…Suntem în a doua decadă a lui Brumărel atât de prietenos, în care  pădurile s-au arămit ca într-o pânză de Corot, iar crizantemele îşi etalează splendoarea. Parcă niciodată atât de frumoase,  ca să-l parafrazăm pe meşterul Arghezi.  Era deci momentul să fie asociate, nui aşa?, şi cu armoniile…romanţei.

    Ca atare, de 47 de ani se derulează  neîntrerupt la Târgovişte în această perioadă  celebrul  Festival „Crizantema de Aur”, dedicat muzicii  fără vârstă romanţa.

   

                                        Cel mai longeviv festival muzical din România

    În săptămâna ce abia s-a încheiat a avut loc o nouă ediţie a „Crizantemei de Aur”, manifestare  de anvergură naţională, ajunsă la vârsta deplinei maturităţii.  Am urmărit-o  la faţa locului  – ca în fiecare an după ’89 – evaluând-o atent, imparţial, făcând comparaţii  cu versiunile anterioare. Şi din capul locului putem da un verdict corect: ediţia cu numărul 47  s-a dovedit una dintre cele mai izbutite  ale ultimilor ani. Felicitări tuturor!

    Ajuns  la o asemenea etate putem spune că Festivalul Naţional al Romanţei  a devenit, volens nolens, un  recordman  naţional  al  longevităţii. Cei doi mari rivali  ai săi (ne referim la galonatul  „Cerbul de Aur” de la Braşov, ca şi la veteranul  Concurs de muzică uşoară de la Mamaia) au intrat în…conservare, dacă nu cumva chiar au sucombat, organizatorii  nemaiavând  forţa financiară  să  continue.

    La Târgovişte iată că se poate! În aproape o jumătate de veac de interpretare şi creaţie  ale acestui gen muzical  de o  factură  specială,   aproape întreg patrimoniul neamului nostru în materie de romanţe   a  fost  pus în valoare, redescoprit, înnoit. Aşa cum ne-au declarat unii spectatori zilele trecute, sunt  cântece  de mare sensibilitate, în care versul şi  linia melodică se îmbină perfect, putând fi reţinute uşor  şi fredonate o viaţă întreagă.  De pildă, “Îţi mai aduci aminte doamnă” (…)

     Sigur, şi alte popoare au creaţii oarecum  asemănătoare, amintim  şansoneta, fado-ul  ori canţoneta, vechile cântece ruseşti etc,  dar pentru noi romanţa  tradiţională românească este la fel de inefabilă ca şi dorul.

  Suava romanţă  poate fi socotită un panaceu pentru momentele de restrişte ale fiecăruia dintre noi, un balsam pentru suflet.

   

Nume de legendă

 

   De-a lungul atâtor ani de existenţă  „Crizantemă de Aur”  a fost  onorată  de prezenţa  unor personalităţi de marcă ale artei lirice şi dramatice  româneşti. Amintim doar câteva nume: Ioana Radu, Mia Braia, Ileana Sărăroiu, Angela Moldovan, Gică Petrescu, Nicu Stoenescu, Paraschiv Oprea,  Ion Luican. Fie actori de renume în calitate de prezentatori sau invitaţi să susţină  recitaluri ca Ilinca Tomoroveanu, Silviu Stănculescu, Traian Stănescu, Cezara Dafinescu, George Motoi,  Mircea Albulescu, Eusebiu Stefănescu, Nataşa Rab, Ştefan Velniciuc.

     Să nu-l omitem pe mai tânărul, dar nu mai puţin talentatul comper  al ultimilor „întâmplări muzicale” , charismaticul actor  Adrian Păduraru.  La această ediţie însă au sosit forţe noi, prieteni dragi ai celui ce semnează acest reportaj. În premieră la  regalul romanţei târgoviştene  a venit redutabilul şi volubilul, Octavian Ursulescu -nume de legendă al prezentatorilor autohtoni, o profesie extrem de dificilă. L-a secondat cu graţie şi spontaneitate  o frumoasă…blondă, actriţa dr.  Alexandra  Velniciuc. Care s-a mai aflat în această postură onorantă la Târgovişte, călcând pe urmele ilustrului ei părinte.

    Să mai subliniem faptul că după Revoluţie  ne-au încântat cu talentul, pregătirea lor muzicală  solidă şi  respectul pentru arta adevărată valoroşi concurenţi  şi artişti consacraţi din Republica Moldova. Care au dus acasă peste Prut o mulţime de trofee, ca şi de această dată.  Să ne bucurăm însă că  Festivalul Romanţei  constituie  nu  doar un simbolic… pod de flori între cele două ţări-surori, ci o punte trainică a muzicii de suflet.

