„… perioada aceasta (n.r. Săptămâna Altfel)  o alocăm unui timp în care tinerii să se simtă importanţi, în care să aibă o ocazie să îşi exprime părerile liber, să  vedem ce şi-ar dori şi ce le place mai mult.” – Rodica Bularca, consilier educaţional al Liceului Tehnologic „Nicolae Bălcescu”

Liceul Tehnologic „Nicolae Bălcescu” din Întorsura Buzăului a organizat pentru săptămâna „Să ştii mai multe, să fii mai bun!”, din 7 -11 aprilie a.c., 6 proiecte inedite, interesante şi bine organizate. La 4 dintre aceste activităţi a participat fiecare elev din acest liceu, îndrumaţi şi coordonaţi de profesorii lor. Pentru celelalte două activităţi a fost selectat un număr limitat de elevi.

„Şcoala Altfel”, desfăşurată în acest an în perioada 7 – 11 aprilie, a oferit ocazia profesorilor de la Liceul Tehnologic „Nicolae Bălcescu” să pună în aplicare o serie de proiecte foarte utile liceenilor.  Potrivit coordonatorului educativ, profesorul Rodica Bularca, fiecare elev va avea oportunitatea să ia parte la toate cele 4 proiecte. Aceste proiecte educative sunt: „Curaj Civic”, „O viaţă fără droguri”, „Autocunoaştere şi Dezvoltarea personală” şi „Decoraţiuni Tradiţionale de Paşti”. Celelalte două proiecte care se desfăşoară în paralel sunt „Job Shadow Day” şi „Un Mediu Sănătos pentru o Viaţă Sănătoasă”.

„Problema la tineretul de astăzi este violenţa, manifestată nu neapărat prin bătăi şi prin loviri, ci mai ales prin vocabular. În aceste condiţii, perioada aceasta (n.r. Săptămâna Altfel)  o alocăm unui timp în care tinerii să se simtă importanţi, în care să aibă o ocazie să îşi exprime părerile liber, să vedem ce şi-ar dori şi ce le place mai mult. Am organizat aceste şase proiecte în aşa fel încât să ajungă la fiecare ciclu de învăţământ. (…) Am cuplat pe cicluri de învăţământ clasele a IX –a, a X –a, a XI –a şi a XII –a şi în fiecare zi fiecare clasă are posibilitatea să treacă prin fiecare proiect. (…) Vineri avem finalul proiectului.”, a declarat coordonatorul, Rodica Bularca.

Detalii despre fiecare proiect în parte ne-au fost oferite de coordonatori de proiect.

„Curaj Civic”

Proiectul „Curaj Civic” a fost coordonat de profesorul Ioana Băilă, ajutată de colegii săi Petruţa Cristea, Monica Muntean şi Cristian Aldea. Profesorul coordonator a menţionat că ideea proiectului provine de la un curs de formare la care a participat.

Despre obiectivele proiectului „Curaj Civic”, Ioana Băilă a precizat: „însuşirea unui comportament potrivit în societate, să învăţăm să ne ajutăm, să vedem care sunt diferitele forme ale violenţei, să învăţăm să ne acceptăm pe noi înşine, dar şi pe alte persoane.”

Petruţa Cristea a adăugat: „Elevii învaţă să îşi accepte colegii, indiferent de mediul din care provin, indiferent de felul în care arată, să se integreze, să identifice tipurile de violenţă, cum interpretează modurile în care percep ei violenţa, felul în care rezolvă o problemă în momentul în care sunt ajutaţi de prieteni, dar şi în momentul în care sunt singuri, felul în care percep oamenii de lângă ei, cu alte cuvinte cum să ne comportăm în societate. Vrem să îi învăţăm că în viaţă pot fi puşi în multe situaţii şi cum le identifice şi să le rezolve.”

Desfăşurarea propriu – zisă a programului a fost explicată tot de coordonatorul principal, Ioana Băilă: „Proiectul cuprinde diverse jocuri. De exemplu, am format patru grupuri de elevi. Câte un elev din fiecare grupă va ieşi din sală. Ei nu vor ştii ce anume vom vorbi cu colegii lor care au rămas în sală. Membrii grupurilor vor fi instruiţi să încerce să îl marginalizeze pe cel de afară, să aibă o discuţie în grup. Celui care intră ulterior în sală îi vom cere să încerce să se integreze în grup. La acest exerciţiu unei fetiţe chiar îi dăduseră lacrimile pentru că cea mai bună prietenă a ei nu a acceptat-o în grup. După finalizarea exerciţiilor vom extrage nişte concluzii. Vedem de ce unii nu au fost acceptaţi, cum s-au simţit cei marginalizaţi şi cum s-au simţit cei din grup.”

Potrivit coordonatorilor, acest tip de proiect a fost aplicat la nivelul cadrelor didactice şi la nivelul Consiliului Elevilor din acest liceu, însă pentru ceilalţi elevi a fost o premieră.

În cadrul proiectului „Curaj Civic” Poliţia Oraşului Întorsura Buzăului a fost parter.

„O Viaţă fără Droguri”

            Coordonatorul proiectului „O Viaţă fără Droguri” a fost profesorul Oana Comăniţă. Corpul profesoral care i s-a alăturat a fost compus din Aneta Popica, Violeta Mureşan, Ioan Bularca, Marian Popica şi Remus Iusco.

            Acest proiect a presupus, potrivit Oanei Comăniţă, câteva jocuri de energizare, chestionare, jurnale personale redactate de copii, dar şi vizionarea unui film legat de droguri. Oana Comăniţă a menţionat: „Din film am încercat să extragem împreună ideea principală – nu aceea de a consuma sau a nu consuma, ci faptul că întotdeauna au de ales. Au prins ceva mai greu ideea. Elevii aveau impresia că le spunem „nu consumaţi!”, însă le-am explicat că nu îi putem opri, ci doar am vrut să le oferim nişte exemple în care unii consumatori au ajuns într-un anumit stadiu al vieţii lor.”

            Mai mult decât atât, proiectul a inclus şi o serie de invitaţi: judecătoarea din Întorsura Buzăului, dar şi un psiholog de la spitalul din oraş. Fiecare invitat le oferă elevilor informaţii despre subiectul „droguri” din punctul lor de vedere.

„Autocunoaştere şi Dezvoltare personală” 

Ramona Găitan, coordonatoarea acestui proiect, a fost sprijinită de colegii Lavinia Orha, Gabriela Temelie, Cristina Profiroiu şi Călin Murea. Partener în proiectul „Autocunoaştere şi Dezvoltare personală” a fost Cabinetul Psihologic Şcolar.

„Prin acest proiect noi vrem ca ei, elevii noştri să îşi poată identifica şi să îşi înţeleagă emoţiile, să-şi poată exprima sentimentele, să manifeste spiritul de echipă. Se pare că după primele activităţi reuşim aceste lucruri, adică interacţionează bine unii cu ceilalţi.”, a precizat Ramona Găitan. Aceasta a mai adăugat: „Este foarte importantă dezvoltarea noastră personală, să ne putem exterioriza, să ne putem exprima emoţiile. Aceste lucruri ajută foarte bine la partea psihică. Iar manifestarea spiritului de echipă este foarte important în programul de învăţământ.”

Ramona Găitan a mai menţionat că acest proiect cuprinde multe tipuri de jocuri care îi vor ajuta pe tineri să se autocunoască şi să se dezvolte personal. În plus, coordonatorul a spus: „Spre finalul săptămânii, respectiv joi, o să invităm şi un psiholog.”

„Decoraţiuni Tradiţionale de Paşti”

Despre acest proiect, Daniela Bobeş, coordonator al activităţilor, a spus: „Vrem să realizăm cu toţi elevii şcolii obiecte decorative tradiţionale de Paşti. Încercăm să dezvoltăm creativitatea elevilor, în primul rând. Apoi să îi învăţăm să coopereze între ei şi să îi facem să le placă frumosul.”

Produsele create de elevi, coşuleţe decorative sau ouă decorate prin tehnica quilling, vor fi prezentate într-o expoziţie, iar ulterior fiecare va putea să ducă acasă produsul pe care l-a creat.

Pentru acest proiect, Daniela Bobeş este ajutată de colegii Rodica Popica, Camelia Bărbuş, Camelia Popica, Lucică Angheluţă şi Georgeta Potcovaru.

„Job Shadow Day”

30 de elevi ai Liceului Tehnologic „Nicolae Bălcescu”, din clasele a XI –a şi a XII – a, au oportunitatea să petreacă o zi în umbra unui angajat la o instituţie sau companie din oraşul Întorsura Buzăului. Coordonatorul proiectului pentru Liceul Tehnologic „Nicolae Bălcescu” , Lavinia Orha a precizat că „elevii pot să vadă ce anume fac persoanele respective într-o zi de lucru şi să pună întrebări.”

„Cred că acest proiect chiar este o şansă bună pentru elevi. Ei chiar o să vadă o parte din ce presupune o meserie cu adevărat.”, a menţionat Lavinia Orha.

La realizarea acestui proiect au colaborat 17 instituţii şi companii din Întorsura Buzăului. În total, 78 de elevi vor beneficia de proiect, atât de la Liceul Tehnologic „Nicolae Bălcescu”, cât şi de la Liceul Teoretic „Mircea Eliade”. Programul „Job Shadow Day” va fi prezentat în detaliu într-un articol viitor.

„Un Mediu Sănătos pentru o Viaţă Sănătoasă”

Proiectul „Un Mediu Sănătos pentru o Viaţă Sănătoasă” constă într-o tabără la munte de care beneficiază 12 elevi ai Liceului Tehnologic „Nicolae Bălcescu”. Timp de aproximativ 5 zile, de luni până vineri (7 – 11 aprilie), liceeni vor sta la o cabană.

Despre principiul de selecţie a elevilor, Rodica Bularca a menţionat: „În principiu am zis să îi luăm pe cei mari pentru că ei trebuie să fie beneficiarii. Cei mici mai pot să meargă şi în anii următorii, dar ne-am şi orientat să fie din toate clasele măcar doi, trei.”

Partener în cadrul acestui proiect este Asociaţia „Ciucaş Alpin”, iar reprezentantul asociaţiei, Toma Ionescu, a pus la dispoziţia elevilor cabana.

Coordonatorul de proiect, Rodica Bularca,  a spus că „acolo nu există telefonie mobilă şi nici curent electric, deci vor sta la lumânări şi la focul de tabără seara şi vor avea un program bine stabilit.”

Printre activităţile pe care le cuprinde programul, se numără luare de probe de apă de la Captare (n.r. locul de unde se aprovizionează cu apă oraşul Braşov), drumeţii, focuri de tabără, protejarea naturii şi ecologizare.

Un lucru inedit al acestui proiect este faptul că fiecare elev trebuie să ţină un jurnal: „În fiecare zi elevii îşi notează impresiile, separat de activităţile pe care noi le desfăşurăm pe program. Jurnalele vor fi predate atunci când vin în şcoală. O să vedem fiecare ce a simţit, cum i-a plăcut, care a fost ziua mai liniştită, mai frumoasă, mai stresantă, mai încărcată sau dezinteresată.”

            Ce înseamnă Săptămâna Altfel pentru Liceul Tehnologic „Nicolae Bălcescu”

Despre organizarea săptămânii „Să ştii mai multe, să fii mai bun!”, coordonatorul principal, Rodica Bularca, a precizat: „Noi am mers pe proiecte încă de la început şi a fost foarte bine. Există şcoli care şi în Săptămâna Altfel urmează orarul vechi, iar mie mi se pare că acest lucru nu aduce nimic nou. Anii trecuţi am avut Ziua Teatrului, Ziua Sportului şi altele. În funcţie de feedback-ul pe care l-am avut, putem să spunem că a fost o reuşită. Chiar şi în primul an a fost un entuziasm total pentru copii.”  În plus, coordonatorul principal a menţionat: „La nivelul judeţului, în fiecare an după Şcoala Altfel avem rapoarte de trimis şi participăm la concursuri. Eu am siguranţa că o să trimit toate proiecte din acest an.”

„Pentru noi Şcoala Altfel este într-adevăr o posibilitate de a lucra direct cu copii. La noi vin copiii pe domeniul tehnic. Elevii sunt mai slăbuţi la învăţătură şi nu ne putem lăuda cu rezultate mari, dar la activităţi suntem buni”, a declarat coordonatorul principal, Rodica Bularca.

Mai mult decât programele prezentate, Liceul Tehnologic va primi în fiecare zi grupuri de elevi de la şcolile generale din zonă: „Elevii şcolilor gimnaziale o să vadă ce lucrează copiii şi le vom vorbi despre profilurile noastre. I-am invitat pe copii în Săptămâna Altfel pentru a vedea şi ei ce se întâmplă aici în şcoală în această perioadă.”

Iulia Taraş

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail