Interviu cu cu dr. Dietrich Bock, managerul grupului de companii Dr. Dietrich Bock&Partner Gmbh.
Conform unei recente analize realizate de Camera de Comerţ şi Indsustrie Covasna, în cursul acestui an, în judeţul nostru s-a înregistrat o scădere a numărului de firme cu capital străin. Şi totuşi, de ani de zile judeţul Covasna este printre puţinele din ţară care, datorită unei importante investiţii străine oferă de lucru unui număr mare de angajaţi, mai ales femei. Despre activitatea celebrelor fabrici de pantaloni, care au dus „în lume” numele judeţului nostru, am stat de vorbă cu
.
Rep.: De 19 ani activaţi pe piaţa românească, respectiv covăsneană, unde cu cele patru societăţi comerciale TTC, RGT, RHM şi Platanus sunteţi, după cunoştinţa mea, cel mai mare investitor străin din judeţul nostru. De ce aţi ales Covasna, şi nu altă zonă din ţară?
Iniţial, în 1992, intenţionam să facem numai un proiect la Estelnic cu maxim 250 angajaţi, dar am ajuns la concluzia că factorii de amplasare în Covasna sunt buni, şi astfel am îndrăznit să mă gândesc şi la alte proiecte. Iniţial, se viza o singură linie de fabricaţie pentru pantaloni clasici, singurul client în acel moment fiind HUGO BOSS. Ulterior locaţia din Estelnic a crescut, acum având mai mult de 700 de salariaţi, trei linii de fabricaţie şi mulţi clienţi cu renume în lumea modei. Câţiva ani mai târziu am decis deschiderea unei noi locaţii în zonă, respectiv Transilvanian Trousers Company (TTC) Sfântu Gheorghe. Aici am demarat producţia de pantaloni sport, iar în prezent, la această fabrică lucrează 220 de angajaţi. Ca urmare a diversificării producţiei, în anul 2000 a fost necesară deschiderea unei noi locaţii, Ready Garment Tehnology (RGT) Sfântu Gheorghe, în care să finisăm superior produsele noastre. Aici se folosesc procedee complexe de prespălare, vopsire şi spălare, cu utilajele de ultimă generaţie. La această societate îşi desfăşoară activitatea în jur de 170 de salariaţi. Ultima fabrică deschisă, în anul 2004, este Platanus Baraolt. Cu cei 180 de angajaţi pe care îi avem, aici facem producţia de Jeans.
Rep.: La începutul crizei economice, umbla zvonul că veţi reloca parte din producţie în ţări în care costul cu forţa de muncă este mai scăzut. Totuşi, acest lucru nu s-a întâmplat. Ce v-a determinat să rămâneţi aici?
Nu, nu am avut niciodată intenţia de a reloca producţia în alte ţări. Avem proiecte şi în Ucraina, dar acestea au început din dorinţa de a mări capacitatea de producţie. Modelul nostru de afacere se bazează pe calitate şi livrare rapidă. Aceşti parametrii se pot realiza bine în România, oamenii de aici fiind de calitate, pun suflet în tot ce fac, iar eu îi susţin continuu prin şcolarizări specifice şi programe complexe de training. De la bun început am investit în oameni, investiţia este continuă iar în urma ei avem de câştigat, împreună. Deviza firmei este „Our people, our assets” şi aş traduce acest lucru prin „Angajaţii noştri, valorile noastre”.
Rep: Cum s-a simţit criza la societăţile din România ale Grupului Bock und Partner?
Criza a dus la necesitatea de a reduce costurile, dar a şi confirmat modelul nostru de afaceri, deoarece nu am fost nevoiţi să disponibilizăm personal. A fost destul de greu, o perioadă comenzile s-au redus, dar sunt bucuros că am reuşit să-mi ţin întreg personalul. În prezent avem chiar un proiect de recrutare “în masă” şi dorim extinderea numărului de personal cu cel puţin încă 70 noi angajaţi.
Rep.: Veniţi dintr-o ţară, Germania, recunoscută pentru exigenţa cerută de patronat, la locul de muncă. Ce mentalitate aţi găsit în România, la momentul de început, cu privire la acest aspect ? S-a schimbat, între timp?
În multe domenii au fost evoluţii pozitive, dar totuşi va trebui să lucrăm şi pe viitor în acelaşi ritm pentru a ramâne competitivi. Pe viitor vom intensifica eforturile noastre, în special în formarea şi dezvoltarea personalului. Industria în care activăm este extem de dinamică, motiv pentru care încercăm să fim continuu la curent cu toate noutăţile în domeniu.
Rep.: Dacă ştiu bine, D-voastră conduceţi afacerea din România “de la distanţă”. Cum reuşiţi acest lucru? Cine sunt persoanele “de bază” din Covasna, pe mâna cărora mergeţi?
În toate companiile avem echipe competente care se ocupă de conducerea acestora. În general petrec cam 10 zile pe lună în Germania, iar restul în locaţiile grupului meu de firme. Toţi muncitorii contribuie, prin munca lor, la buna funcţionare a societăţilor, iar eu mă bazez pe angajaţii mei. De curând am extins echipa de conducere, iar cunoştinţele, educaţia şi experienţa echipei corespunde standardelor unei companii internaţionale.
Rep.: În cele patru fabrici lucrează, preponderent, persoane tinere. Cât de mult ajută… sau nu, tinereţea lor? Cât de uşor sau cât de greu este să lucrezi cu tineri?
Avem şi angajaţi trecuţi de prima tinereţe. Mulţi dintre ei lucrează încă de la înfiinţarea firmei, de acum 19 ani. Pentru mulţi RHM Pants sau TTC este, şi după atâţia ani, primul loc de muncă. Definitorii sunt, însă, motivaţia şi calificarea angajatilor care este independentă de vârstă. Angajaţii noştri au unul din cele mai înalte nivele de calificare, din domeniu. Promovăm angajarea tinerilor, ne ocupăm de formarea lor profesională încă de pe băncile şcolii iar în acest sens avem parteneriate cu şcolile de profil din zonă.
Rep.: Judeţul Covasna este recunoscut ca “Valea pantalonilor” datorită numărului mare de societăţi care lucrează în lohn, pe acest segment de piaţă. De ce ar veni cineva să lucreze la TTC, RGT, RHM şi Platanus şi nu la o altă societate de profil?
Modelul nostru de afaceri oferă stabilitate pentru locurile de muncă ale angajaţilor nostri. Adiţional oferim un pachet de salarizare atractiv, care promovează calitatea şi eficienţa, şi nu în ultimul rând un colectiv bun de muncă, la toate nivelele. “Valea pantalonilor” sau “Valley of trousers “ în prezent se identifică cu noi, fiindcă producem şi articole pentru piaţa internă, sub acest nume. Am lansat această linie de producţie pentru piaţa internă, datorită cererii pe care am simţit-o, pe plan local. Producţia de bază se exportă, se lucrează în sistemul lohn, dar şi în sistem full-business. Clienţii noştrii sunt de top, sunt nume celebre cum ar fi: LEITHAUSER, STRELLSON, NIKATEX, BUGATTI, ITALPANT, HILTL, BOSS, WILLY BOGNER, RENE LEZARD, DRESSMASTER GMBH.
Rep.: La Estelnic şi Baraolt aveţi salariaţi din mediul rural, care trebuie să împartă munca de la fabrică, cu cea de la câmp. Aţi reuşit să găsiţi o formulă, de comun acord, pentru a le înlesni munca, în momentele “de vârf” din agricultură?
Aceste probleme au existat, în trecut, şi în regiunile rurale din Germania. Am găsit şi aici un mod de a lucra împreună, în avantajul ambelor părţi. În acest sens, atunci când întocmim planul de producţie anual, ţinem întotdeauna cont de sezoanele active în agricultură. Este foarte important ca angajaţii să vină liniştiţi la serviciu, să nu devină supuşi propriilor gânduri sau frământări. Agricultura face parte din viaţa lor, iar noi respectăm această latură importantă pentru ei.
Rep.: Recent, de 1 Iunie, s-a organizat acţiunea „Copii noştri la TTC” prin care s-a urmărit apropierea membrilor familiei. Ce alte acţiuni de gen aveţi în plan?
Prin acţiunea din 1 Iunie am încercat să aducem o mică bucurie copiilor angajaţilor noştri. Ştim că atunci când copiii angajaţilor noştri sunt fericiţi, şi părinţii acestora sunt mulţumiţi. A fost un prilej de a petrece câteva ore împreună, deoarece salariaţii simt nevoia de se cunoşte mai bine, şi în alt cadru.Vom organiza o acţiune asemănătoare în 16 iulie a.c. la RHM Pants, în Estelnic. Acţiunea se va numi “Ziua porţilor deschise”, în cadrul căreia fiecare salariat va putea să-şi invite familia, prietenii, vecinii. Aparţinătorii vor putea vizita locul de muncă al angajatului care a lansat invitaţia. Vor avea acces, bineînţeles, toţi cei care doresc să fie alături de noi, în aceste momente. Vă aşteptăm şi pe dumneavoastră.
Rep.: Vă mulţumim pentru invitaţie, sigur vom fi alături de Dumneavoastră. Şi, întrebarea de sfârşit. În viitor, veţi face noi investiţii în Covasna sau în România?
În prezent, planificăm investiţii pentru asigurarea unei dezvoltări durabile a firmelor existente aici. În plus, avem proiecte de investiţii în ecologizarea producţiei planificate. În prezent, dezvoltarea afacerii existente este prioritară.
A consemnat Maria Graur