Noutăţi importante

    Aşa după cum ne avertizaseră membrii staff-ului în cadrul conferinţei  de presă care a precedat inaugurarea (îi amintim doar  pe Gabriel Boriga,  preşedintele  Festivalului, şi pe  Mihai Constantin Ranin,  directorul Teatrului  Municipal “Tony Bulandra” din Târgovişte)  ediţia XLVII  nu s-a mai desfăşurat în mod tradiţional  la vechea şi (actualmente)  puţin ospitaliera  Casă  de Cultură a Sindicatelor, din motive obiective. S-a căutat şi s-a găsit o locaţie de vis, parcă special  făcută  pentru romanţe. Este  o  clădire cu parfum de altădată, cochetă, curată, încălzită. Da. Nu zâmbiţi, stimaţi cititori,  pentru că furnizarea agentului termic a devenit o mare problemă pentru administratorii unor săli de  spectacole din toată ţara.

    Nu mai lungim suspansul şi precizăm că revelaţia noii „Case a romanţei”, ca să-i spunem aşa,  a fost oferită de cochetul Teatru  “Tony Bulandra” din capitala dâmvoviţeană. S-a dovedit o mutare magistrală a organizatorilor, ce merită a fi gratulaţi. Sala de spectacole  este, din păcate, de dimensiuni mai reduse, însă se pretează minunat pentru asemenea manifestri muzicale, fiind intimă şi având  o acustică perfectă.

   Iar scenograful şi regizorul M.C. Ranin, cu intuiţia şi haru-i cunoscute, a metamorfozat incinta într-un cadru ce s-a pliat perfect pe acest gen de reprezentaţie. Cine a urmărit transmisia directă de sâmbătă-seara a Galei realizată de postul de televiziune „Favorit” şi-a făcut credem o idee a rafinamentului ambianţei.

    Au mai fost elemente importante ce se cuvin trecute pe răboj. Anume, reluarea după un hiatus fortuit a Secţiuninii de Creaţie, un mare câştig al Festivalului. S-au dat două premii, adjudecate de compozitorii Ionel Bratu Voicescu, din Bucureşti, şi de   Constantin Bardan, din Iaşi. Un moment emoţionant l-a reprezentat evocarea regretatului compozitor ieşean, Titel Popovici, plecat acum patru toamne, la 72 de ani, să creeze pentru…îngeri. Una dintre multele sale romanţe rămase în sertar, a fost interpretată cu multă sensibilitate de cunoscuta solistă Silvia Goncear, din Basarabia, multilaureată la ambele Crizanteme, de Aur (de la Târgovişte) şi de Argint (sora ei mai mică (de la Chişinău).

  Sigur, nu se pot da distincţii cu toptanul, dar deşi nu au urcat pe podiumul oficial, printre favoritele  subiective ale subsemnatului s-au numărat şi noile creaţii semnate de  Marcel Iorga, „Minunile toamnei”, în interpretarea plină de sensibilitate a Domniţei Moroşanu, din Vaslui,  ca şi duioasa romanţă a Larisei Corobcean, de la Chişinău (de profesie…medic cardiolog!) intitulată „Se zămisleşte o nouă melodie”.

   Şi la Interpretare am avut câţiva favoriţi,  unul dintre ei ocupând locul III ( ieşanul Aurel Niamţu, semifinalist la „Vocea României” şi îndemnat de Horia Brenciu să abordeze cu mult curaj acest gen dificil, ceea a ce s-a şi întâmplat, urmând ca la ediţiile viitoare să ţintească mai sus), Voichiţa Regoş, din Baia Mare, autoarea unui album de romaneţe lasat în 2012 intitulat „Doar  amintiri îţi mai rămân”, ca şi redutabila interpretă Raisa Bârnaz, din Republica Moldova, ocupanta (numai !) a locului II. Pe prima poziţie s-a situat tânărul teolog Doru Emanuel  Pantazi din Constanţa.

     Iar Trofeul a  plecat din nou la…Chişinău, cum spuneam mai înainte, revenindu-i unei  graţioase   şi talentate interprete de folclor, Tatiana Jakot. Care a câştigat şi Marele Premiu la „Crizantema de Argint” în 2008. Ne-a declarat în exclusivitate după festivitatea de premiere  că este pentru prima dată la Festivalul de la Târgovişte, de felul ei fiind o învingătoare, zoda „Fecioarei” stimulând-o spre marea performanţă. A absolvit Academia de Muzică de la Chişinău şi actualmente activând  ca solist vocal în Ansamblul „Joc”.

    Design-ul şi realizarea Trofeului, ca şi statuetele ce au însoţit  celelalte premii îi aparţin  sculptorului  Cătălin Hrimiuc. Sunt   nişte splendide  opere de artă, cum avea să ne declare sporana Felicia Filip, care a primit, de asemenea, un Premiu de Excelenţă pentru implicarea activă în ultimii ani în reuşita Festivalului, atât ca preşedinte al Juriului, cât şi graţie minunatelor sale recitaluri.

 Dr. Felicia Filip preşedinte de onoare al Juriului

 

   … Pe nesimţite, mult prea repede  au trecut  nişte ani de când distinsa  soprană dr. Felicia Filip este preşedinta Juriului “Crizantemei”.  Acest  for profesionist al analizei prestaţiei concurenţilor  şi  desemnării laureaţilor  a inclus în timp nume cunoscute din aria romanţei,  folclorului, muzicii culte, compozitori, interpreţi, dirijori, poeţi, realizatori de emisiuni  radio şi TV etc., atât din România, cât şi din Basarabia, schimbându-şi  componenţa de la o ediţia la alta. Însă elementul de coeziune l-a indus  prezenţa în fruntea Juriului a marii noastre  artiste lirice, cunoscută pentru exigenţa şi imparţialitatea  sa.  Desemnarea ca preşedinte a  unui reputat  artist de operă s-a dovedit inspirată, continuându-se  peste timp o tradiţie inaugurată de Octav Enigărescu,  urmată de David Ohanesian şi Ludovic Spiess, nume de marcă ale culturii româneşti, care au asigurat un grad ridicat de profesionalism şi rigoare.

     Soprana Felicia Filip a fost desemnată anul acesta, cum spuneam,  Președinte de Onoare al Juriului. Alături de domnia sa  au judecat şi decis alte câteva personalităţi, precum  maestrul emerit, dirijorul  Voicu Enăchescu – în calitate de preşedinte -, apoi Leonid Gorceac, prim-vicepreşedinte al Uniunii Muzicologilor din Republica Moldova,  cunoscutul tenor Florin Georgescu, actriţa Florina Cercel,  conf.univ.dr. Diana Vodă Nemţeanu, şi Cristina Munteanu, director-adjunct al Centrului Judeţean de Cultură Dâmboviţa.

                                       Reluarea  Secţiunii de Creaţie, un mare câştig

    Directorul Teatrului Municipal „Tony Bulandra”  din Târgovişte, omul de artă Mihai Constantin Ranin, gazda manifestării,  a ţinut să sublinieze că  „Festivalul «Crizantema de Aur» este o manifestare de anvergură la care  ţinem cu toţii. Ne-am bucurat că am putut  că instituţia noastră a putut asigura o acustică excelentă, confortul spectatorilor, căldură, curăţenie, condiţii civilizate de vizionare a spectacolelor.    E salutar  faptul că la ediţia aceasta s-a reluat Secţiunea de Creaţie, care în ultima perioadă a lipsit. Şi din punctul de vedere al selecţiei a existat o noutate, fiind pentru prima oară când s-a  realizat în multe locuri: la Bucureşti, Iaşi, ClujNapoca, Baia Mare, Chişinău şi, evident, Târgovişte”.

                                       Concurenţi şi  vedete în recital

  

    Festivalul “Crizantema de Aur”  a avut, aşadar, în mod fericit din nou cele două  capitole tradiţionale, Interpretare şi Creaţie, luând parte peste 20 de  concurenţi.

    După emoţia firească a serilor de concurs au urmat  în partea doua recitalurile, performând câteva vedete autohotone  de primă mână, soprana Felicia Filip şi tenorul Florin Georgescu  (care au cântat şi în duet, oferind un recital alaudat cu frenezie de asistenţă), ca şi câţiva soliştii din vechea generaţie: Marina Voica, Stela Enache, Alexandru Jula. O impresie deosebită a lăsat tânărul actor şi vocalist Adrian Nour & Fraţii Zamfirescu, prezenţi în marile concursuri de la PRO TV.

    Iar în final, ne-a onorat cu prezenţa-i agreabilă şi vocea-i cunoscută  o vedetă de talie internaţională – cântăreţul italian  Francesco Napoli. Dinamicul şi simpaticul solist ne-a oferit un spectacol interactiv, aşa cum doar muzicienii de gintă latină ştiu să ofere.

Un brand onorabil

     „Crizantema de Aur” a devenit în timp emblema Târgoviştei. Sau cum se spune mai nou, este un brand onorabil.  An de an asistăm la reinventarea sa, pentru că romanţa vibrează în sufletele fiecăruia, indiferent de etate,  vrăjindu-ne cu  farmecul ei desuet. Cu încântare am constatat că, de fapt, cochetul  municipiu Târgovişte  se metamorfozează în fiecare toamnă, devenind  din vechea Cetate de scaun a Ţării Româneşti o  Cetate a… romanţei.

   …Se  cuvine să adresăm în  finalul  reportajului nostru  un cuvânt de mulţumire  staff-ului festivalului, biroului de presă, în special  dinamicei  coordonatoare şi director-adjunct al evenimentului,  Alina Dumbravă, care în ultimii  ani a  ţinut mereu  legătura cu ziariştii iubitori de romanţe din presa locală, din ţară  şi din Republica Moldova.

  …Să-i dorim, aşadar,  Festivalului  Naţional al Romanţei “Crizantema de Aur”  o viaţă  lungă în continuare, chiar dacă vicisitudinele parcă sporesc de la an la an. Numai că organizatorii –  iubitori pătimaşi ai romanţei – nu se dau bătuţi cu una, cu două.

    Spre cinstea lor! Şi bucuria numeroşilor spectatori…

                                                                                                             Horia C. Deliu

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail