La jumătatea Anului Centenarului dedicat Marii Uniri, una dintre instituțiile culturale emblematice din municipiul de sub Tâmpa – Opera –  încheie la finele acestei săptămâni o Stagiune  de excepție. Au fost o mulțime de reprezentații de mare ținută și impact emoțional la marele public. Să amintim doar de recenta premieră cu opereta „Crai Nou” de Ciprian Porumbescu, care s-a dovedit a fi un mare succes, lucrare pusă în scenă pentru prima dată în sala festivă a Gimnaziului Românesc (astăzi Colegiul Național „Andrei Șaguna” din Brașov), unde pentru scurtă vreme, între anii 1881 și 1883, tânărul compozitor a activat ca profesor de muzică.

Sâmbătă, 16 iunie a.c. va cădea  ultima cortină, mai devreme în vara aceasta ca în alți ani fiindcă imediat încep lucrările de reabilitare interioară a sediului din strada Bisericii Române, după ce exteriorul a fost terminat. Spectacolul de Încheiere  va fi conform tradiției ultimelor sezoane capodopera lui Giuseppe Verdi  „Traviata”, cu  soprana Aurelia Florian în rolul principal, realizându-se astfel un cerc fructuos al reprezentaţiilor cu acest titlu pe scena braşoveană, deoarece şi Deschiderea Stagiunii s-a produs   tot cu celebra creaţie verdiană.

 

Artiști apreciați și iubiți de marele public

 

Acum, la ceas de bilanț trebuie spus că Opera din Brașov a strălucit prin spectacolele sale, toate de înalt nivel artistic, fiecare reprezentație desfășurându-se cu sala arhiplină. Este meritul întregului colectiv, al conducerii asigurate de managerul Ovidiu Lucian Mezei, care s-a implicat trup și suflet ca instituția să devină un blazon respectat în peisajul muzical din țara noastră.  Au contribuit cu harul, munca și prea plinul dăruirii lor la realizarea unor spectacole de ținută pe toată durata  Stagiunii sopranele prim-soliste Aurelia Florian (cu turnee glorioase în SUA și Occident), Valentina Mărgăraș, Anda Pop, Cristina Radu. Să amintim, totodată, de  nu mai puțin valoroasele lor colege de scenă, le-am numit pe sopranele Nicoleta Chirilă, Corina Klein, Ioana Mărgărit, Maria Petcu Catrina, Lăcrămioara Schuller, Simona Manole și mezina Mădălina Bourceanu. Trecând pe alt palier, să evidențiem prestația remarcabilă și a mezzosopranelor, începând cu starul Carmen Topciu – cea mai solicitată voce feminină brașoveană pe acest profil în străinătate – de asemenea Asineta Răducanu, ajunsă la o deplină maturitate artistică, cu prestații excepționale în toate rolurile jucate. Salutăm și contribuția  la reușita reprezentațiilor a celorlalte mezzosoprane, anume Gabriela Hazarian, Cristina Roșu, Sonia Hazarian.

Să trecem în revistă și  vocile masculine, capitol la care se detașează de ani buni vedeta  incontestabilă Adrian Mărcan, un excelent bariton și actor (ce ieri și-a sărbătorit Ziua de naștere, prilej de a-i ura „La Mulți Aani”!), star ce abia mai face față  invitațiilor venite din țară și de peste hotare, având apariții de senzație în recentele montări de la Operele Naționale din Capitală și din Iași, solist charismatic, care la fiecare rol smulge salve de ovații și aplauze. Nu mai puțin talentat este și tânărul și agreabilul solist Alexandru Agehnie, ce a crescut profesional spectaculos în ultimii ani, precum „Făt Frumos” din povește, fiind invitat și el să concerteze în țară și dincolo de graniță. Li se alătură plurivalentul bariton Lorand Cristian, un împătimit al muzicii clasice, dar și al romanței. În afara prezențelor sale apreciate în spectacolele de operă, Lorand Cristian a susținunt împreună cu elevii săi în 15 aprilie 2018 pe scena  Operei brașovene un Spectacol Extraordinar dedicat muzicii românești de odinioară și nostalgicelor romanțe-melodiile noastre de suflet. A fost  acompaniat ca și la prima sa izbândă de acest fel ce a avut loc în urmă cu doi ani de pianista Sena Ducariu și violonistul Cătălin Floroiu,  doi instrumentiști valoroși care, conform spuselor sale „s-au dovedit că fac cât o… orchestră!”

Se cuvine să evidențiem și celelalte prezențe valoroase în spectacolele Operei brașovene, anume baritonii Valentin Marele, Marian Rește și Nicolae Zaharia, ca și a bașilor  Dan Popescu și Ștefan Schuller. Am lăsat la urmă, deși ar fi trebuit, poate, să începem cu vocile cele mai iubite de marele public; cele  ale tenorilor, subliniind apăsat prestația de foarte bună calitate a soliștilor Mihai Irimia și Liviu Iftene,  aflați amândoi într-o minunată formă artistică, primul dintre ei putând fi urmărit și sâmbătă,  în „Traviata”.

 

                                             „Recitalul de la ora 5”

 

Un capitol special vizează  excelentul program de muzică și poezie intitulat „Recitalul de la ora 5”,  ce se derulează săptămână de săptămână în ziua de miercuri, la Muzeul „Casa Mureșenilor” din Piața Sfatului. Conceptul este realizat în parteneriat de către cunoscuta instituție muzeală  cu Opera Brașov. Amfitrioană este actrița și poeta Nora Vlad, un comper  blondin delicat, care cu mult șarm îmbină rostirea versurilor cu prezentarea programului colegilor săi – muzicienii. Acompaniamentul este asigurat de pianistele Simona Patriche și Sena Ducariu, adesea luînd parte și directorul Operei, redutabilul pianist Ovidiu Lucian Mezei.

 

Alte nume respectate

 

Trecând în revistă și pe ceilalți făurari de spectacole de ținută este momentul să  reliefăm implicarea celor doi dirijori permanenți ai  valoroasei Orchestre a Operei, maeștrii Traian Ichim și Mircea Holiartoc (nou-venit de la Galați), ambii cu doctorate în Muzică. Li se alătură tânărul prof. Leonard Boga, conducător al  excepționalului  Cor,  ansamblu care de ani de zile a reprezentat o componentă de primă importanță în alchimia montărilor.

Ajuns la acest capitol să­-i „Dăm Cezarului… ceea ce-i al său”,  pomenind cu respect și admirație de implicarea decisivă în realizarea premierelor și colaborarea excelentă a distinselor creatoare, le-am numit pe regizoarea dr. Anda Tabacaru Hogea  și scenografa și design-era costumelor,Rodica Garștea, în fața cărora facem  cu prietenie o reverență  în numele spectatorilor.

 

Grație…pe poante

 

Pe parcursul actualei Stagiuni, dar și a celor perecedente, corpul de Balet a luat parte cu brio la realizarea tuturor genurilor, de la opere la operete, de la concerte de gală la spectacole pentru copii. Datorită înaltului lor nivel profesional toți componenții  au abordat cu grație lucrări cu grad diferit de dificultate, din toate stilurile: clasic, modern, contemporan. Să-i amintim doar pe câțiva dintre artizanii  ce au reținut atenția spectatorilor prin crearea unor personaje reușite, dar și prin eleganța lor interpretativă: maestrul de studii Alexandru Fotescu, asistenta de coregrafie și prim-balerina Ramona Ecobici Mezei,maeştri de balet Nermina Damian şi Ioan Dorin Coşeriu,  precum și soliștii balerini Anca Branea, Iulia Coșeriu, Cristina Rotundu, Melania Condoiu, Dorin Mirea, Adrian Scriminţ, Claudiu Dane.

 

Invitați de marcă

 

Dar nu numai artiștii locali  s-au bucurat de elogii și apaluze îndelungi la scenă deschisă, ci și pleiada invitaților ce au onorat cu prezența și prestația lor cartea de vizită a Operei brașovene. Ne gândim, printre alții, la dirijorii de renume internațional Ilarion Ionescu Galați (supranumit pe bună dreptate…„Prințul baghetei”), japonezul Daisuke Soga (declarat „Cetățean de Onoare” al Brașovului),  Nicolae Dohotaru, de la Teatrul Național de Operă și Balet „Maria Bieșu” din Chișinău, mai tinerii Tiberiu Soare și Ciprian Teodorașcu de la Opera Națională din București, Adrian Morar, de la Opera Națională din Cluj-Napoca etc. Să menționăm și câțiva dintre vechii colaboratori, prieteni statornici ai Brașovului, nume de primă mărime ale scenelor lirice românești, precum soprana Daniela Vlădescu, manager al Teatrului de Operă și Balet ”Oleg Danovski” din Constanța, tenorul Cosmin Marcovici, director artistic al Operei Naționale din Iași – care de două decenii evoluează în multe spectacole pe scena Operei din Țara Bârsei – baritonii de anvergură internațională Lucian Petrean, Fülöp Marton, Marian Pop, maeștrii coregrafi Edina Papo, din Bosnia-Herțegovina, și Horațiu Cherecheș, de la Constanța, de asemenea,  talentata pianistă și scriitoare Ioana Maria Lupașcu, precum și actrița Daniela Nane, protagonistele unor întâmplări memorabile de muzică și poezie, atât pe scena Operei, cât și a Filarmonicii sau Centrului Cultural „Reduta”.

Și să nu-l uităm (cum am putea?) pe artizanul acestei „frumoase nebunii”, pe managerul Ovidiu Lucian Mezei, pe care-l felicităm sincer pentru turul de forță realizat!

 

„Traviata”, o operă de succes

 

Așadar, spectacolul de Închidere a Stagiunii la Opera din vechiul burg transilvan va avea loc, cum spuneam,  sâmbătă, 16 iunie 2018, de la ora 18.30. În distribuție regăsim vedete ale scenei brașovene, cum ar fi  Aurelia Florian, Mihai Irimia, Adrian Mărcan, Gabriela Hazarian, Sonia Hazarian, Claudiu Bugnar, Nicolae Zaharia, Paul Tomescu, Ștefan Schuller, Dan Ionescu, Adrian Stănilă. Soliștii baletului: Iulia Coșeriu și Dorin Mirea. La pupitru dirijoral se va afla maestrul Victor Dumănescu (din Cluj-Napoca)
Montarea clasică aparține regretatului director de scenă Dimitrie Tabacaru, părintele actualei rezigoare a Operei, dr. Anda Tabacaru Hogea.

Celebra operă „Traviata” de Giuseppe Verdi a fost scrisă pe un libret  de Francesco Maria Piave, având la bază romanul autobiografic „Dama cu camelii”, publicat în 1848  de Alexandre Dumas-fiul. După cum ne spunea  Cecilia Toma, P.R.-ul Operei braşovene,  „Traviata” descrie scurta, dar agitata viață, precum și moartea tragică a unei celebre curtezane din înalta societate a secolului al XIX-lea din Paris. Povestea Violettei impresionează datorită ideii nobile pe care o transmite: sacrificiul de sine. Cu certitudine, Violetta Valéry este unul dintre cele mai vibrante şi emblematice personaje din istoria Operei. Este o femeie care iubeşte viaţa cu patimă, fiind o fiinţă enigmatică. Violetta nu vrea să i se recunoască meritele, ea vrea să fie iubită!

Compozitorul  Verdi şi libretistul Piave au creat un personaj pe cât de fragil, pe atât de puternic, într-un context muzical pur romantic. Eroina  devine victima societăţii în care trăieşte, acceptând din dragoste pentru Alfredo Germont, un sacrificiu care îi va grăbi sfârşitul. Muzica sublimă transmite în egală măsură pasiune, frumuseţe, dramatism, eleganţă și o umanitate profundă. Lucrarea conține adevărate portrete psihologice ale personajelor și sentimentele lor. În spatele expunerii luxului și plăcerilor frivole, se ascunde cruzimea puternică a unei societăți în care totul poate fi cumpărat și vândut. În acest context, Violetta apare ca o eroină clasică, al cărei sacrificiu transcende dragostea și moartea, în fapt, cele două teme în jurul cărora se desfășoară opera.

 

Soprana Aurelia Florian – o grațioasă Violetta Valery

 

Soprana Aurelia Florian a interpretat-o pe Violetta Valery  de nenumăratre ori la Brașov, dar și pe scena Operei din San Francisco, toamna trecută, în nu mai puțin de zece reprezentații. Spectatorii au apreciat în mod deosebit prestația româncei, moment remarcat de altfel și de cunoscutul critic de muzică Joshua Kosman, editorialist al „The San Francisco Chronicle”.

Din bogatul CV al interpretei am reţinut că   tânâra soprană s-a născut la Braşov.  Este considerată la ora actuală  „noua Violetta Valery”, personajul principal feminin din „Traviata”. Ultimii ani s-au dovedit străluciți pentru ea cu acest rol, deoarece a  repurtat importante succese pe marile scene de peste hotare. La München, de pildă,  a primit ovaţii din  partea publicului şi critici extrem de favorabile. De asemenea, a mai interpretat amintitul rol pe scena Operei  din Pamplona şi la „Deutsche Oper” din Berlin.

Aurelia Florian a studiat la Facultatea de Muzică din cadrul Universităţii „Transilvania” Braşov, fiind  îndrumată de celebra  soprană de talie internaţională Mariana Nicolesco.  A intrat în atenţia  melomanilor în 2007, după ce câştigat Marele Premiu  „Darclée” la Brăila, pentru ca în anul următor să repurteze un succes de anvergură internaţională. Artista a interpretat, în premieră absolută, în Catedrala „Saint Michel” din Bruxelles şi în Bazilica „Saint Christophe” din Charleroi partea sopranei din „Requiem”-ul compozitorului român Marian Mitea, stabilit în Belgia. Artista  a fost aplaudată chiar  de reprezentanţii  familiei regale belgiene, prezenţi la spectacol.

La Opera Naţională Bucureşti Aurelia Florian a fost aclamată în rolurile titulare din „Gemma di Vergy” şi, respectiv, „Parisina d’Este”, opere rare de Gaetano Donizetti, prezentate în premieră absolută în România,  bucurându-se de un mare succes în reprezentaţiile de la Castelul Peleş din Sinaia. Premiera cu opera „Celan” de Peter Ruzicka la Opera Naţională Bucureşti, în cadrul Festivalului G. Enescu, dirijată de compozitor, a reprezentat un alt  triumf remarcat de presa din ţară şi din străinătate.

Să mai punctăm din cariera sa faptul că la „Israeli Opera” din Tel Aviv a  fost distribuită alături de Angela Gheorghiu în rolul Magda din premiera „La Rondine” de G. Puccini, în care a cântat şi un alt braşovean, tenorul Marius Brenciu. Acelaşi rol din opera „La Rondine” o va duce apoi în triumf și pe scena de la „Deutsche Oper” Berlin (…)

 

Revedere  la…„Cerbul de Aur”

 

…Ce ar mai fi de adăugat?  Că talentul, dar şi munca asiduă a acestor oameni minunaţi sunt apreciate şi răsplătite de fiecare dată cu ropote de aplauze, semn că „arderea” lor pe scenă şi-a atins ţelul.

Urmează o vacanță binemeritată, pentru ca la începutul lunii lui Răpciune (probabil pe data de 03 septembrie)  se va realiza un  Spectacol comun al Operei împreună cu Filarmonica în Piața Sfatului,  la încheierea Festivalului Internațional „Cerbul de Aur”, care se reia anul acesta după o întrerupere de aproape un deceniu, marcând 50 de ani de la prima ediție.

Felicitări  artiștilor pentru rezultatele lor excelente  și…odihnă plăcută!

Horia C. Deliu

 

 

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail