Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi (CEDCD) cheamă în judecată Ministerul Educaţiei Naţionale şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Covasna pentru refuzul „nelegal şi îndelungat” de a aloca unei eleve cu dizabilităţi profesor de sprijin la clasă.
„De la înscrierea în şcoală şi până în prezent, în clasa a II-a, eleva nu a beneficiat niciodată de profesor de sprijin la clasă şi management de caz adecvat cerinţelor sale educaţionale speciale, în ciuda Certificatului de Orientare Şcolară, care prevede adaptarea programei şcolare şi alocarea profesorului de sprijin în procesul de învăţare al acesteia”, precizează CEDCD într-un comunicat transmis miercuri AGERPRES.
Potrivit sursei citate, deşi au fost realizate numeroase demersuri de rezolvare a situaţiei pe cale administrativă la nivelul şcolii, Inspectoratului Şcolar Covasna, Consiliului Judeţean şi CJRAE Covasna pentru a obţine respectarea drepturilor minorei, acestea s-au dovedit a fi zadarnice, cei citaţi pasându-şi responsabilitatea „cu indolenţă” timp de un an de zile.
Reprezentanţii CEDCD afirmă că, între timp, eleva de şcoală primară încheie încă un semestru fără suportul necesar învăţării, alături de mulţi alţi copii din ţară aflaţi în situaţii similare.
Pe cale de consecinţă, în acest context de blocaj instituţional şi de nepăsare în ceea ce priveşte respectarea drepturilor minorei cu cerinţe educaţionale speciale, CEDCD a chemat în judecată Ministerul Educaţiei Naţionale şi ISJ Covasna, urmărind obligarea autorităţilor la alocarea profesorului de sprijin pentru elevă şi daune morale pentru prejudiciul generat de îngrădirea dreptului la educaţie al micuţei timp de mai bine de un an, se arată în comunicatul citat.
„Cazul micuţei eleve din Covasna nu este singular, din păcate. Există un fenomen de nerespectare a prevederilor referitoare la măsurile de suport pentru elevii cu CES în şcolile de masă, motiv pentru care atât elevii, cât şi părinţii şi profesorii se confruntă cu dificultăţi şi provocări majore. Refuzul cu obstinaţie de a facilita elevilor cu dizabilităţi accesul la măsuri de suport reprezintă un abuz grav. Acesta este motivul pentru care cazul micuţei este unul strategic, prin care încercăm să obligăm sistemul să respecte drepturile tuturor copiilor aflaţi în această situaţie. Măsurile de suport în şcoală – profesori de sprijin, adaptarea programei, intervenţii specializate, mijloace de tehnologie asistivă – nu sunt un moft, ci un drept al elevilor cu dizabilităţi şi o obligaţie a MEN, inspectoratelor şi şcolilor. Iar acestea nu sunt negociabile”, declară Mădălina Turza, preşedinte CEDCD, citată în comunicat.
AGERPRE