcționează din acest an o jumătate de clasă, formată din 15 elevi, care vor învăța tâmplăria, la firma „Alex&Co” din Chichiș, precum și o jumătate de clasă cu profil de prelucrare a cărnii, formată din 12 elevi, ce își vor efectua stagiile de practică în cadrul companiei „Bertis” din Sfântu Gheorghe.

 

Oana-Mihaela Bărzic

 

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail