Anul tematic intitulat „Anul imaginii” a fost lansat în Sfântu Gheorghe cu o expoziţie care prezintă în premieră mondială o colecţie de fotografii realizate în Transilvania de către artistul-fotograf Sylvia Plachy, precum şi portrete ale protagoniştilor din filmul „Fiul lui Saul”, peliculă care a câștigat premiul pentru cel mai bun film străin la Golden Globe şi a fost nominalizat la Premiile Oscar.
Dintre cei patru ani cultural-tematici, organizate în cadrul programului capitală culturală, Sfântu Gheorghe a deschis în zilele de 19 şi 20 februarie „Anul imaginii” care abordează tematica artelor vizuale şi care s-a bucurat de un interes extraordinar, cu aceasta dând tonul general al întregului an. Expoziţia intitulată „FaceAbout” găzduită de Muzeul Naţional Secuiesc prezintă portrete ale protagoniştilor lungmetrajului „Fiul lui Saul”. Fotografiile cu tematică transilvăneană ale artistului de prestigiu internaţional, Sylvia Plachy, sunt expuse la Centrul Artistic Transilvănean. Prezenţa personală a autorilor a conferit un caracter special evenimentelor de deschidere a „Anului imaginii”: la vernisajul celor două expoziţii realizate în colaborare cu Casa Maghiară de Fotografie, publicul din Sfântu Gheorghe a avut ocazia să facă cunoştinţă cu curatoarea expoziţiei Csizek Gabriella, artistul fotograf Hermann Ildi şi apoi cu celebra fotografă Sylvia Plachy care trăieşte în Statele Unite ale Americii.
Ne identificăm cu persoana care ne priveşte din fotografie
La vernisajul expoziţiei intitulate „FaceAbout”, evocând filmul „Fiul lui Saul”, Varga Mihály, directorul Muzeului Naţional Secuiesc, a atras atenţia asupra importanţei solidarităţii umane şi aducerii aminte. Cele 31 de portrete în mărime naturală îi prezintă pe protagoniştii filmului în momente când actorii nu mai turnau scene, dar se aflau încă sub influenţa rolului jucat. Această dualitate neobişnuită face ca expoziţia să fie una unică – a declarat Csizek Gabriella, curatoarea expoziţiei –, deoarece imaginile ne pun în situaţie, prin faptul că privirile sunt ţintite asupra noastră. Tânăra reprezentantă de frunte a fotografiei contemporane, Hermann Ildi, care a realizat fotografiile de platou la mai multe filme de interes internaţional, s-a pregătit în mod special pentru realizarea, pe baza concepţiei regizorului Nemes Jeles László şi a operatorului Erdély Mátyás, seriei de portrete ale protagoniştilor filmului. Artista a avut ca punct de pornire albumul fotografic intitulat „La grande terreur en URSS 1937-1938 . . ”care prezintă portretele unor condamnaţi la moarte, surprinse deseori cu câteva ore înainte de executare. Acest album al fotografului polonez Tomasz Kizny, este o piatră miliară în explorarea istoriei întunecate a secolului XX – a explicat fotografa. Dacă intrăm în sala expoziţiei, ne înconjoară portrete ale unor oameni care ne fixează cu privirea, am putea avea sentimentul că şi noi suntem unii dintre ai lor şi este doar o coincidenţă faptul că cine pe ce parte se situează. Dacă e posibil, să vizionaţi singur imaginile, îndeamnă creatorul. La realizarea imaginilor s-au utilizat aceleaşi pelicule de 35 mm care s-au folosit la turnarea filmului. Materialul care a fost expus prima dată la Casa Maghiară de Fotografie – Casa Mai Manó din Budapesta, apoi la Sfântu Gheorghe, este structurat în trei părţi: pe lângă portretele actorilor vom avea ocazia să vizionăm şi imagini de arhivă ale căror negative aparţin Muzeului de stat Auschwitz-Birkenau, iar pe pereţii primei săli se pot vedea texte care au fost scrise şi ascunse de prizonieri şi membrii Sonderkommando-ului. Intenţia creatorilor este ca toate acestea să reprezinte mai degrabă o experienţă, decât o meditaţie. Cu ocazia vernisajului, creatorii au declarat că pictarea pe pereţi, în repetate rânduri, a acestor texte extrem de tulburătoare este o încercare foarte grea pentru ei.
