. . Unităţile de învățământ din județul Covasna, în special cele din mediul rural, au tot mai puțini elevi, de la un an la altul,  ca urmare a  scăderii natalităţii.

Într-o conferință de presă care a avut loc ieri, şeful Inspectoratului Şcolar Județean,  Kiss Imre,  a explicat că datorită efectivului în scădere al elevilor din satele și comunele județului Covasna, profesorii sunt nevoiți să țină ore simultane sau chiar să suspende activitatea unităților, în anumite cazuri, și să transfere elevii la școlile din alte comune.

„Ca urmare a  scăderii efectivului elevilor, pe parcursul anilor s-a ajuns să nu mai existe copii care să intre în clasele pregătitoare datorită faptului că nu există nici în grădinițe, aproximativ 30 de școli fiind  în această situație. Nu vrem să creadă cineva că noi dorim să desființăm școli. Am mai spus și cu altă ocazie că, datorită faptului că în județul nostru există predare atât în limba maternă cât și în limba română, în momentul în care intervine o scădere și rămân 2-3 copii în grădiniță, sau în școala primară, deja se ridică semne de întrebare cu privire la durata de funcționare a acestora.  Dacă nu mai există școală în aceste zone,  probabil că nici tinerii nu vor dori să se mute în aceste localități știind că nu au posibilitatea de a-și trimite copiii la grădinițe/școli. Este o problemă foarte mare, dar existența acestor unități depinde și de mediul de dezvoltare; persoanele se mută în aceste localități dacă găsesc o perspectivă în a creea o afacere, sau dacă din aceste locuri pot ajunge mai repde la locurile lor de muncă. Aceste sate rămân viabile din punctul de vedere al învățământului doar dacă sunt viabile și din punct de vedere economic.” – a spus Kiss Imre.

Potrivit acestuia, față de anul școlar în curs, când în rețeaua școlară au fost înregistrate 315 unități (grădinițe și școli) și o școlară particulară cu învățământ post – liceal, la Târgu Secuiesc, de anul următor vor exista schimbări.

„În rețea va apărea școala primară din Ruseni – Târgu Secuiesc, care a existat și până acum, însă Primaria Târgului Secuiesc nu o avea introdusă în rețea, aceasta fiind  arondată școlii gimnaziale „Molnár Józsiás”. De asemenea, începând cu anul școlar următor va reintra în rețea „Grădinița numărul 3” din Târgu Secuiesc, care în acest an școlar a fost suspendată datorită faptului că nu erau înscriși copii. Activitatea școlii primare „ Bethlen Kata” din satul Zoltan va fi suspendată pentru anul școlar următor, datorită faptului că există doar 7 copii în clasa a IV-a, care vor intra în clasa a V-a la Ghidfalău; nu există grădinițe, deci nu există continuitate. (…) La școala primară „Erdosi Szilveszter” din Comolău, comuna Reci, de care aparține  și o grădiniță, activitatea va fi suspendată ca urmare a faptului că pentru anul școlar următor ar fi existat 12 copii înscriși în școala primară, la trei nivele de studii. Având în vedere faptul că în comuna Reci efectivul elevilor din învățământul primar este în scădere, ceea ce ar fi oferit doar posibilitatea formării unor clase subefective sau chiar cu predare simultană, s-a luat decizia mutării elevilor din Comolău, la școala din comuna Reci, lucru care oferă posibilitatea formării unor clase normale, cu profesori suficienți pentru fiecare nivel de studiu în parte.” – a explicat şeful Inspectoratului Şcolar Județean Covasna.

„Dacă este cazul să renunțăm la ceva, vom renunța întâi la școlile primare”

Kiss Imre a declarat că dacă situația o va impune, prima măsură care va fi luată, în cazul în care nu vor exista suficienți copii înscriși la unitățile școlare din zonele rurale, va fi aceea de a suspenda activitatea școlilor primare, înaintea grădinițelor.

„În cazul acestor localități,  dacă este cazul să renunțăm la ceva, vom renunța întâi la școlile primare, dacă rămân doi sau trei copii și există posibilitatea să fie transferați. Există o situație similară la Măgheruș, unde avem o singură instituție de învățământ, o școală primară  care are ca secție și grădinița. În acest an școlar sunt doar 3 copii înscriși la grădiniță, aceștia fiind transportați la Lisnău. Cu toate că în anul școlar următor, la școala primară vor fi în total 7 copii înscriși, aceasta va funcționa. Este o problemă faptul că avem aceste localități, ne gândim să menținem pe cât se poate toate aceste școli, să asigurăm un învățământ de calitate,  dar  pentru asta trebuie să crească numărul copiilor, ca să putem afirma că aceste localități au un viitor.” – a menționat Kiss Imre.

Potrivit acestuia, soluția ar fi relansarea economică și o migrație a tinerilor părinți către aceste zone pentru a asigura funcționarea acestor instituții. De altfel, potrivit lui Kiss Imre, în multe dintre cazuri orele se țin în mod „simultan”, elevi ai mai multor niveluri de învățământ ținând orele împreună.

Grădinițele „Pinocchio” și  „Cenușăreasa” se vor contopi sub un singur nume

Kiss Imre a explicat că în urma unor discuții ample, Consiliul Local Sfântu Gheorghe a luat hotărârea de a stabili un singur nume pentru clădirea în care funcționează cele două grădinițe, considerând că nu are sens să existe două instituții de același fel, cu denumiri diferite „sub același acoperiș”. Potrivit acestuia, schimbarea nu va afecta numărul grupelor de copii sau modul de funcționare al instituției, copiii urmând să schimbe doar denumirea grădiniței, nu și locația propriu zisă.

De asemenea, potrivit acestuia, copiii care frecventau „Grădinița Nr. 3” din strada Oltului au fost mutați deja în sediul grădiniței cu program prelungit „Benedek Elek”, după ce s-a luat hotărârea renunțării la acea clădire.

Profesorii vor fi pregătiți pentru a preda mai multe materii la clasele simultane

Potrivit șefului Inspectoratului Şcolar Județean , pentru a facilita atât pentru elevi cât și pentru profesori acest mod de predare simultană, la clase diferite,  începând cu primăvara acestui an se vor organiza cursuri de pregătire și formare în acest sens. Acesta a menționat faptul că deja se fac înscrieri, acest tip de formare fiind în curs de acreditare.

„Am aprobat existența acestor unități de învățământ, deși nu ne încadrăm nici în numărul de posturi pentru cadrele didactice și nici în bugetul alocat.  Pentru a produce valori de calitate, în primăvara acestui an vom organiza pregătire și formare numai pentru învățătorii care predau în clasele simultane, aceștia urmând să  beneficieze  și de puncte de credite.   Dacă tot există aceste clase cu predare simultană, din primăvară toți copiii vor putea avea aceleași șanse și drepturi de a-și continua studiile și mai departe. Practic, ca să predai în astfel de clase trebuie să ai abilități speciale, deoarece într-o oră trebuie să fii atent la mai mulți copii din mai multe nivele. (…) Este foarte greu când ai 10 copii de clasa I, de exemplu, și 8 de clasa a II-a  și formezi o clasă simultană din aceste două.” – a mai spus Kiss Imre.

Elevii din Covasna vor să participe la orele de religie!

La nivelul județului, 91,73% dintre elevi au optat pentru predarea orei de religie în școlile pe care le frecventează, pentru anul școlar în curs. Conform datelor oferite de Inspectorul Școlar, au depus cereri pentru participarea la orele de religie: 95,21% dintre elevi ce aparțin de cultul  unitarian;  94,08% dintre cei de religie  reformată;  92,06% aparținând religiei romano-catolice;  90,39% aparținând religiei ortodoxe;  32,10% ce aparțin  cultului penticostal.

„La nivel județean este o cifră destul de mare, este și normal, nici nu m-aș fi așteptat la un număr mai mic, dar au depus o cerere conform legislației. Nu cei care nu doresc să învețe au depus cererile ci cei care doresc să participe la ore au fost aceia care au formulat aceste cereri. (…) Când a început acest circ cu orele de religie, nu se știa dacă vom mai preda sau nu materia în școli, era o bâlbâială. În sistem sunt foarte mulți profesori titularizați și era un semn de întrebare privitor la ce se va întâmpla cu ei, dar nimeni nu poate forța pe nimeni, pentru că înveți religia datorită convingerilor tale.” – a conchis  Kiss Imre.

Ioana Ardeleanu

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail