Singurul Festival din România dedicat Dramaturgiei Contemporane a ajuns anul acesta la o ediţie „Semi-festivă”, ca să spunem așa, de fapt a rotunjit o cifră importantă: XXX. Sâmbătă-seara în fața unei asistențe entuziasmate s-a lăsat cortina peste o manifestare artistică reușită. Ne referim la Festivalul Internațional de Dramaturgie Contemporană, pe scurt FIDC. Evenimentul a fost organizat de Teatrul ,,Sică Alexandrescu”, având finanțarea asigurată de Primăria municipiului Brașov.
Timp de șapte zile, mai exact între 17 și 24 noiembrie 2019 eleganta incintă brașoveană „Sică Alexandrescu” a găzduit o suită de spectacole de bună calitate, prezentate de trupe cu blazon din ţară, dar și din Republica Moldova. După cum am subliniat cu satisfacție în articolul publicat la începerea competiției, selecția i-a aparținut cunoscutului regizor Cristian Ioan, adept al multiculturalității, exigenței și bunului gust. Doamne, cât m-am bucurat să nu mai aud replici vulgare, înjurături la tot pasul, să văd secvențe ce mimează sexul, așa cum – din păcate – abundă în multe reprezentații românești, urmărind succesul facil la public, rostogolindu-se tot mai jenant aidoma unui bulgăre de zăpadă.
Selecție inspirată
Publicul ce a umplut seară de seară Sala Mare a putut urmări spectacole alese cu profesionalism, cu bună credință de maestrul Cristian Ioan, care alături de actrița Viorica Geantă Chelbea (director interimar al TSA Brașov) a asigurat conducerea Festivalului.
Salutăm, de asemenea, faptul de cultură benefic prilejuit de organizarea unor manifestări adiacente în generosul foaier, cum ar fi lansări de carte, audiții radiofonice, lecturi tematice, sesiuni de autografe, chiar și un „Happening” …în pași de tago.
Au participar la FIDC XXX trupe prestigioase din țară, în special din Capitală, cât și din R. Moldova. Ne referim la Teatrul Național „I.L.Caragiale”, Teatrul „Bulandra”, Teatrul Evreisc de Stat și Teatrul „Metropolis”, toate din București, Teatrul „Szigligeti” din Oradea, Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Chișinău, precum și Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov. Acesta din urmă a participat în afara Concursului pentru a nu exista suspiciuni de „parti-pris”-uri în acordarea premiilor, cu piesa „Portugalia”. A fost, după părerea subsemantului, poate…cea mai izbutită reprezentație, meritând cu prisosință primirea caldă de care s-a bucurat din partea unei asistențe record. Regia artistică: Sorin Militaru, Scenografia: Alina Herescu. Din distribuție au făcut parte Mihai Giurițan (excelent), Ioana Predescu/Claudia Suliman,Vlad Pavel, Marius Cisar. Spectacolul „Portugalia” va avea un parcurs strălucit în actuala Stagiune, dar și în viitor. Felicitări!
Juriul, condus de renumita actriță Olga Delia Mateescu, din care au mai făcut parte Nicolae Poghirc, manager al Teatrului „Alexandru Davila” din Pitești, precum și tânărul regizor Alexandru Nagy, nu a avut o misiune facilă, fiindcă oferta a impus o departajare judicioasă.
Semnalăm tot ca o reușită colaborarea fructuoasă a instituției gazdă cu Radiodifuziunea Română, mai precis cu Teatrul Național Radiofonic București, în fiecare seară de la ora 17.00 având loc, înaintea reprezentației principale, câte o audiție cu public la Sala Sudio „Stela Popescu”.
Au fost programate piese interesante, detașându-se Premiera Absolută intitulată „Cvadratura cercului” de Ana-Maria Bamberger, urmată de audiții ale unor texte incitante, cum ar fi „Frumoasa adormită și trezită”, de Alexandra Ares, „Hronicul și Cântecul Marii Uniri”, piesă realizată după „Hronicul și Cântecul Vârstelor” de Lucian Blaga, unde autorul vorbește despre participarea sa la Marea Adunare de la Alba-Iulia, la 1 Decembrie 1918. Mai menționăm piesa radiofonică „Amintiri din Marele Război”, care a adus în prim-plan o latură profundă a operei lui George Topîrceanu. Vineri, 22 noiembrie a.c., a fost programat spectacolul-lectură „Oameni de unică folosință” de Cornel Udrea, în regia lui Cristian Ioan. Remarcăm o altă înregistrare valoroasă, anume piesa ,,Ileana-Principesă de România, Călătorie pentru Maica Alexandra”. Scenariul – Edith Negulici și Liana Ceterchi, aceasta din urmă semnând și regia. În încheierea prestigioasei manifestări teatrale la care ne referim, sâmbătă, 23 noiembrie 2019 iubitorii teatrului radiofonic au putut audia scenariul „Lumina rugului aprins” de Ion-Costin Manoliu, în regia actorului Dan Puric.
Să nu uităm nici lansările de carte: ,,Istoria filmului românesc” de prof. și cronicar de film Călin Căliman, prezentată de criticul Dana Duma, de asemenea, prestația actorului brașovean Mihai Bica cu un colaj de texte intitulat „Bărbat” din volumele: „Jurnal de cuplu” de Laurențiu-Ciprian Tudor și „gNeida” de Adrian Lesenciuc.
Au participat la Festivalul – Concurs de la Brașov, cum spunem mai înainte, trupe valoroase, care au adus spectacole de ținută. Ne vom referi pe scurt la toate. A,,,spart gheața, „La Grande magia”, pus în scenă de Elie Malka, reprezentație cu care s-a prezentat Teatrul „Bulandra” din Capitală. Trama urmează viziunea compozită a autorului, reuşind corespondenţa ideală intre viaţă şi artă, prezentând alternanța dintre râs şi lacrimi, dintre grotesc şi sublim. Distribuția i-a menționat pe cunoscuții actori Virgil Ogășanu, Răzvan Vasilescu, Camelia Maxim, Radu Amzulescu, Mirela Gorea. Teatrul Național „I.L.Caragiale” din București a venit cu comedia amară „Orchestra Titanic” de dramaturgul bulgar Hristo Boicev, traducerea Livia Nistor. Regia artistică poartă iscălitura cunoscutului realizator Felix Alexa. Într-o gară dezafectată, patru marginali ai societății, patru personaje burlești așteaptă un tren care nu oprește niciodată. În acest sens, piesa ne trimite cu gândul la celebrul text al lui Beckett. Dar, spre deosebire de acesta, aici avem de-a face cu apariția lui Harry și urcarea în tren. Către ce tărâmuri? O întrebare dureroasă pe care o ridică Hristo Boicev, cel mai cunoscut și mai jucat dramaturg bulgar al zilelor noastre. Directorul de scenă Felix Alexa creează un univers de un realism magic, potențat și de excelentul decor al Andradei Chiriac. Unii dintre cei mai cunoscuți actori ai Teatrului Național dau naștere unor nebuni tragici, un spectacol tragi-comic în care momentele muzicale răsună asemenea acordurilor intonate de Orchestra de pe Titanic, în timp ce vaporul se scufundă. Pe scenă au urcat vedetele Claudiu Bleonţ, Mihai Constantin, Mihai Călin, Tania Popa. Anticipăm prezentarea Palmaresului, pentru a spune că Trofeul FIDC 2019 i-a revenit acestei minunate reprezentații.
Miercuri, 20 noiembrie a.c. publicul a avut bucuria să se reîntâlnească cu o capodoperă a genului dramatic: piesa „Zbor deasupra unui cuib de cuci”, în montarea Teatrului „Metropolis” din Capitală. În montarea lui Victor Ioan Frunză, spectacolul beneficiază de o nouă traducere realizată de Adrian Nicolae, plus momentele de muzică în direct. Au fost distribuiți în roluri de mare substanță actorii Andrei Huțuleac, Nicoleta Hâncu/ Corina Moise, Alin Florea, Sorin Flutur… A urmat reprezentația cu titlul „Dosarele Siberiei” oferită de Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Chișinău. Piesa comemorează 70 de ani de la deportările în masă din 1949, cel mai tragic eveniment din Istoria Basarabiei. Regizorul Petru Hadârcă a montat spectacolul plecând de la memoriile a trei dintre victimele regimului sovietic. A intrat apoi în competitive un colectiv artistic cu mare poftă de câștig. Ne fereim la Teatrul orădean „Szigligeti” cu piesa „Occident Express”, dramaturgia aparținîndu-i Ágotei Bereczki. Povestea a două zone geografice, a două culturi, a fost relatată în drama lui Matei Vişniec, având de-a face cu un text care face parte din trilogia balcanică a autorului, ducând mai departe analiza ideii contopirii acestor două lumi. Regia excelentă a purtat semnătura lui Zakariás Zalán. Din distribuția numeroasă facând parte Eszter Roman, Csatlós Lóránt, Dimény Levente, Dobos Imre, Firtos Edit, Gajai Ágnes și mulți alții.
La închiderea manifestării a fost programat un adevărat regal dramatico-muzical: „Scripcarul pe acoperiş”, prezentat de Teatrul Evreiesc de Stat din București. Piesa a reprezentat unul dintre cele mai longevive musical-uri din istoria Broadwayului, devenit ulterior și un film de succes. Din 1964 încoace, „Scripcarul pe acoperiş” se joacă necontenit. Este povestea plină de umor a unei familii evreieşti din satul Anatevka, din Ucraina, aşa cum s-a petrecut ea în imaginaţia celebrului scriitor Sholom Aleichem, textul fiind adaptat pentru scenă de Joseph Stein.
Palmares 2019
Și fiindcă nu dorim să vă punem răbdarea la încercare, să prezentăm, stimați cititori, Palmaresul 2019. Dar mai înainte doresc să-i mulțumesc și pe această cale amabilei colaboratoare Diana-Flavia Stegaru, P.R. al TSA Brașov, pentru promptitudinea și acuratețea informațiior furnizate.
Ca o noutate absolută, este faptul că Trofeul a fost botezat „NESTOR”, după numele învățătorului lui Ulise. Organizatorii se speră să devină de acum înainte un „Oscar” al Teatrului românesc. Iată o idee excelentă, pe care ziarul nostru o susține și o va promova.
Marele Premiu i-a revenit Teatrul Național „I.L.Caragiale” din București pentru spectacolul ,,Orchestra Titanic”. Premiul pentru Regie: Zakariás Zalán – ,,Occident Express”. Premiul pentru Scenografie: Adriana Grand – ,,Zbor deasupra unui cuib de cuci”. Premiul pentru Cel mai bun Actor: Richard Bovnoczki – ,,Orchestra Titanic”. Premiul pentru Cea mai buna Actriță: Eszter Roman – ,,Occident Express”. Premiul Special al Juriului: Teatrul Evreiesc de Stat – ,,Scripcarul pe acoperiș”. Premiul Onorific pentru Cel mai bun Actor acordat de conducerea Festivalului: Andrei Huțuleac – ,,Zbor deasupra unui cuib de cuci”.
Sărbătoare a spiritului
Începând din anul 1978, Teatrul „Sică Alexandrescu” din Braşov a organizat această originală manifestare, dorindu-se să fie un Festival cu totul aparte, care de-a lungul timpului a dobândit notorietate şi prestigiu. Pentru cititorii covăsneni mai puţin avizaţi, să precizăm că este vorba despre singurul Festival din România dedicat exclusiv dramaturgiei contemporane. Cele mai importante spectacole pe astfel de texte, realizate în stagiunea anterioară, sunt invitate să participe la Concursul de la Braşov, reliefându-se preocupări, tendinţe, problematici ale lumii contemporane, reflectate prin textul şi spectacolul de teatru.
Important act de cultură, urmărit an de an în fiecare miez de Brumar de iubitorii Thaliei din centrul țării, Festivalul Internațional de Dramaturgie Contemporană s-a dovedit a fi o reușită, motiv pentru care trebuie adresate felicitări tuturor! Și actuala ediție a adus multă bucurie în inimile iubitorilor de teatru din zona noastră (mulţi covăsneni fiind prezenţi în sală), întrucât este o competiţie unică în peisajul dramaturgic autohton, implicând o impresionantă desfășurare de forţe artistice.
Pe parcursul celor șapte zile de Festival s-au putut viziona câteva dintre cele mai bune spectacole de teatru din România, fiind două seri „sold-out”, Ceea ce nu este puţin lucru. Stimați prieteni, care ați fost sau veți fi spectatori ai FIDC, nu ezitaţi ca pe viitor să luaţi parte la această veritabilă Sărbătoare a spiritului!
Horia C. Deliu