În această perioadă ce precede sosirea Sfintelor Paști se desfășoară în proximitatea județului nostru un important Festival religios numit „Gloria Domini”, organizat de Agenția Metropolitană Brașov în parteneriat cu Primăria locală. În  program figurează  o sumedenie de activități  spirituale, religioase, culturale În acest context fast se va derula originala manifestare, aflată la ediția a II-a, fiind unică  în țara noastră, urmând a se desfășura peste 50 de evenimente.

 

Recitalul „File de acatist… pe muzică” la Muzeul „Casa Mureșenilor”

 

În cadrul Festivalului „Gloria Domini” au avut loc deja câteva momente interesante, cel mai recent derulându-se miercuri, 14 martie 2018, de la ora 17.00, la Muzeul „Casa Mureșenilor” din Brașov. Ne referim la tradiționalul „Recital de la ora 5” susținut săptămânal de artiști ai  Operei din localitate, program ce se bucură de mult succes în rândul melomanilor.

De data aceasta recitalul s-a numit „File de acatist… pe muzică” și a fost susținut de soprana Maria Petcu-Catrina, alături de actrița Nora Vlad, flautista Diana Nedelea și pianista Simona Patriche.

Pentru că ne pregătim să întâmpinăm Sărbătorile Pascale, în program au figurat  piese religioase scrise de compozitori români, precum Nicolae Bretan – „Cine este Acesta”, Carmen Petra Basacopol – „File de acatist”, „Din Psalmii lui David”, Șerban Nichifor – „Ave Maria”, dar și romanțe („A venit aseară mama”, „Baladă” de Radu Șerban și „Romanță-rugăciune” de Dan Stoian).

 

Requiem”, un regal vocal-simfonic de W.A. Mozart

 

Un moment cu totul special, pe care dorim să-l aducem în atenția dumneavoastră, stimați cititori, va avea loc sâmbătă, 17 martie 2018, de la ora 19.00, la Sala „Patria”: Opera Brașov a programat un Concert vocal-simfonic monumental, anume „Requiem”,  compus de W.A. Mozart. Și acest eveniment se înscrie între manifestările Festivalului  „Gloria Domini”.

„Requiem”-ul este ultima compoziție a genialului compozitor creată chiar în anul morții sale, dar rămasă neterminată. Se crede că  lucrarea ar fi fost încheiată de doi studenți de-ai săi și are structura unei mise, fiind compusă din 12 părți (”Dies irae”, ”Tuba mirum”, ”Rex tremendae”, ”Recordare”, ”Confutatis”, ”Lacrimosa”, ”Domine Jesu”, ”Hostias”, ”Andante”, ”Sanctus”, ”Benedictus”, ”Agnus Dei”), având la bază șase strofe ale unui text poetic latin din veacul al XIII-lea și șase texte liturgice, ce fac parte din slujba funerară. Dintre toate, partea denumită „Lacrimosa” este cea mai cunoscută. Prima audiție a avut loc la Viena în 1793, fiind organizată de Gerard van Swieten, un prieten al lui Mozart. „Requiem”-ul a fost interpretat în 1809 la funeraliile lui Joseph Haydn și, 40 de ani mai târziu, la cele ale lui Frédéric Chopin.

„Requiem”-ul este scris pentru patru voci (soprană, mezzosoprană, tenor, bas), cor mixt și orchestră. La concertul de sâmbătă vor performa patru dintre cei mai cunoscuți soliști lirici, iubiți și aplaudați de marele public. I-am numit pe Anda Pop, Gabriela Hazarian, Mihai Irimia, Dan Popescu.

 

Patru voci, una și una

 

Să începem cu distinsa și talentata soprană Anda Pop, despre care putem spune că reprezintă o adevărată forță a naturii pe scenă, fiind o persoană cu o ambiție și o perseverență ieșite din comun. Puțină lume știe că înainte de a urma Conservatorul, a studiat…Medicina, ambele prestigioase instituții de învățământ superior fiind în Capitală, optând în final pentru o carieră artistică de mare succes.

Mezzosoprana Gabriela Hazarain (alintată în glumă de colegi cu apelativul…„Carmen”, pentru nenumăratele ei apariții de senzație în opera cu același nume de G. Bizet) a absolvit  Academia de Muzică „G. Enescu” din Bucureşti – secția canto – la clasa prof.univ.dr.Georgeta Stoleriu, dar și Facultatea de Muzică din Iaşi, la clasa prof. Mari-Jane Stoia. A studiat, de asemenea, vioara timp de opt ani și baletul.

Cunoscutul și prețuitul tenorul Mihai Irimia a absolvit Facultatea de Muzică din cadrul Universităţii  „Transilvania” Braşov, secţia canto. Este angajat al Operei Brașov din anul 2003, evoluând mai întât în cor, apoi ca solist, preocupându-se în permanență să-și diversifice  repertoriul, să includă toate perioadele stilistice. Ca atare a  participat la cursuri de specializare  susţinute de Alfio Grasso, Corneliu Murgu, Corneliu Fânățeanu, Gheorghe Roșu, Cornel Stavru, Felicia Filip, Georgeta Stoleriu. Susţine recitaluri pe scena Ateneului Român şi colaborează  cu Opera Naţională Bucureşti, Opera de Stat Iaşi, Opera din Constanța etc.