Aici există încă îngeri
Sylvia Plachy este un călător radical care acordă mare atenţie compunerii, alegerii şi structurării fotografiilor pentru fiecare expoziţie în parte. Ambele expoziţii ale artistului vernisate în data de 20 februarie, la Centrul Artistic Transilvănean, urmează câte o idee caracteristică. Expoziţia intitulată „Când va fi mâine?” care a sosit în Sfântu Gheorghe de la Casa Mai Manó din Budapesta şi care a fost prezentată de curatoarea Csizek Gabriella, face aluzie la o întrebare care provine din copilăria lui Sylvia Plachy, pe care a pus-o în fiecare seară mamei ei.
Asupra Sylviei care, la vârsta de 13 ani, s-a refugiat din faţa ororilor Revoluţiei din 56, ţările și oamenii străini, sentimentul de insecuritate au lăsat o impresie profundă, pe care a păstrat-o până în prezent și care apare şi pe imaginile sale. Cu toate acestea, opera sa se bazează pe speranță, iar această nădejde o putem regăsi oriunde, oricând şi în oricare subiect. Artista a cutreierat toate locurile lumii, şi arta fotografiei reprezintă pentru ea o călătorie interioară plină de surprize.
Cu ocazia vernisajului, Sylvia Plachy a spus că are sentimentul că în Sfântu Gheorghe a găsit un public iubitor de artă, cu toate acestea însă îi place să viziteze această regiune pentru că aici sunt cei mai amabili oameni. Şi cu toate că expoziţia cu tema transilvăneană poartă titlul „Speranţă şi vise, Transilvania”, serie de fotografii poate fi conectată şi cu ideea „Aici există încă îngeri”. Fotografiile sunt amprentele talentului şi ale sensibilităţii, iar puterea lor constă în faptul că sunt capabile să provoace la dialog şi care reprezintă o oglindă în care ne percepem pe noi înșine.
Duminică, turul ghidat al expoziţiei a atras un public tot atât de numeros ca şi vernisajul expoziţiei. Legat de fotografiile realizate în Transilvania, Sylvia a vorbit despre experienţele ei din 1990, despre soldaţii înarmaţi, despre pribegia lui Tőkés László, despre iernile reci şi fabuloase, apoi despre pelerinajul de la Şumuleu Ciuc, despre copiii săraci şi orfani, despre localitate Sic şi despre pustnicul religios. În ceea ce priveşte Transilvania, interesul ei este îndreptat spre religiozitate şi arhaitate, satele de aici evocând atmosfera acelei Ungarii pe care a părăsit-o în copilărie.
Expoziţia intitulată „Când va fi mâine?” abordează subiecte legate de marile evenimente ale lumii și de starea acesteia. Se pot vedea şi imagini surprinse în mai multe ţări ale lumii care reflectă mizeria, speranța, teama, pacea, sărăcia, durerea și armonia, deopotrivă.
Oamenii şi animalele au devenit subiecte predilecte în fotografiile artistei, însă, odată cu trecerea timpului, Sylvia se simte din ce în ce mai aproape de natură care, în opinia sa, rezidă în toate. De asemenea, expoziţia cuprinde mai multe fotografii şi câteva imagini cu fiul ei, actorul Adrien Brody, sau cu bunicii, părinţii şi prietenii artistei. Fiecare dintre fotografiile realizate de Sylvia Plachy este o amintire, un sentiment şi o senzaţie a vieţii care confirmă diversitatea vieţii şi relativitatea timpului.
Portretele incluse în cadrul expoziţiei „FaceAbout”, găzduită de Sala Cavalerilor şi Sala Toleranţei de la Muzeul Naţional Secuiesc, pot fi vizionate până pe 31 martie, în zilele de luni până vineri între orele 9 şi 16, iar sâmbătă şi duminică între orele 9 şi 14. Expoziţiile fotografei Sylvia Plachy, intitulate „Când va fi mâine?” şi „Speranţă şi vise, Transilvania”, pot fi vizionate în cadrul Centrului Artistic Transilvănean, până pe data de 17 martie, în zilele de luni până vineri între orele 10 şi 17, iar la sfârşit de săptămână expoziţia este deschisă între orele 10 şi 14.
Toate evenimentele sunt cu intrarea liberă.
Organizatori: Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe şi Casa de Cultură „Kónya Ádám”