Și, în sfârșit, dar nu în ultimul rând, să-l prezentăm și pe cel de-al patrulea solist al concertului, Dan Popescu. Vocea sa gravă de bas, eleganța interpretării, statura-i impunătoare îl fac de fiecare dată ușor de remarcat în orice prezență scenică.  Dan Popescu s-a născut în anul 1979, la Brăila, acolo unde începe apropierea de arta muzicală, mai întâi prin studiul viorii şi apoi prin cel al artei vocale. Primele lecţii îi sunt predate de tatăl tenorului Ionel Voineag, Ştefan Voineag. În 1997 obţine premiul al II-lea la Concursul Naţional de Canto pentru Liceele de Muzică, de la Brăila. După absolvirea Liceului de Artă „Haricleea Darclee”, devine student al Universităţii de Muzică București – secţia canto, la clasa maestrului prof. Ionel Voineag, beneficiind totodată, la clasa de Operă, de extraordinara îndrumare a regizorilor Hero Lupescu și Cristina Cottescu.

Revenind la prezentarea Concertului Extraordinar de sâmbătă să mai adăugăm  că pe scena Sălii „Patria” se va afla un număr impresionant de coriști (aproximativ… o sută !)  reunindu-se două formații prestigioase: Corul Radio București, dirijat de Ciprian Țuțu, și  Corul Operei Brașov, pregătit de Leonard Boga, astfel că muzica compusă de Mozart va răsuna așa cum a gândit-o compozitorul – unică și sfâșietoare. Își dă concursul, de asemenea, Orchestra Operei Brașov, la pupitru aflându-se  dirijorul Mircea Holiartoc.

                        

                                       

Dirijorul Mircea   Holiartoc

Dirijorul Mircea Holiartoc

Dirijorul Mircea Holiartoc

 

Devenit de curând al doilea dirijor al Operei Brașov, în urma unui concurs, Mircea  Holiartoc nu este un nume necunoscut publicului meloman din zona noastră, domnia sa având colaborări anterioare cu amintita instituție de artă. Ținând cont de faptul că va fi prezent în mod constant la realizarea spectacolelor viitoare – alături de colegul său, dirijorul Traian Ichim – se cuvine să îi creionăm un portret profesional, așa cum procedăm de regulă cu noii  artiști care evoluează la Opera din municipiul de sub Tâmpa.

Mircea Holiartoc s-a născut în anul 1975, la Vișeu de Sus, județul Maramureș. După absolvirea Liceului de Muzică „Ion Vidu” din Timişoara, specialitatea interpretare instrumentală – pian, a absolvit, pe rând, secţia de Compoziţie/Dirijat din cadrul Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti şi cursurile de master în Stilistică Dirijorală din cadrul aceleiaşi universităţi. Acolo i-a avut profesori pe Ștefan Niculescu (compoziție), Cristian Brâncuși (dirijat orchestră) și Valentin Gruescu (dirijat coral și vocal–simfonic). În 2017 obține titlul de Doctor în Muzică în urma susținerii tezei de doctorat „Un sistem modal bifocal“, avându-l îndrumător pe renumitul compozitor  Dan Dediu. Din 1999 până în 2001 activează ca dirijor secund la Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian” din București, iar din anul 2001 devine dirijor la Teatrul Muzical „Nae Leonard” din Galaţi.

Din 2002, activitatea sa se diversifică, cuprinzând şi sfera pedagogică: preparator universitar la Facultatea de Muzică din Timişoara; profesor colaborator la Liceul de Arte „Dimitrie Cuclin” din Galaţi; asistent universitar la Facultatea de Arte din Galați; corepetitor – orchestrator al Coralei de copii „Allegria” a Centrului Cultural „Dunărea de Jos” din Galaţi. În 2006 devine membru al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România. Colaborează cu personalităţi din lumea muzicii precum Felicia Filip, Pompei Hărăşteanu, Cristina Anghelescu, Gabriel Croitoru, Liviu Prunaru, Horia Mihail, Răzvan Suma. Realizează premierele spectacolelor: „Cavalleria Rusticana” de P. Mascagni; „O noapte furtunoasă” de P. Constantinescu; „Don Pasquale” de G. Donizetti, „Sunetul Muzicii” de R. Rodgers; „Il Trovatore” de G. Verdi; „La Cenerentola” de G. Rossini; „Vânzătorul de păsări” de C. Zeller. Din 1997 până în prezent colaborează în calitate de dirijor-invitat cu următoarele instituții: Orchestra Națională Radio, Filarmonica „Banatul” din Timişoara, Filarmonica „Muntenia” din Târgovişte, Filarmonica „Mihail Jora” din Bacău, Filarmonica Piteşti, Filarmonica Braşov, Filarmonica de Stat din Botoșani, Filarmonica „Ion Dumitrescu” din Râmnicu Vâlcea, Filarmonica Naţională „Serghei Lunchevici” din Chişinău, Orchestra Națională de Cameră din Chişinău, Teatrul de Operă și Balet din Chișinău, Teatrul Academic de Operă şi Balet din Odessa, Opera Naţională Română Iaşi. În 2012 i se acordă titlu de „Valoare a Operei” de către Opera Națională Română din Iași, iar în 2015 este declarat de Radio România Cultural „Omul Zilei”.

Repertoriul său liric este vast, amintind aici doar câteva titluri: ”Traviata”, ”Nabucco”, ”Aida”, ”Lucia di Lammermoor”, ”Don Pasquale”, ”Bărbierul din Sevilla”, ”Rigoletto”, ”Trubadurul”. În domeniul vocal-sminfonic găsim pagini importante din creația marilor compozitori, pornind din epoca barocului până în contemporaneitate.

 

Bun venit!

 

…Să spunem în încheiere că venirea domniei sale la Brașov cu „arme și bagaje” reprezintă un  câștig pentru Opera din orașul de sub Tâmpa, valorosul colectiv artistic condus de  managerul Ovidiu Lucian Mezei primindu-l cu brațele deschise.

Să-i urăm și noi mult succes în activitate!

Horia C.Deliu                                                                                        

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail